Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2026 talousarviokehyksen 30.6.2025. Päätös liitteineen on luettavissa kaupungin verkkosivulla osoitteessa https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus.
Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa pitämiin kehysneuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Lähtökohdan vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat kaupunginvaltuuston päätös talouden tasapaino-ohjelman periaatteista, Ilmari Nurmisen pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2025 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2026–2029 koskevat taloudelliset ennusteet.
Vuoden 2026 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat päivitettävään kaupunkistrategiaan ja sen pohjana olevaan Ilmari Nurmisen pormestariohjelmaan. Toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Kaupunginhallituksen 12.5.2025 linjaamat toiminnan painotukset otetaan huomioon tavoitteiden valmistelussa. Joukkoliikennelautakunnan osalta painotuksissa korostuu erityisesti joukkoliikenteen laadun parantaminen edistämällä superbussien käyttöönottoa.
Tampereen kaupungin vuoden 2025 talous on jäämässä talousarviota heikommaksi. Alkuperäinen talousarvio päätyi 39,6 milj. euron alijäämään. Kesäkuun talouskatsauksen mukaan laadittu tilinpäätösennuste on 54,1 milj. euroa alijäämäinen. Toiminnallinen tulosennuste on 103,3 milj. euroa alijäämäinen, jossa pysyvien vastaavien myyntivoittoja on huomioitu talouden tasapaino-ohjelman periaatteiden mukaisesti vain 25 milj. euroa. Kuntien talous on edelleen heikossa tilassa vuonna 2025. Yleinen taloustilanne on Suomessa alaviritteinen. Talouden ennusteiden mukaan talous elpyy tulevina vuosina, mutta varsin maltillista tahtia. Työttömyys on edelleen korkealla ja rasittaa osaltaan kuntataloutta TE-uudistuksessa kunnille siirtyneiden suurempien työllisyydenhoidon kustannusosuuksien myötä.
Vuoden 2026 talousarviokehyksessä toimintakate heikkenee vuoden 2025 muutettuun talousarvioon verrattuna 18,0 milj. euroa (2,4 %). Kehyksessä vuosikate on 81,5 milj. euroa ja tilikauden tulos 54,4 milj. euroa alijäämäinen. Talousarviokehyksessä on huomioitu talouden tasapainotoimenpiteiden vaikutus. Toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. Osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua Tampereen kaupunki on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta. Kehysesitys ei sisällä yhteistoimintaneuvottelujen kustannussäästöjä. Taloussuunnitelmakauden näkymä on verotulojen ja valtionosuuksien kasvusta ja suunnitelluista sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta merkittävästi alijäämäinen.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.
Joukkoliikennelautakunta vastaa osaltaan kaupunkiympäristön palvelualueen joukkoliikenteen palveluryhmän toimintatuloista ja -menoista sekä investoinneista. Vuoden 2026 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit.
Lautakuntien kehysesityksiin on huomioitu lakimuutosten, palvelutarpeen kasvun ja kustannustason muutosten aiheuttamat lisäykset sekä yksiköiden esittämät talouden sopeuttamistoimenpiteet. Kehysesityksessä on huomioitu pormestariohjelman linjauksia. Investointien valmistelun tavoitteeksi asetettiin keskimäärin 220 milj. euron vuotuinen kaupunkitasoinen toteutuva investointitaso taloussuunnitelmakaudella, mikä edellyttää investointien priorisointia ja myös investointikohteiden siirtoa taloussuunnitelmakauden jälkeiselle kaudelle.
Joukkoliikennelautakunnan toimintakate vuonna 2026 on -38,2 milj. euroa. Toimintakate on kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukainen. Joukkoliikennelautakunnalla ei ole nettoinvestointeja.
Joukkoliikennelautakunnan käyttötalouden budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 1,9 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 1,3 milj. euroa. Toimintakatetta muutokset vahvistavat 0,7 milj. euroa. Osana talousohjelmaa on tulojen lisäyksinä huomioitu joukkoliikenteen matkustuksen kasvusta johtuva lipputulojen kasvu 1,9 milj. euroa. Toimintamenojen 0,2 milj. euron lisäyksinä on huomioitu vuoden 2025 palkankorotukset ja palkkaperintö sekä vuoden 2026 palkankorotusarvio sekä sisäiset vuokrien muutokset. Osana talousohjelmaa on toimintamenojen 1,9 milj. euron lisäyksinä huomioitu joukkoliikenteen kustannustason 1,9 prosentin nousu, joukkoliikenteen matkustajamäärän kasvusta aiheutuvat lisäykset sekä joukkoliikenteen autonomisen liikenteen pilotointikohde. Toimintamenojen 0,9 milj. euron sopeutustoimina on huomioitu vähäisen kysynnän palvelujen supistaminen tai lakkauttaminen sekä liikennöintiaikojen muutoksilla toteutettavat palvelutason supistamiset. Lisäksi on huomioitu raitiotien vastikkeen vajaat 0,1 milj. euron kasvu.
Joukkoliikennelautakunnan budjettiesityksessä henkilötyövuodet ovat vuoden 2025 tasolla.
Joukkoliikennelautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 76,343 milj. euroa, toimintamenot -114,509 milj. euroa ja toimintakate -38,166 milj. euroa.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.
Toimivalta: Hallintosääntö 16 § 3. momentti kohta 1)
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan joukkoliikennelautakunnan vuoden 2026 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta sekä oikeutetaan joukkoliikennejohtaja tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltävään valtuustoaloitteeseen.