Perustelut
Konsernihallinnon vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää, jolla tuetaan toiminnan strategian mukaista suunnittelua, kehittämistä ja johtamista. Konsernihallinnon vuosisuunnitelma tarkentaa ja toimeenpanee konsernihallinnon palvelusuunnitelmaa ja vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen konsernihallinnon organisaatiosta, koosteen konsernihallinnon keskeisistä toimenpiteistä, kuvauksen taloudesta, riskiprofiilin sekä keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta. Vuosisuunnitelmasta raportoidaan kaupunginhallitukselle kerran vuodessa tilinpäätöksen yhteydessä.
Konsernihallinnon vuosisuunnitelman toimenpiteet on valmisteltu Tekemisen kaupunki -strategian painopisteiden pohjalta. Painopisteet ovat yhdenvertaiset yksilöt, tekevät yhteisöt, hiilineutraaleja tekoja ja tulevaisuuden edelläkävijyyttä. Konsernihallinnon toiminnassa painottuvat näiden ohella rohkeasti uudistuva kaupunki ja odotukset ylittävä asiakaskokemus.
Toimenpiteiden valinnassa on panostettu kaupunkitasoisesti merkittävimpien toimenpiteiden tunnistamiseen sekä valtuustokaudella aloitettujen kehittämistoimien loppuunsaattamiseen. Priorisoinnin vuoksi kaikille painopisteille ei ole asetettu toimenpiteitä vuodelle 2025. Organisaatiomuutoksen 1.3.2024 myötä konsernihallinnon vuosisuunnitelmassa on ensimmäistä kertaa mukana kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän toimenpiteitä.
Konsernihallinnon suunniteltu henkilötyövuosien määrä keskusvaalilautakunta mukaan lukien 2025 on 408,29. Kuntavaalit työllistävät keskusvaalilautakuntaa kahdeksan henkilötyövuoden verran. Vuonna 2024 organisaatiouudistuksen myötä elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueelta siirtyi 1.3.2024 alkaen konsernihallintoon 57,13 henkilötyövuotta. Kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän sisäinen organisointi jatkuu alkuvuoden aikana ja sinne siirtyy myös toimintoja elinvoiman palvelualueen kasvupalveluista.
Konsernihallinnon suunniteltu toimintakate on yhteensä vajaa -49,8 milj. euroa ja yhteisten erien toimintakate on noin -102,8 milj. euroa.
Konsernihallinnon toimintakate sisältää erikseen sitovina erinä tarkastuslautakunnan, jonka toimintakate on -0,412 milj. euroa, keskusvaalilautakunnan -1,402 milj. euroa, viisi kehitysohjelmaa yhteensä -4,168 milj. euroa sekä ICT-kehittämisen -4,61 milj. euroa. ICT-kehittämiseen on kokonaisuudessaan varattu yhteensä 11,21 milj. euroa, josta 6,6 milj. euroa on investointimenoja.
Konsernihallinnon toimintakate on 4,9 milj. euroa suurempi kuin muutettu vuosisuunnitelma 2024.
Konsernihallintoon perustettiin 1.3.2024 kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmä. Ryhmässä on mukana myös kaupungin strategiset kehitysohjelmat. Talousarvion hyväksymisen jälkeen konsernijohtajan päätöksellä elinvoima- ja osaamislautakunnalta on siirretty konsernihallintoon 1,5 milj. euroa, sisältäen mm. avustuksia. Avustuksista suurin osa 1,1 milj. euroa kohdistuu AV-alan edistämiseen ja markkinointilisään, 0,16 milj. euroa vetovoiman ja edunvalvonnan kumppanuusavustuksiin ja 0,1 milj. euroa elämystalouden professuuriin.
Toisaalta ICT-kehittämismäärärahan käyttötalouden osuus pienenee vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden ja vaikutusta on myös konsernihallinnon tukipalvelujen ja ICT-kehittämismenojen laskutuksella työllisyysalueelta. Vuonna 2025 järjestetään kunta- ja aluevaalit. Vuoteen 2024 verrattuna keskusvaalilautakunnan myyntitulot ovat 1,3 milj. euroa ja menot 1,1 milj. euroa pienemmät.
Kaupungin yhteisiin eriin on koottu muun muassa kaupunkitasoisia yhteistoimintaosuuksia, jäsenmaksuja ja suurtapahtumakustannukset sekä työntekijöiden liikunta- ja kulttuurietuudesta aiheutuvat kustannukset. Ammatillisen koulutuksen valtionosuus osoitetaan täysimääräisenä koulutuksen järjestäjälle Tredulle yhteisten erien kautta ja se muodostaakin valtaosan yhteisten erien budjetista.
Yhteisten erien toimintakate heikkenee vuoden 2024 muutettuun vuosisuunnitelmaan nähden 11,8 milj. euroa. Merkittävin vaikuttava tekijä on pysyvien vastaavien luovutusvoitot, joiden määrä on vuoden 2024 muutetussa vuosisuunnitelmassa 21,5 milj. euroa ja vuoden 2025 vuosisuunnitelmassa 15 milj. euroa.
Yhteisten erien vuoden 2025 vuosisuunnitelma sisältää 7,5 milj. euroa kaupunkitason varausta vuonna 2025 toteutuviin palkankorotuksiin. Uudet sopimukset ja niiden vaikutukset eri yksiköihin eivät ole vielä tiedossa. Tästä syystä budjettivaraus tehdään yhteisiin eriin ja kohdistetaan kaupungin yksiköille työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelutuloksen vahvistuttua. Tredun rahoitus pienenee 1,7 milj. eurolla.
Yhteisten erien investointeihin on varattu 1,6 milj. euroa kaupunginhallituksen käyttöön erillisten päätösten mukaan. Lisäksi vuosisuunnitelmaan sisältyy 2,3 milj. euron varaus sijoitukseen Tampereen Raitiotie Oy:öön sekä 15,5 milj. euron sijoitus Finnpark Parkisto Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman (svop) rahastoon.
Pysyvien vastaavien luovutustulot sisältävät arvion Finnpark Oy:n 0,5 milj. euron pääoman palautuksesta (svop) sekä muita luovutustuloja suunnitelluista yhtiöomaisuuden myynneistä yhteensä 15,0 milj. euroa.
Vuosisuunnitelma ei sisällä suunnitelman laadintahetkellä vielä valmisteilla olevaa sijoitusta Tampereen Särkänniemi Oy:n svop-rahastoon, eikä Tampereen Kaupunkiliikenteen yhtiöittämiseen liittyvää sijoitusta. Talousarviomuutokset tuodaan kaupunginvaltuuston erikseen päätettäväksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Konsernihallinnon vuosisuunnitelma 2025 hyväksytään.
Kaupunginhallitus oikeuttaa konsernijohtajan tekemään vuosisuunnitelmaan teknisiä korjauksia.
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia eriä ovat konsernihallinnolla tarkastuslautakunnan, keskusvaalilautakunnan, Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman, Hiedanrannan kehitysohjelman, Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman, Welcoming City -kehitysohjelman, Elämystalouden kehitysohjelman ja muun konsernihallinnon toimintakatteet ja nettoinvestoinnit, tietohallinnon ICT-kehittämisen (113251) toimintakate + nettoinvestoinnit yhteensä sekä yhteisissä erissä toimintakate ja nettoinvestoinnit.
Suurtapahtumien (kustannuspaikka 113002, sisältyy yhteisiin eriin) yhteenlaskettu toimintakate on kaupunginhallitukseen nähden sitova. Vuosisuunnitelman liitteenä esitetty suurtapahtumakohtainen erittely on suuntaa antava ja uudelleenkohdennuksia suurtapahtumien välillä voidaan tehdä ilman kaupunginhallituksen erillistä päätöstä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.