Perustelut
Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle raportoidaan toiminnan osalta toimenpidekokonaisuuksien toteumista sekä toimenpiteisiin liittyvistä keskeisistä onnistumista ja poikkeamista. Toimenpidekokonaisuudet ovat osa Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan yhteistä palvelusuunnitelmaa 2022–2025, jolloin niiden etenemisestä raportoidaan molemmille lautakunnille yhteneväisesti. Keskeiset onnistumiset ja poikkeamat raportoidaan lautakuntakohtaisesti.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelman 22 toimenpidekokonaisuudesta 17 toteutui kokonaan, 4 toteutui osittain ja 1 toimenpidekokonaisuus ei toteutunut. Yhdenvertaisten yksilöiden, Hiilineutraalien tekojen, Tulevaisuuden edelläkävijyyden ja Työntekijäkokemuksen vahvistamisen osalta toimenpidekokonaisuudet etenivät suunnitellusti. Sen sijaan Tekevien yhteisöjen ja Asiakaskokemuksen parantamisen painopisteiden toimenpidekokonaisuuksista suurin osa toteutui vain osittain. Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiseen toimintaan määriteltiin vuosisuunnitelmassa 84 toimenpidettä arviointikriteereineen. Toimenpiteistä 66 toteutui täysin suunnitellusti. Lautakunnalle on seurantaraporttiin nostettu näistä toimenpiteistä esiin tarkemmin keskeiset onnistumiset ja poikkeamat.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimintakate toteutui kokonaisuutena suunnilleen muutetun talousarvion mukaisena. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintakate toteutui budjetoitua parempana ja vastaavasti perusopetuksen talousarvio ylittyi. Palveluryhmät toteuttivat vuoden aikana talouden sopeuttamistoimenpiteitä, mutta perusopetuksen toimenpiteet eivät hillinneet menojen kasvua tavoitteiden mukaisesti.
Toimintatuotot toteutuivat 2,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina. Myyntituottojen 0,8 milj. euron ylitykset johtuivat sairaalaopetuksen ja Tampereelle sijoitettujen lasten koulunkäynnin kustannusten laskutuksesta muilta kunnilta sekä perusopetuksen kotikuntakorvauksen perusosan nostamisesta kesäkuun valtionosuuspäätöksessä. Maksutuotot toteutuivat 0,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina varhaiskasvatuksen sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksujen takia. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutos tulorajojen osalta astui voimaan 1.8.2024. Lakimuutoksen vaikutukset tulokertymään olivat ennakoitua pienemmät. Tuet ja avustukset ylittyivät 1,0 milj. euroa, mikä aiheutui hankkeiden rahoitusosuuksista ja työterveyshuollon korvauksesta. Muut tuotot ylittyivät 0,2 milj. euroa.
Toimintakulut toteutuivat 2,9 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina, mikä johtui henkilöstökulujen, palvelujen ostojen ja vuokrakulujen ylityksestä. Vastaavasti aineet, tarvikkeet ja tavarat tiliryhmän hankinnat sekä avustukset toteutuivat selvästi budjetoitua pienempinä. Henkilöstökulujen 3,0 milj. euron ylitystä selittää perusopetuksen palvelutarpeen kasvu mm. kesäkerhoissa ja valmistavassa opetuksessa, korkeat sijaiskustannukset ja palkkaratkaisun kustannusvaikutus. Palvelujen ostojen toteuma oli 3,5 milj. euroa talousarviota suurempi. Suurimmat ylitykset aiheutuivat työterveyspalvelujen, palvelusetelipäivähoidon, esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten, ateriapalvelujen sekä koneiden, kaluston ja laitteiden kunnossapidon kustannuksista. Kiinteähintaisen hinnoittelukokeilun päätyttyä työterveyden laskutus perustui suoriteperustaiseen hintaan, mikä on nostanut työterveyden kuluja. Lisäksi vuokrakulut ylittyvät 1,1 milj. eurolla pääosin ict-laitteiden leasingvuokrien kasvun takia. Vastaavasti kalusto- ja tarvikehankinnat alittivat budjetin 2,3 milj. eurolla, mikä johtui rakennusinvestointien viivästymisestä sekä kalusto- ja materiaalihankintoihin tehdyistä säästötoimenpiteistä. Avustukset toteutuivat 2,3 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä, mikä johtui pääosin lakisääteisen kotihoidon tuen toteumasta. Talousarvioon sisältyi kotihoidon tuen avustusten indeksikorotus, joka ei kuitenkaan toteutunut hallituksen avustusten indeksijäädytyksen takia. Lisäksi kotihoidon tuella olevien lasten määrä väheni. Muut toimintakulut toteutuivat 0,1 milj. euroa budjetoitua pieneminä.
Investoinnit toteutuivat 2,1 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä, mikä johtui rakennushankkeiden aikataulumuutoksista (mm. Härmälän koulu) ja ensikertaisen kalustamisen toimitusten viivästymisestä useissa eri kohteissa. Näiden kohteiden investoinnit siirtyvät vuodelle 2025.
Vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2024 on tämän asian liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2024 hyväksytään.