Perustelut
1.8.2025 voimaan tulevassa perusopetuslaissa oppimisen tukea on uudistettu. Uudistuksen tavoitteena on tukea oppilaita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja oppilaskohtaiset tukitoimet muodostavat kokonaisuuden, joka tarjoaa monipuoliset keinot tukea oppilaita yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Uudistuksella halutaan myös vahvistaa opetuksen laatua ja opetusryhmien työrauhaa lisäämällä ryhmäkohtaisia tukimuotoja, pienryhmäopetusta sekä erityisluokkaopetusta.
Tuen lakiuudistus tuo merkittäviä parannuksia myös maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetukseen ja selkeyttää suomen kielen oppimisen tukea. Ryhmäkohtaisen tuen avulla opetuskielen tukiopetus erotetaan yleisestä tukiopetuksesta, jotta resurssit voidaan kohdentaa tehokkaammin niille oppilaille, jotka erityisesti tarvitsevat kielellistä tukea. Tämä mahdollistaa yksilöllisemmin kohdennetun opetuksen ja siten parantaa oppimistuloksia.
Oppimisen tuen toteutuminen lakimuutoksen mukaisesti edellyttää, että jokaisella koululla ja koulupolulla on käytettävissään osaamista ja resurssia varhaiseen puuttumiseen sekä oikea-aikaiseen tukeen aina tarpeen ilmetessä ja tästä syystä on tarkoituksenmukaista perustaa kolmetoista (13) uutta erityisopettajan virkaa 1.8.2025 alkaen.
Perustettavien virkojen tiedot:
Toimintayksikkö: sivistyspalvelujen palvelualue, perusopetuksen palveluryhmä
Tehtävänimike: erityisopettaja
Esimies: rehtori
Palvelussuhteen laji: virka
Peruspalkka: kelpoisuuden mukaan; erityisopettaja 3220,30 €/kk
Hinnoittelu: OVTES, erityisopettaja 4 03 04 012
Asema: muu
Esimiesasema: ei
Työaikajärjestelmä: opetusvelvollisuuteen ja ylitunteihin perustuva opetusvelvollisuustyöaika
Koko/osa-aikaisus: kokoaikainen
Opetusvelvollisuus: 24
Rinnastus vakanssiin: 10001544
Hallintosäännön (1.1.2025) 39 § perusteella viran perustamisesta päättää lautakunta alaisessaan toiminnassa.
Päätösehdotus
Esittelijä
Sivistyspalvelujen palvelualueelle perusopetuksen palveluryhmään perustetaan kolmetoista (13) erityisopettajan virkaa 1.8.2025 alkaen. Virat sijoittuvat perusopetuksen eri kouluihin.