Perustelut
Nyssen liikennöintikohteiden sopimuksia on päättymässä seuraavasti:
- K60 (Ylöjärven linjat 84, 85, 86) sopimuksen optiokausi päättyy 31.5.2026
- K63 (Pohjois-Tampereen linjat 90, 91, 92, 93) sopimus päättyy 31.5.2026
- K69 (Nokian linjat 77, 78) sopimuksen optiokausi päättyy 2.8.2026.
Näillä alueilla liikenteen hankinta nähdään jatkossakin tarpeelliseksi. Joukkoliikennelautakunta on tehnyt kokouksessaan 23.4.2025 § 27 päätöksen kesäkauden v. 2026 linjastosta Pohjois-Tampereella sekä § 28 päätöksen talvikauden v. 2026-2027 linjastosta Pohjois-Tampereella ja Nokialla. Kesäkauden 2026 linjastosta jätettiin oikaisuvaatimus, joka tuodaan joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn kokouksessa 21.5.2025. Oikaisuvaatimuksesta tehtävä päätös ei vaadi muutosta joukkoliikennehankinnassa 1/2025 kilpailutettavaan automäärään, joten hankinnan käynnistäminen voidaan tuoda päätöksentekoon suunnitellusti.
Hankinnassa huomioidaan joustava mahdollisuus muuttaa linjoja ja niiden reittejä, mikäli kunnat esimerkiksi tekevät palveluverkkoon muutoksia ja oppilaiden kulkemistarve muuttuu.
Kohde K87, Linjat 84 Ylöjärvi – Takamaa – Lakiala, 85 Ylöjärvi – Kyrönlahti – Kuru, 86 Siivikkala – Lielahti – Ylöjärvi ja 86X Siivikkala – Vihattula – Ylöjärvi
Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta vastasi Nyssen lausuntopyyntöön kilpailutettavasta liikenteestä 22.1.2025 § 6 (liitteenä). Tarjouskilpailun kohde K87 on valmisteltu Ylöjärven kannanoton mukaisesti.
Linjojen 84 ja 85 liikenne kilpailutetaan ympärivuotiseksi arkipäiväliikenteeksi ja viikonloppuliikenteestä luovutaan tässä yhteydessä vähäisemmän kysynnän ja kustannussäästöjen takia. Linja 86 kilpailutetaan nykytilannetta vastaavasti talviliikenteessä peruskoulun ja/tai toisen asteen koulupäivinä ajettavaksi linjaksi. Kohteen K87 liikennöintiin tarvitaan kolme (3) kolmiakselista T-tyypin linja-autoa, jotka saavat olla joko uusia tai käytettyjä.
Kohde K88, Linjat 77 Nokian asema – Sammalisto – Tottijärvi (– Pajulahti), 77X Nokian asema – valtatie 12 – Tottijärvi (– Pajulahti) ja 78 Nokian asema – Sarkola – Tottijärvi
Nokian kaupungin kaupunkikehityslautakunta vastasi Nyssen lausuntopyyntöön kilpailutettavasta liikenteestä 4.2.2025 § 42. Joukkoliikennelautakunta teki kokouksessaan 23.4.2025 § 28 päätöksen Nokian linjastosta, jonka mukaisesti tarjouskilpailun kohde K88 on valmisteltu.
Linjojen 77, 77X ja 78 liikenne kilpailutetaan nykytilannetta vastaavasti talviliikenteessä peruskoulun ja/tai toisen asteen koulupäivinä ajettaviksi linjoiksi. Kohteen K88 liikennöintiin tarvitaan yksi (1) kaksiakselinen M-tyypin linja-auto sekä kaksi (2) kaksiakselista Midi-tyypin linja-autoa. Midi-tyypin linja-autojen tilalla sallitaan tarjoajan harkinnan mukaan myös suuremmat M-tyypin linja-autot (liikennöintivarmuus ei saa heikentyä kalustovalinnan takia). Linja-autot saavat olla joko uusia tai käytettyjä.
Kohde K89, 90 Terälahti – (Maisansalo) – Kämmenniemi – Sorila – Sorin aukio, 91 Mäntylä – Terälahti – Kämmenniemi – Eerolansuora – Sorila – Aitoniemi, 92 Kämmenniemi – Viitapohja ja 93 Terälahti – Teiskon kirkko – Kämmenniemi
Tarjouskilpailun kohde K88 Pohjois-Tampereen linjastosta on valmisteltu joukkoliikennelautakunnan kokouksessaan 23.4.2025 § 27 ja 28 tekemien päätösten mukaisesti.
Linja 90 kilpailutetaan ympärivuotiseksi linjaksi, jota liikennöidään Tampereen keskustan ja Terälahden välillä kaikkina viikonpäivinä. Linjan liikennöintiin tarvitaan kaksi (2) kolmiakselista T-tyypin linja-autoa, jotka saavat olla joko uusia tai käytettyjä. Lauantaisin ja sunnuntaisin sallitaan liikennöinti kaksiakselisilla M-tyypin linja-autoilla.
Linjat 91, 92 ja 93 kilpailutetaan peruskoulun ja/tai toisen asteen koulupäivinä liikennöiviksi linjoiksi. Linjojen liikennöintiin tarvitaan neljä (4) kaksiakselista M-tyypin linja-autoa, jotka saavat olla joko uusia tai käytettyjä.
Pohjois-Tampereen linjastoon vaikuttaa ratikkareitin ulottuminen Linnainmaalle. Kohteen K89 jatko-optiossa varataan mahdollisuus säätää sopimuskauden pituutta ratikan rakentamisaikataulun vaatimalla tavalla.
Kaikkiin kilpailutettaviin sopimuksiin K87, K88 ja K89 sisältyy vuoroja, joilla kulkee merkittävä määrä koululaisia. Yksittäisenkin vuoron poisjääminen harvempivuorovälisellä linjalla aiheuttaa merkittävästi haittaa, koska vuoron peruuntuminen estää ehtimisen ajoissa kouluun. Tästä syystä kilpailutettavassa liikenteessä otetaan käyttöön laatupalkkio, jossa liikennöitsijä saa bonusta vuorojen luotettavasta liikennöinnistä (luotettavuusbonus).
Hallintosäännön liitteen 2, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosäännön 4 §:n 2 momentin 4) kohdan mukaan lautakunta päättää yksinomaan toimivalta-alueellansa harjoitettavan joukkoliikenteen hankinnasta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Käynnistetään Nyssen bussiliikenteen liikennöinnistä avoin tarjouskilpailu, johon kuuluu kolme erillistä kohdetta K87, K88 ja K89.
Kohteeseen K87 sisältyvät linjat 84 Ylöjärvi – Takamaa – Lakiala, 85 Ylöjärvi – Kyrönlahti – Kuru, 86 Siivikkala – Lielahti – Ylöjärvi ja 86X Siivikkala – Vihattula – Ylöjärvi. Kohteen K87 bruttosopimus kilpailutetaan kolmen (3) vuoden sopimuskaudeksi 1.6.2026 alkaen. Hankintaan sisällytetään mahdollisuus jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden vuoden (1+1) optiokaudella.
Kohteeseen K88 sisältyvät linjat 77 Nokian asema – Sammalisto – Tottijärvi (– Pajulahti), 77X Nokian asema – valtatie 12 – Tottijärvi (– Pajulahti) ja 78 Nokian asema – Sarkola – Tottijärvi. Kohteen K88 bruttosopimus kilpailutetaan kolmen (3) vuoden sopimuskaudeksi 3.8.2026 alkaen. Hankintaan sisällytetään mahdollisuus jatkaa sopimusta enintään kahdella yhden vuoden (1+1) optiokaudella.
Kohteeseen K89 sisältyvät linjat 90 Terälahti – (Maisansalo) – Kämmenniemi – Sorila – Sorin aukio, 91 Mäntylä – Terälahti – Kämmenniemi – Eerolansuora – Sorila – Aitoniemi, 92 Kämmenniemi – Viitapohja ja 93 Terälahti – Teiskon kirkko – Kämmenniemi. Kohteen K89 bruttosopimus kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudeksi 1.6.2026 alkaen. Hankintaan sisällytetään mahdollisuus jatkaa sopimusta enintään kolmella yhden vuoden (1+1+enintään 1) optiokaudella, joista viimeinen voi olla pituudeltaan myös vajaan vuoden.
Kohteissa K87, K88 ja K89 edellytetään käytettävän EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia käyttövoimia.