Yhdyskuntalautakunta, kokous 10.6.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 186 Juvankadun rauhoittamistoimenpiteiden katusuunnitelma välillä Kangasalantie–Muinaishaudankatu, Kaukajärvi 

TRE:2368/10.03.02/2025

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Petri Keivaara, puh. 050 382 6459, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden, suojatieturvallisuuden sekä linja-autoliikenteen toimintaedellytysten parantamiseksi on tehty katusuunnitelma Juvankadun toimenpiteistä välillä Kangasalantie – Muinaishaudankatu. Tavoitteena on Juvankadun jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen keskittyen erityisesti suojateiden liikenneturvallisuuden parantamiseen pienin ja kustannustehokkain toimenpitein. Toimenpiteet käsittävät kaksi parannettavaa keskisaarekkeellista suojatieylitystä Juvankadulla, yhden nykyisen suojatien poiston Juvankadulta Kirsikadun ja Askonkadun liittymän läheisyydestä, tonttiliittymän jäsentelyn osoitteessa Juvankatu 14, linja-autopysäkkien parantamiset Santaharjuntien liittymän etelä- ja pohjoispuolella sekä kaistajärjestelyt koko suunnittelualueella. Ehdotusvaiheen jälkeen on katusuunnitelmaa muutettu siten, että Askonkadun ylittävä suojatie Juvankadun liittymässä tehdään korotettuna liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2025 vuosisuunnitelmaan.                                  

Kohteen rakentamisen kustannusarvio on noin 330 000 euroa.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 5.5. – 19.5.2025. Ehdotusta vastaan on tehty viisi muistutusta.

Muistutukset

Muistutuksissa esitetään Juvankadun pyörätien suoristamista poikkikatujen ylittävien suojateiden kohdilta. Täten pyöräilijöille ei tulisi sivusiirtymiä.

Muistutuksissa esitetään liikerakennuksien tonttiliittymien sulkemista Juvankadulta tai niiden muuttamista suuntaisliittymiksi, jolloin tonteille ajettaisiin Askonkadulta ja Santaharjuntieltä.

Katusuunnitelmassa on esitetty Juvankadun ylittävän suojatien poistamista Askonkadun liittymän eteläpuolelta, mitä muistutuksissa vastustetaan. Muistutusten mukaan suojatien poistaminen heikentää liikenneturvallisuutta ja aiheuttaa esimerkiksi Kirsikadun suunnasta tuleville kävelijöille ja pyöräilijöille turhaa kiertoa.

Yhdessä muistutuksessa esitetään Juvankadun itäpuolella olevan kielletyn ajosuunnan liikennemerkin ja huoltoajon sallivan lisäkilven muuttamista tieliikennelain mukaiseksi merkkiyhdistelmäksi. Lisäksi yhdessä muistutuksessa esitetään Kangasalantien ja Juvankadun liittymän liikennevalojen muuttamista tutkan avulla siten, että pyöräilijöille palaa aina vihreä valo silloin, kun liittymässä ei ole muuta liikennettä.

Vastineet muistutuksiin

Pyöräteiden oikaisut katuliittymien kohdilla ei kuulu tähän katusuunnitelmaan, eivätkä ne ole taloudellisesti kovin pieniä toimenpiteitä. Ne toteutetaan mahdollisesti tulevaisuudessa, kun Juvankadun pyörätiejärjestelyjä suunnitellaan ja toteutetaan laajempana kokonaisuutena.

Tonttiliittymät eivät varsinaisesti kuulu katusuunnitelmiin, vaan ne esitetään kyseisen tontin rakennuslupapiirustuksissa ja hyväksytään rakennusluvassa. Tässä yhteydessä ei siten muuteta tonttiliittymien ajojärjestelyjä ja ajosuuntia. Sen sijaan Juvankadun ja Santaharjuntien kulmassa olevan liikerakennuksen ylileveää tonttiliittymää Juvankadulta kavennetaan rakennuslupapiirustusten mukaiseksi. Täten selkiytyy ajo Juvankadulta tontille ja sieltä kadulle.

Juvankadun ja Askonkadun liittymän eteläpuolella oleva suojatie on aiheellista poistaa liikenneturvallisuussyistä. Juvankadulla on tässä kohdassa kaksi kaistaa Kangasalantien suuntaan ajettaessa, mikä aiheuttaa tällä hetkellä vaaratilanteita kadunylittäjille. Suojatien käyttäjiltä tulleen palautteen mukaan on ollut tilanteita, joissa toisen kaistan autoilija antaa tilaa kävelijöille suojatiellä, mutta viereinen autoilija ei. Kangasalantien läheisyys heikentää myös tämän kohdan havaittavuutta ja hankaloittaa toimivien liikennevalojen toteuttamista Juvankadun, Askonkadun ja Kirsikadun liittymään. Kiertomatkat muille suojateille eivät ole kovin suuret, ja ne kohdistuvat vain osaan tämän suojatien käyttäjistä. Suunnitelluilla ratkaisuilla parannetaan muiden suojateiden liikenneturvallisuutta.

Juvankadun itäpuolella oleva kielletty ajosuunta -liikennemerkki ja sen lisäkilvet koskevat tonttiliittymää ja ne kuuluvat viereisen tontin haltijalle. Katusuunnitelmissa ei muuteta tontin liikennemerkkejä, eikä tontin haltija ole hakenut kaupungilta siihen muutosta. Liikennevalojen toimintaan ja rytmityksiin ei myöskään oteta kantaa katusuunnitelmissa.

Hallintosäännön 21 §:n mukaan yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, hankkeistamisesta ja seurannasta sekä rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevista valmistelutehtävistä. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Juvankadun rauhoittamistoimenpiteiden katusuunnitelma välillä Kangasalantie–Muinaishaudankatu, suunnitelma numero 1/22979, hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta siten muutettuna, että Askonkadun ylittävä suojatie Juvankadun liittymässä tehdään korotettuna.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Juho Hirvelä poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Keivaara, Olli Halme, Leena Tala

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
 

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.