Perustelut
Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen (esimerkiksi sähköpotkulautojen) käyttämistä liikkumiseen. Ensimmäiset yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut tulivat Suomeen vuonna 2019, minkä jälkeen mikroliikennepalvelut ovat kehittyneet avoimilla markkinoilla entistä monipuolisemmiksi. Kehitys on tuonut mukanaan myös uusia turvallisuushaasteita, joihin ei ole aikaisemmin osattu varautua riittävästi lainsäädännön tasolla. Mikroliikkumisesta aiheutuvat ongelmat liittyvät erityisesti ajoneuvojen pysäköintiin ja liikkumisesta aiheutuviin onnettomuuksiin.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista (muun muassa sähköpotkulaudat) ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan.
Eduskunta hyväksyi 27.5.2025 mikroliikkumista koskevat lakiehdotukset. Sähköpotkulaudalla ja kevyillä sähköajoneuvoilla ajamiseen tulee 15 vuoden alaikäraja. Myös ajoneuvon luovuttaminen alle 15-vuotiaalle muuttuu rangaistavaksi. Lisäksi kevyellä sähköajoneuvolla ajamiseen tulee promilleraja 0,5 ja aiemmin vain pyöräilyä koskenut kypärän vahva käyttösuositus laajennetaan myös mikroliikkumiseen.
Lakimuutos antaa myös kaupungeille ja kunnille keinoja mikroliikkumisen hallintaan sekä liikenneturvallisuuden ja esteettömyyden parantamiseen. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.
Palveluntarjoajalla tulee jatkossa olla mikroliikennelupa, jonka kunta myöntää. Kunnalle tulee mikroliikenneluvan myötä sekä päätösvaltaa että vastuuta lupaehtojen oikeasuhtaisen asettamisen ja myös ehtojen valvonnassa. Lupaehdot kohdistuvat palveluntarjoajaan. Kunnalla on harkintavaltaa ehtojen asettamisessa lainsäädännön reunaehtojen puitteissa. Niissä kunnissa, joiden alueella mikroliikkumispalveluita tarjotaan, kunnan on käsiteltävä lupahakemus. Tampereen kaupungin lupaehdot ovat parhaillaan valmistelussa ja niistä päätetään myöhemmin.
Mikroliikennelupa vaaditaan kunnissa yhden kuukauden kuluttua lain voimaantulosta. Kunnan on otettava mikroliikennelupa käyttöön viimeistään 1.1.2026. Kunta voi tehdä päätöksen siirtymäajan käytöstä vasta lain voimaan tultua. Tällöin tulee muistaa tiedottaa asiasta palveluntarjoajia. Jos kunta haluaa käyttää siirtymäajan hyödyntämismahdollisuuden, kunnan kannattaa siirtää päätösvalta tästä ennakolta päätösvaltaiselle viranhaltijalle. Koska mikroliikkumista koskevat lait tulevat voimaan todennäköisesti kesälomakaudella, on syytä näin varmistaa, että päätös siirtymäajan käytöstä on mahdollista tehdä myös kesällä, kun toimielimet eivät kokoonnu.
Tampereen kaupungin lupaehdot saataneen hyväksyttyä elokuussa 2025, jolloin mikroliikenneluvan käyttöönotto voisi tapahtua 1.10.2025.
Toimivammaksi ratkaisuksi on arvioitu, että päätösvalta mikroliikkumislupien siirtymäajasta tehtävästä päätöksestä siirretään liikennejärjestelmän suunnitteluyksikön suunnittelupäällikölle.
Päätösehdotus
Esittelijä
Päätösvalta mikroliikkumislupien siirtymäajasta tehtävästä päätöksestä siirretään liikennejärjestelmän suunnitteluyksikön suunnittelupäällikölle.
Päätös tulee voimaan samanaikaisesti mikroliikennelupaa koskevan liikenteen palveluista annetun lain muutoksen voimaantulon kanssa.