Perustelut
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen seudullinen yhteistoiminta pitää sisällään EU:n ja kansallisen lainsäädännön mukaan joukkoliikenteen paikalliselle toimivaltaiselle viranomaiselle säädetyt tehtävät sekä muut kuntien keskenään sopimat joukkoliikenteen tehtävät. Joukkoliikenteen yhteistoimintaa ohjaa yhteistoimintasopimus, jonka mukaisesti tavoitteena on toteuttaa kuntarajat ylittävää ja eri viranomaisten välistä yhteistyötä joukkoliikenteen järjestämisessä sekä kehittää ja koordinoida seudullista joukkoliikennettä siten, että joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti ja edullisesti.
Joukkoliikenteen seudullisen yhteistoiminnan kustannusten jaosta on sovittu yhteistoimintasopimuksessa. Pääosa yhteistoiminnan kustannuksista muodostuu yhteisistä liikenteistä, joiden kustannukset jaetaan siten, että kunnan sisäisen liikenteen nettokustannuksista vastaa kunta itse ja kuntien välisen liikenteen nettokustannukset jaetaan niiden kesken, joita kyseessäoleva liikenne palvelee kuntalaisten matkustuksen suhteessa. Linjakohtainen tarkka nettokustannus (nettotulo) jaetaan linjan tehollisten kilometrien suhteessa kuntien kesken.
Valmistelu- ja toimeenpanokustannukset sekä lautakuntatoiminnasta aiheutuvat kustannukset jaetaan kunkin kunnan asukkaiden tekemien joukkoliikennematkojen suhteessa. Nysse Valvomon ja liikennöintisopimuksiin sisältyvän laatubonuspalkkion kustannusjakoperusteena käytetään niin ikään asukkaiden joukkoliikennematkojen määrää. Vuoden 2026 kustannusjaossa käytetään vuoden 2025 toteutuneita matkalukuja. Yhteiset suunnittelu-, tutkimus- ja kehityshankkeet sekä markkinoinnin ja tiedotuksen kustannukset jaetaan kuntien asukaslukujen suhteessa.
Joukkoliikenteen seudullisen yhteistoiminnan talousarvio vuodelle 2026 ja kustannusjaon toteutus on käsitelty ja hyväksytty kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmässä 28.8.2025.
Lautakunnan kokoustoiminnan kustannukset ovat vuonna 2026 arviolta 38 000 euroa ja kustannukset jaetaan matkamäärien mukaisesti jäsenkunnille. Valmistelu- ja toimeenpanokustannukset eli joukkoliikenneyksikön (kustannuspaikka 111394) menot ovat talousarviovuonna 2026 yhteensä 3 515 000 euroa sisältäen Nysse Valvomon kustannukset (400 000 euroa) ja liikennöintisopimuksiin sisältyvät laatupalkkiot (1.200.000 euroa). Nämä kustannukset jaetaan kuntien kesken jakoperusteena matkamäärät.
Yhteisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden kustannusarvio vuodelle 2026 on 440 000 euroa ja ne muodostuvat pääosin asiakastyytyväisyystutkimuksista sekä pysäkkihuoltotöistä. Markkinoinnin sekä tiedotuksen kustannusarvio on 490 000 euroa. Nämä edellä mainitut kustannukset jaetaan kuntien kesken jakoperusteena asukasluku.
Yhteistoimintaan kuuluvien liikenteiden nettokustannukset muille kunnille ovat vuonna 2026 yhteensä 9 710 000 euroa. Muutos vuoden 2025 talousarvioon on noin 480 000 euroa ja aiheutuu pääosin Ylöjärven liikenteistä. Ylöjärven liikennepalvelua parannettin kesällä 2024 tuntuvasti ja liikenteen tukitarve on osoittautunut arvioitua suuremmaksi ja liikenteeseen lisätään nyt määrärahoja.
Liikenteessä käytetään Tampereen kaupungin omistamaa ja hallinnoimaa lippu- ja maksujärjestelmää sekä infojärjestelmää. Lippu- ja maksujärjestelmästä aiheutuvat kustannukset kohdistetaan aiheuttamisperiaatteella kaikkeen joukkoliikennelautakunnan tilaamaan liikenteeseen, jossa kyseistä lippu- ja maksujärjestelmää käytetään. Lippu- ja maksujärjestelmän kustannukset muodostuvat asiakaspalvelun kustannuksista (560 000 euroa), ICT-järjestelmistä (1 501 000 euroa) ja jälleenmyyjien myyntipalkkioista (360 000 euroa). Clearing-maksun suuruudeksi muodostuu 59,0 miljoonan euron lipputuloilla 4,1 prosenttia.
Infojärjestelmän kustannukset muodostuvat IJ-2020 järjestelmän ja matkustamonäyttöjen sekä reittioppaan, suunnittelujärjestelmän ja sähköisen aikataulupalvelun kustannuksista 835 000 euroa. Infojärjestelmän kustannukset lisätään liikenteen hankintakustannuksiin ja ovat noin 0,8 prosenttia liikenteen hankintakustannuksista.
Seudullisen joukkoliikenteen yhteistoiminnan kustannuksista valmistelu- ja toimeenpanokustannukset sekä lautakuntatoiminnan kustannukset ovat muiden kuntien osalta yhteensä 349 000 euroa ja liikennepalvelun sekä yhteisten suunnittelu-, tutkimus- ja kehittämishankkeiden sekä markkinoinnin ja tiedotuksen osalta yhteensä noin 10 070 000 euroa. Sopijakunnan maksuosuus yhteistoiminnan menoihin määräytyy toimintavuoden toteutuneiden kustannusten perusteella. Maksuosuutta määrätessä toteutuneista kustannuksista vähennetään valtionavustukset ja muut toimintatuotot. Tampereen kaupunki laskuttaa liitteen mukaiset kuntaosuudet ennakkomaksuna neljä kertaa vuodessa. Vuoden viimeisessä laskussa yhteistoiminnan kustannukset oikaistaan toteuman mukaiseksi.
Joukkoliikenteen talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää Tampereen kaupunginvaltuusto. Esitys muuttamisesta on annettava sopijakunnille tiedoksi riittävän ajoissa ennen asian käsittelyä.
Toimivalta: Hallintosääntö 16 § 3. momentti kohta 1)
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Joukkoliikenteen yhteistoiminnan vuoden 2026 talousarvio ja -suunnitelma vuosille 2027-2028 lähetetään hyväksyttäväksi sopijakunnille.