Kaupunginhallitus, kokous 3.3.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 89 Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037 sekä sen vaikutusten arvioinnista 

TRE:5927/08.01.00/2024

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Tampereen kaupungilta lausuntoa luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037 sekä sen vaikutusten arvioinnista, johon sisältyy viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (200/2005) mukainen ympäristöarviointi. Lausuntoa pyydetään 5.3.2025 mennessä.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2026–2037 on strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä. Se on laadittu liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 15 b §:n mukaisesti. Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma sisältää kuvauksen liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista, vision liikennejärjestelmän kehittämiselle vuoteen 2050, suunnitelmalle asetetut tavoitteet ja niitä tarkentavat strategiset linjaukset ja aluekohtaiset painotukset sekä valtion ja kuntien toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi. Lisäksi suunnitelmaan sisältyvät valtion rahoitusohjelma sekä tiivistelmä vaikutusarvioinnista.

Vaikutusten arviointi on tärkeä osa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelua. Vaikutusten arvioinnilla lisätään ymmärrystä liikennejärjestelmän kehittämisen vaikutuksista ja edistetään tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Liikennejärjestelmäsuunnitelmasta on laadittu viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (200/2005) mukainen ympäristövaikutusten arviointi (SOVA-laki). Ympäristöselostuksesta on tehty erillinen valtioneuvoston julkaisu.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu parlamentaarisen työryhmän tuella laajassa vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Suunnitelma on viimeistelty vuosia 2026–2028 koskevan julkisen talouden suunnitelman ja talousarviopäätösten mukaisesti. Valtion rahoitusohjelmaan on koottu liikennejärjestelmän kehittämiseen arvioidut määrärahat vuosina 2026–2037. Suunnitelmassa esitetyt valtion kustannukset ovat arvioita ja niiden toteutuminen riippuu tulevista talousarviopäätöksistä.

Lausuntokierroksella saatu palaute huomioidaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja ympäristöselostuksen viimeistelyssä, ennen päätöksentekoa. Lopullinen Liikenne 12 -suunnitelma annetaan eduskuntaan syysistuntokauden 2025 aikana.

Tampereen kaupunki pitää valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnittelua periaatteiltaan hyvänä kehitysaskeleena kohti pitkäjänteistä liikennejärjestelmän suunnittelua. Suunnitelmaan sisältyvä tarkastelukokonaisuus muodostaa hyvän lähtökohdan liikennejärjestelmän kehittämiselle. Nyt lausunnolla oleva järjestyksessään toinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eroaa kuitenkin merkittävästi edellisestä suunnitelmasta, ja jatkuvuus edellisen suunnitelman kanssa ei toteudu. Tampereen kaupunki kaipaa valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun nykyistä parempaa jatkuvuutta. Viimeisissä MAL-sopimuksissa näkyy vahvasti valtion verkon kehittäminen. MAL-sopimukset eivät saa kuitenkaan muuttua pääasialliseksi valtion väyläverkon kehittämisen rahoituslähteeksi. Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on huomioitu hyvin yleisen turvallisuustilanteen muutos, mutta suunnitelma ei saisi liikaa keskittyä tähän. Huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta Tampere on sijainniltaan keskeinen ja sen vuoksi tärkeässä asemassa.

Tampereen kaupungin kannalta on tärkeää, että valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa kunnille aiheutuvat kustannukset eivät kasva merkittävästi nykyisestä. Vaikutusten arvioinnin osalta erityistä huomiota tulee kohdistaa kuntien taloutta koskeviin vaikutuksiin. 

Suurten kaupunkiseutujen sekä kansainvälinen että kansallinen saavutettavuus on Suomen kilpailukyvyn kannalta keskeistä. Tämä näkökulma tai teemaan liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet eivät näy riittävästi suunnitelmaluonnoksessa. Tampere ja Tampereen seutu ovat valtakunnan toiseksi suurin keskus ja seutu niin nykytilanteessa kuin kasvultaan. Tampereen ja seudun kansainvälinen ja kansallinen asema eri liikennemuotojen kehittämisessä tulee tunnistaa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa luonnoksessa esitettyä paremmin.  

Tampereen kaupungin lausunto jakaantuu suurten kaupunkiseutujen yhteisesti korostamiin asioihin, lausuntopyynnössä annettujen kysymysten vastauksiin sekä Tampereen kaupungin omiin nostoihin kulkumuotokohtaisista hankkeista. Tampereen kaupunki yhtyy myös erikseen annettavien Tampereen kaupunkiseudun ja Pirkanmaan liiton lausuntojen näkemyksiin.

Ehdotus Tampereen kaupungin lausunnoksi on liitteenä. Lausunto annetaan tallentamalla se Lausuntopalvelu.fi -järjestelmään.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2025) 14 § 31. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää strategisesti merkittävien, koko kaupunkia koskevien lausuntojen antamisesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Liitteenä oleva lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037 sekä sen vaikutusten arvioinnista hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja suunnittelupäällikkö Ari Vandellille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Jaakko Mustakallio poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Ari Vandell, Arja Kekäläinen/Lausuntopalvelu.fi