Perustelut
Ida Leinon valtuustokysely:
Uimataito on elintärkeä kansalaistaito, jonka jokaisen kansalaisen tulisi oppia liikkuakseen turvallisesti vesillä. Uimataito määritellään Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton mukaan seuraavasti: “Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.”
Kuudesluokkalaisten valtakunnallisia uimataitotutkimuksia tehdään säännöllisin väliajoin, ja vuoden 2022 tutkimustuloksissa huomattiin, että kuudesluokkalaisten uimataito on heikentynyt. Reilu puolet, 55 prosenttia, kuudesluokkalaisia on uimataitoisia, kun vastaava luku vuoden 2016 tutkimuksessa oli 76. Myös täysin uimataidottomien lasten määrä on kasvanut: vuonna 2016 heitä oli yksi prosentti ja vuonna 2022 heitä oli 2-5 prosenttia sukupuolesta riippuen. Vuonna 2022 aikuisista 53 prosenttia ilmoitti olevansa uimataitoisia.
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) uimataito mainitaan liikunnan opetuksen tavoitteissa uimataito mainitaan yksittäisenä taitona läpi koulupolun. Alkuopetuksessa tavoitteena on tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito. 3.-6. luokan osalta tavoitteena on opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä. Tämä tarkoittaa 50 metrin uimista kahdella eri uintitavalla sekä sukeltamista 5 metriä pinnan alla. Yläkoulun osalta tavoite on vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä.
Koulujen lisäksi uimataidon oppimiseksi uimaopetusta järjestetään uimakouluissa ja kaupungissa on erilaisia uimisen mahdollisuuksia niin uimahalleissa, maauimalassa kuin luonnonvesillä. Helteisenä kesänä ihmiset suuntaavat viettämään aikaa entistä useammin veden ääreen. Ikävä kyllä tämä on näkynyt hukkuneiden määrän kasvuna verrattuna viime vuosiin.
Tampere on kahden järven ympäröimä kaupunki. Siksi meidän on turvattava jokaiselle kaupunkilaiselle turvallinen mahdollisuus nauttia vesistöistämme ja ehkäistä hukkumisia. Kysynkin apulaispormestarilta ja viranhaltijoilta:
1. Mikä on Tampereen tilannekuva uimaopetuksen toimivuudesta perusopetuksessa? Oppivatko lapset uimaan peruskoulun aikana nykyjärjestelyin?
2. Miten kaupunki aikoo reagoida mahdolliseen uimataidon polarisaatioon, jotta uimataidon oppisi nykyistä useampi lapsi ja nuori?
Lähteet:
Suomen Uimaopetus. ja Hengenpelastusliitto ry. Uimataito Suomessa. 18.8.2025.
https://suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataito-suomessa/
Opetushallitus. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. 18.8.2025.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Apulaispormestari Anne-Mari Jussilan vastaus Ida Leinon valtuustokyselyyn julkaistaan valtuuston kyselytunnilla 25.8.2025.