Kaupunginhallitus, kokous 13.1.2025

§ 6 Asiakirjojen ja tietojen antamisesta perittävät maksut 

TRE:5585/02.04.03/2024

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja
  • Hirvelä Heli, Hallinto- ja tukipalvelujohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hallinto- ja tukipalvelujohtaja Heli Hirvelä, puh. 050 434 5466 ja asiakirjahallintopäällikkö Saija Kirkkola puh. 040 801 6120, etunimi.sukunmi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Julkisuuslain (621/1999) 34 §:n mukaan viranomaisten on määriteltävä ennakolta kopion ja tulosteen antamisesta 3 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa perittävät maksut ja julkaistava ne yleisessä tietoverkossa. Tampereen kaupungin hallintosäännön 72 §:ssä määrätään asiakirjojen ja tietojen antamisesta perittävistä maksuista seuraavaa:
”Pöytäkirjanotteesta, kopiosta tai muusta tulosteesta peritään sivukohtainen maksu. Jos tiedon esille hakeminen vaatii erityistoimenpiteitä, tiedonhausta peritään kiinteä perusmaksu, joka porrastetaan haun vaativuuden mukaan. Kaupunginhallitus päättää tarkemmin asiakirjojen ja tietojen antamisesta perittävien maksujen perusteista ja euromääristä.”

Tavanomaisena tietojen antamisena pidetään sellaisen asiakirjan kopion tai tulosteen antamista, joka on kokonaan julkinen tai josta salassa pidettävät osat ovat vaivatta poistettavissa. Asiakirjan on oltava lisäksi yksilöitävissä ja löydettävissä viranomaisen käytössä olevan asiakirjaluokittelun ja asiakirjan tunnisteen avulla tai sähköisesti ylläpidetyn rekisterin hakutoimintojen avulla.

Erityistoimenpiteitä vaativasta tiedon tai asiakirjan hausta voidaan periä tiedonhaun vaativuuden mukaan porrastettu maksu. Maksu erityistoimenpiteitä vaativasta tiedonhausta voidaan periä myös sähköisesti tallennetusta ja sähköisesti asiakkaalle toimitetusta asiakirjasta. Tiedon esille hakeminen vaatii erityistoimenpiteitä silloin, kun asiakirjan haku ei ole mahdollista edellä kuvatuilla tavanomaisilla keinoilla. Jos pyydetty asiakirja-aineisto on laaja tai asiakirjojen määrästä riippumatta siinä on paljon asiakirjan eri osissa salassa pidettävää tietoa, asiakirjan tuottaminen annettavaan muotoon vaatii tavanomaista enemmän työtä. Erityistoimenpiteitä vaativia ovat lisäksi tilanteet, joissa tarvitaan erityisiä automaattisen tietojenkäsittelyn haku-, seulonta-, yhdistely- ja tulostusominaisuuksia.

Kaupunginhallitus on päättänyt asiakirjoista perittävistä maksuista viimeksi 17.12.2018 § 521. Maksut tulee tarkistaa vastaamaan nykyistä kustannustasoa. Lisäksi on otettava huomioon toimintatavoissa tapahtuneet muutokset, erityisesti sähköisten tietopyyntöjen yleistyminen. Muutoksena aikaisempaan nähden kopiot, tulosteet ja asiakirjojen sähköiseen muotoon muuttaminen olisi maksutonta ensimmäisen 20 sivun osalta. Tämä mahdollistaa tietopalveluprosessin sujuvoittamisen. Hinta 20 sivun jälkeen olisi 3 euroa (nykyisin 2 euroa) per sivu sivun koosta riippumatta ja lähetysmaksu 7 euroa. Porrastettua perusmaksua erityistoimenpiteitä vaativasta tiedon antamisesta korotettaisiin 80 euroon tunnilta (nykyisin 70 euroa). Rakennusvalvonnan sähköisen asiointipalvelun asiakirjan kappalehinta tuodaan osaksi kaupunginhallituksen päätöksentekoa ja kappalehinta on 5 euroa. Jäljennöksestä suoritettavaan lunastukseen on sisältynyt jäljennöksen oikeaksi todistaminen.

Maksujen määrittelyssä on otettu huomioon yleisen kustannustason kehitys, painopisteen siirtyminen digitaaliseen toimintaan, tietopyyntöjen monimutkaistuminen ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu kaupungin eri palveluissa. Ehdotus päivitetyksi hinnastoksi on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Asiakirjojen ja tietojen antamisesta perittäviä maksuja koskeva hinnasto hyväksytään tulevaksi voimaan 1.2.2025.

Tällä päätöksellä kumotaan kaupunginhallituksen päätös 17.12.2018 § 521.

Tiedoksi

Reija Linnamaa, Heli Hirvelä, Mikko Nurminen, Juha Henttonen, Merja Haapoja, Saija Kirkkola, konsernihallinto ja palvelualueet