Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 21.5.2025

§ 34 Oikaisuvaatimus joukkoliikenteen palvelutasosta kesäkaudella 2026 - Pohjois-Tampereen liikennöintikokonaisuus 

TRE:1868/08.01.01/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija, Leena.K.Huhtala@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on linjannut vuoden 2025 vuosisuunnitelmassa 11.12.2024 § 94, että Pohjois-Tampereen liikennepalvelut tullaan kilpailuttamaan vuoden 2025 aikana ja uusi sopimus käynnistyy kesällä 2026. Uuden hankinnan kilpailuttamisen yhteydessä on syytä tarkastella liikennettä ja sen järjestämistä, sillä sopimuksen kilpailuttamisen yhteydessä sitoudutaan tiettyyn liikennöintikokonaisuuteen.

Matkustajamäärät

Nysse on tutkinut alueellisesti vuodesta 2018 nousijamääriä alueilta Pohjois-Tampereella. Nousijamäärissä on tarkasteltu pysäkkikohtaisia nousuja, tiedot pykälän liitteenä.

Nousijamääristä nähdään, että eniten nousuja Pohjois-Tampereella tehdään Nurmi-Sorilan, Kämmenniemen, Terälahden ja Kaitavedentien (väli Kämmenniemi-Sorila) pysäkeiltä. Näiden alueiden nousut tuottavat koko Pohjois-Tampereen nousijamääristä lähes 83 %. Nousijamääristä nähdään, että vuodesta 2018 kasvua alueellisissa nousuissa on tapahtunut Terälahdessa, Kämmenniemessä ja Viitapohjantiellä. Laskua nousijamäärissä nähdään tapahtuneen vuodesta 2018 vuoteen 2024 kaikilla muilla Pohjois-Tampereen alueilla. Erityisen voimakasta nousijamäärän laskua on tapahtunut Mäntylä-Terälahti -välillä, Maisansalossa, Terälahdentiellä välillä Terälahti-Kämmenniemi, Aitoniemessä ja Pulesjärventiellä. Osa nousijamäärien laskusta on selitettävissä muun muassa toiminnan päättymisellä tietyllä alueella, esimerkkinä voidaan Aitoniemestä nostaa Diabeteskeskuksen poistuminen ja toiminnan lakkauttaminen. Matkustajamäärien vähentymisessä tietyillä alueilla nähdään myös alueen ikärakenteen muutos sillä vuonna 2018 Pohjois-Tampereen alueella 7-24 -vuotiaita oli 897 kpl ja vuonna 2023 alueella asui 7-24 -vuotiaita 804 kpl. Koululaisten vähentyminen alueella näkyy myös nousijamäärissä, kun peruskoululaisia tai toisen asteen oppilaita on alueella entistä vähemmän, myös joukkoliikenteellä tehtävät koulumatkat vähentyvät. 

Vuonna 2022 tehty linjastomuutos näkyy vuosien 2023-2024 vertailuluvuissa kasvuna erityisesti Nurmi-Sorilassa, Kaitavedentiellä (Kämmenniemen ja Sorilan välillä) ja Terälahdessa. Sen sijaan nousijamäärien merkittävä lasku näkyy Maisansalossa, Terälahdentiellä välillä Terälahti-Kämmenniemi, Kämmenniemessä, Aitoniemessä ja Viitapohjantiellä.

Nousijamääristä nähdään, että vaihtojen osuus nousuista ei juurikaan ole muuttunut, vaikka osalla alueista tulikin vaihdollisia yhteyksiä vuonna 2022.

Kun Pohjois-Tampereen nousijamääriä verrataan esimerkiksi seudun muihin kuntiin, nähdään merkittäviä eroja tarjontaan ja nousuihin nähden. Esimerkkinä voidaan nostaa Nokialta Tottijärven ja Sammaliston välinen alue, jossa liikennöidään linjalla 77 vain peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin. Tottijärven ja Sammaliston väliseltä alueelta tehdään vuodessa lähes 11 000 nousua. Nokialta toinen alue, jossa linjalla 78 liikennöidään vain peruskoulun ja toisen asteen koulupäivisin Sarkolan ja Koskenmäen välillä, nousuja tehdään vuodessa lähes 5 000. Nousijamäärät ovat suurempia Nokian kyläalueilla, kuin monella Pohjois-Tampereen kyläalueella, vaikka joukkoliikenteen vuoroja Nokialla on vähemmän. 

Liikennöintiolosuhteet

Liikennöintiolosuhteet Pohjois-Tampereella ovat talviaikaan hankalat alemman kunnossapitoluokan teillä. Alueen bussiliikenteessä on tapahtunut onnettomuuksia ja ojaanajoja. Tiestön talvihoidon tason nostoon, muuhun kunnossapitoon tai perusparantamiseen ei ole pystytty osoittamaan Pirkanmaan ELY-keskuksen toimesta lisärahoitusta. Valtion Väylä-aineistosta (suomenvaylat.vayla.fi) nähdään, että Pohjois-Tampereella on useita tieosuuksia, joissa tien päällysteiden kunto on huono tai erittäin huono. Päällysteiden kuntoluokituksessa huonoja tai erittäin huonoja tieosuuksia ovat Eerolansuora, osa Pulesjärventiestä, osa Aitoniementiestä sekä Teiskon kirkkotie. Nämä tieosuudet ovat talvihoitoluokassa III tai II, joista luokka III on huonoin talvihoitoluokka. Päällysteiden kuntoluokituksessa hyvässä tai tyydyttävässä kunnossa ovat Kaitavedentie, Terälahdentie ja Velaatantie sekä Viitapohjantie. Nämä tieosuudet ovat talvihoitoluokassa Ib, joka on kolmanneksi paras hoitoluokka, pois lukien Viitapohjantie, joka on talvihoitoluokassa II. Bussivuorojen vähentäminen alimman kunto- ja hoitoluokan teillä vähentää tien kunnosta johtuvien onnettomuuksien riskiä.

Päätöksenteon ohjaus

Pohjois-Tampereen kokonaisuutta on käsitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa useampaan otteeseen. Linjastosuunnitelmaa tulevaan hankintaan varten käsiteltiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 19.3.2025 § 18, jolloin lautakunnalta saatiin evästyksiä tulevaa linjastosuunnitelmaa varten. 

Kustannukset Pohjois-Tampereen liikennöinnistä

Vuonna 2024 Pohjois-Tampereen liikennepalvelun järjestäminen on koko Tampereen bussiliikenteen alijäämästä noin 5,4 %. Liikennöinti Pohjois-Tampereella maksaa noin 1,5 milj. euroa vuodessa. Linjojen 90-94 liikenteen tukitarvetta suhteessa nousuihin on tutkittu ja verrattu sitä Nyssen keskiarvoon. Vuonna 2024 tammikuun ja heinäkuun välillä liikenteen tukitarve suhteessa nousuihin oli:

  • linjalla 90 Terälahti-Kämmenniemi-Sorila-Keskustori 1,83 € per nousu
  • linjalla 91 Aitoniemi-Sorila 12,87 € per nousu
  • linjalla 92 Sorila-Viitapohja-Kämmenniemi 15,28 € per nousu
  • linjalla 93 Mäntylä-Terälahti-Teiskon kirkkotie-Kämmenniemi 12,47 € per nousu
  • linjalla 94 Mäntylä-Terälahti-Maisansalo-Kämmenniemi 28,93 € per nousu

 

Nousijamäärissä nähtyihin vertailulinjoihin julkisen tuen tarve suhteessa nousuihin oli vuonna 2024 tammi-heinäkuun välillä:

  • linjalla 55 Narva-Vesilahti-Lempäälä-Ideapark-Tampere, linja-autoasema 2,91 € per nousu
  • linjalla 77 Tottijärvi-Sammalisto-Nokian asema 3,89 € per nousu
  • linjalla 78 Sarkola-Koskenmäki-Nokian asema 14,16 € per nousu
  • linjalla 85 Kuru-Kyrönlahti-Mutala-Soppeenmäki 5,58 € per nousu

 

Asukkaiden ja joukkoliikenteen käyttäjien osallistaminen

Nysse on saanut vuoden 2022 syksystä lähtien runsaasti palautetta Pohjois-Tampereen liikennepalvelusta. Merkittävä osa palautteesta on liittynyt kylä- tai reuna-alueiden joukkoliikennepalveluun erityisesti Kämmenniemen pohjoispuolisiin alueisiin sekä Eerolansuoran palveluun. Näiden palautteiden pohjalta on jo tunnistettu asiakkaiden toiveita, miten palvelua olisi alueella kehitettävä. Lisäksi Pohjois-Tampereella on järjestetty kaksi erillistä asukastilaisuutta, kun muuttunut liikennepalvelu  kesällä 2022 otettiin käyttöön. 

Tuleva liikennöintikokonaisuus Pohjois-Tampereella kesäkaudella 2026

Kesäkaudella 2026 Pohjois-Tampereelle liikennöidään linjalla 90. Linjan 90 reitti kulkee jatkossa Terälahden koululta Kämmenniemeen ja edelleen Kaitavedentieltä vt. 9 pitkin Tampereen keskusta-alueelle, Sorin aukion tai linja-autoaseman päätepysäkille. Linjan 90 reitti mukailee pitkälti nykyistä linjan 90X reittiä. Keskustassa päätepysäkki tullaan siirtämään Keskustorilta joko linja-autoasemalle tai Sorin aukiolle. Päätepysäkin siirto liittyy Tampereen keskusta-alueella sekä Koillis-Tampereen suunnalla oleviin merkittäviin katu- ja infratyömaihin, jotka vaikuttavat linjan 90 liikennöintiin. Merkittävin työmaa linjan 90 reitillä on Tampereen henkilöratapihan työmaa, joka siirtää bussiliikennettä poikkeusreiteille Itsenäisyydenkadulta Yliopistonkadun ja Rautatienkadun välisellä osuudella. Täsmällisen ja luotettavan liikennöinnin varmistamiseksi linjan 90 päätepysäkki on jatkossa joko linja-autoaseman pihassa tai Sorin aukiolla. Linjalla 90 on jatkossakin useampi pysäkki, joista pystyy vaihtamaan muun muassa ratikkalinjaan 1. Ratikkalinjalta 1 pystyy matkustamaan keskustan länsipuolelle. Linja 90 kulkee jatkossa Sorin aukion alueella, josta kulkevat lähes kaikki keskusta-alueella liikennöivät Nyssen bussilinjat.

Linjalla 90 tullaan liikennöimään päivittäin noin 60 minuutin välein. Viikonloppuaamuissa sekä ilta-aikaan liikennöinti toteutetaan 2 tunnin välein. Linjalla 90 mahdollistetaan kesäarkisin ja kesäviikonloppuisin yhteys Maisansaloon osalla vuoroista. Maisansalon alueelle kehitetään virkitys- ja matkailupalveluita, minkä johdosta päätöksenteonohjauksessa on haluttu varmistaa yhteyden järjestäminen Maisansalon alueelle. Muilla Pohjois-Tampereen kyläalueilla Tuomi Logistiikka Oy tarjoaa avointa palveluliikennettä, jota on aiempina kesäkausina toteutettu arkisin klo 9-15 välillä.

Hallintosäännön liitteen 2, "Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosääntö", 4 §:n 2. momentin 2) kohdan mukaan lautakunta määrittelee ja toimeenpanee toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason Tampereen osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja, Mika.Periviita@tampere.fi

Pohjois-Tampereen liikennepalvelukokonaisuus kesäkaudelle 2026 hyväksytään liitteen 1 mukaisesti. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija
  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 552 6124, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Vääräjärven kyläyhdistys ry on tehnyt joukkoliikennelautakunnan päätöksestä § 27 (23.4.2025) oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan § 27 uudelleen käsittelyä bussilinjan 90 reitin osuudelta. Oikaisuvaatimuksessa nostetaan esille, että lautakunnan tekemässä päätöksessä ei ole toimitettu lautakunnan jäsenille päätöksenteon tueksi ja päätökseen vaikuttavia tarvittavia tarkennettuja tietoja. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että päätöksen § 27 liitteenä ei ole ollut pysäkkikohtaisia nousuja, jonka perusteella ei ole voitu arvioida Eerolansuoran ja Kaitavedentien nousujen eroa, sillä Kaitavedentien nousut ovat ilmaistu väliltä Kämmenniemi-Sorila. Oikaisuvaatimuksessa on nostettu esille, että Kaitavedentiellä kulkevia busseja kulkee Eerolansuoraa enemmän. Oikaisuvaatimuksen liitetiedostona on tuotettu osittaisia nousutietoja sekä kiinteistöjen sijaintitietoja karttakuvilla. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on nostettu esille teiden turvallisuutta ja Pohjois-Tampereen strategista yleiskaavaa, johon viitataan mahdollisuutena loma-asunnon käyttötarkoituksen muuttamiseksi vakituiseksi asunnoksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt kaupungille 6.5.2025 tietopyynnön Pohjois-Tampereen pysäkkikohtaisista nousuista vuodelta 2024 sekä vuorojen määrästä. Tampereen kaupungin tietopyyntösääntöjen mukaisesti ”tieto julkisesta asiakirjasta annetaan mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa tietopyynnön tekemisestä. Jos tietopyynnön käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai tavanomaista suuremman työmäärän, tieto asiakirjasta annetaan tai asia ratkaistaan viimeistään kuukauden kuluessa tietopyynnön tekemisestä.”. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on vastattu kirjallisesti tietopyyntöön 9.5.2025. Tietopyynnön vastine on myös oikaisuvaatimuksen vastineen liitteenä (liite 1).

Oikaisuvaatimuksen liitetiedossa on nostettu esille Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava, johon viitataan mahdollisuutena muuttaa loma-asuntojen käyttötarkoituksen muuttamista vakituisiksi asunnoiksi. Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan tilanneseurantaa on raportoitu yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 4.2.2025 § 24. Raportista selviää, ettei Pohjois-Tampereella ole toteutettu vuoden 2017-2024 aikana kuin 46 kpl käyttötarkoituksen muutoksia. Tehdyistä 46 kpl muutoksesta vain 1 kpl on toteutettu Eerolansuoran alueella.

Oikaisuvaatimuksessa on nostettu esille myös teiden turvallisuus ja onnettomuustilastot vuosilta 2013-2017. Liikenneonnettomuuksien kokonaismäärä ei tässä tapauksessa oleellisesti kytkeydy joukkoliikenteen reittisuunnitteluun. Tilastosta ei suoraan voida arvioida tulevaa onnettomuusriskiä joukkoliikenteen käyttäjille. Liikenneonnettomuuksien kokonaismäärän sijaan tiedetään linjan nykyisen ja edellisen bussiliikennöitsijän tuoneen jatkuvasti esiin Eerolansuorantien huonokuntoisuuden ja talvihoidon heikon tason bussiliikennettä ajatellen. Ikävänä osoituksena tien kunnon ja talvihoidon muodostamasta riskistä on 12.1.2024 tapahtunut vakava onnettomuus, jossa linja-auto ajoi ulos Eerolansuorantieltä ja kaatui kyljelleen ojaan. Onnettomuus johtui pelastuslaitoksen mukaan siitä, että linja-auton kuljettaja väisti vastaantulevaa henkilöautoa auraamattomalla tiellä. Tätä onnettomuutta ja ojaan ajoa käsiteltiin myös joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 21.1.2024 § 4. Ojaan ajojen ja kolarien lisäksi Suomen väylät aineistosta käy ilmi, että Eerolansuorantie päällyste on lähes koko tieosuudella erittäin huonossa tai huonossa kunnossa. Kaitavedentiellä päällysteen kunto on tyydyttävällä tasolla ja tie on korkeammassa talvihoitoluokassa kuin Eerolansuorantie. Tien heikon kunnon ja ylläpidon muodostamien riskien vuoksi bussiliikennettä Eerolansuorantiellä pyritään minimoimaan.  

Oikaisuvaatimuksessa nostetaan esille, että Eerolasuoralta käyttäjät joutuvat jatkossa ylittämään Kaitavedentien päästäkseen tien itäpuolen pysäkeille. Kaitavedentien nopeusrajoitus on 80 km/h. Molemmilla Eerolansuorantien ja Kaitavedentien risteysalueilla on tievalaistus. Tien ylityksen turvallisuutta voitaisiin lisätä laskemalla nopeusrajoitukseksi risteysalueilla 60 km/h. Tiestä ja siihen littyvistä nopeusrajoituspäätöksistä vastaa Pirkanmaan ELY-keskus.

Oikaisuvaatimuksessa esiin nostettujen asioiden lisäksi linjan 90 reittiä koskevan päätöksen valmistelussa on otettu huomioon Kaitavedentien ja Eerolansuorantien reittien matka-aikaero sekä heikompi matkustusmukavuus Eerolansuorantien reitillä. Matka-aika kesäkaudella Eerolansuoran kautta on keskimäärin 3 minuuttia ja talvikaudella keskimäärin 4,5 minuuttia pidempi kuin matka-aika Kaitavedentietä (liite 2). Minuuttimäärät saattavat tuntua vähäisiltä, mutta niillä on oikeasti vaikutusta kokonaisuuden kannalta. Nyssen suunnittelussa on arvioitu, että osa linjan 90 vuoroista voidaan muina aikoina kuin talvella arkipäivinä ajaa Maisansalon kautta. Mikäli vuorot ajaisivat Eerolansuorantien kautta, ei aikaa Maisansalossa käynnille jäisi. Lisäksi on vielä epävarmaa, millaisia viivytyksiä Itsenäisyydenkadun sulkeminen Tampereen henkilöratapihahankkeen töiden vuoksi aiheuttaa bussiliikenteelle. Tästä saadaan tarkempaa tietoa vasta kesän 2025 aikana, kun Itsenäisyydenkatu suljetaan liikenteeltä.

Linjan 90 reittipäätöksen muuttaminen on mahdollista, mikäli myöhemmin saatavat lisätiedot sitä puoltavat. Valmisteltuja reittimuutosesityksiä tehdään joukkoliikennelautakunnalle yleensä osana kunkin liikennekauden liikennöintisuunnitelman vahvistamista. Kesäkauden 2026 liikennöintisuunnitelma valmistellaan tämän hetken tiedon mukaan joukkoliikennelautakunnan marraskuun 2025 kokoukseen käsiteltäväksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Oikaisuvaatimus hyväksytään ja § 27 palautetaan uudelleen valmisteltavaksi linjan 90 reitin osalta.

Tiedoksi

KAPA/joli Maarit Kaartokallio, Satu-Anneli Marjeta, Juha Kortteus, Maiju Lieskivi, Oikaisuvaatimuksen tekijät, Pirkanmaan ELY-keskus