Yhdyskuntalautakunta, kokous 30.9.2025

§ 253 Oikaisuvaatimus mikroliikenneluvan käyttöönottoa koskevaan päätökseen 

TRE:4544/08.01.00/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö, Ari.Vandell@tampere.fi

Perustelut

Mikroliikkumista koskeva lainsäädäntö on vahvistettu 13.6.2025. Uuden lainsäädännön mukaan kuntien on myönnettävä mikroliikennepalveluiden tarjoajille jatkossa mikroliikennelupa. Laki tuli voimaan 1.8.2025, ja mikroliikennelupa on otettava kunnissa käyttöön kuukauden kuluttua lain voimaantulosta. Kunnan päätöksellä mikroliikenneluvan käyttöönottoa voidaan kuitenkin siirtää enintään 1.1.2026 asti. Liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikön suunnittelupäällikkö on tehnyt 26.8.2025 päätöksen siirtää luvan käyttöönottopäiväksi 1.10.2025. 

Tampereella mikroliikkumisen palveluihin kuuluvat vuokrattavat sähköpotkulaudat sekä kaupunkipyörät. Asemattomia yksityisen toimijan tarjoamia vuokrattavia kaupunkipyöriä ei kaupungissa tällä hetkellä ole. Mikroliikennelupa ja sen ehdot koskevat kaikkia vastaavia vuokrauspalveluita. Lain mukaisesti ehdot täyttäville toimijoille on myönnettävä lupa, joka voidaan perua, jos ehtoja ei noudateta ja toimintaa ei korjata kaupungin kehoituksista huolimatta. Laadituissa lupaehdoissa puhutaan yleisesti mikroliikkumisvälineistä, jotta ehdot voidaan tulevaisuudessa ulottaa tulevaisuudessa tarvittaessa myös muuntyyppisiin mikroliikkumispalveluihin.

Mikroliikkumisen palvelut, erityisesti vuokrattavat sähköpotkulaudat, ovat tuoneet oivan lisän kaupungin liikkumistapavalikoimaan, mutta samalla ne ovat tuoneet tullessaan lukuisia liikenneturvallisuuteen, siisteyteen ja esteettömyyteen liittyviä haasteita. Liikenneturvallisuudessa korostuvat ennen kaikkea muiden kadunkäyttäjien koetun turvallisuudentunteen alentuminen, ajamisen seurauksena kuljettajalle ja muille kadunkäyttäjille aiheutuneet liikenneonnettumuudet sekä huonosti pysäköityjen välineiden aiheuttamat haasteet mm. näkövammaisille. Etenkin sähköpotkulautojen huolimaton pysäköinti on osoittautunut haasteelliseksi ratkaista muilla keinoin, vaikka keskusta-alueen maalatut pysäköintiruudut ovatkin parantaneet tilannetta. Mikroliikenneluvan käyttöönotto ja ehtojen asettaminen toiminnalle ovatkin välttämättömiä tilanteen parantamiseksi Tampereella.

Liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikössä on valmisteltu mikroliikenneluvan lupaehtoja jo pitkään. Lupaehtoja on valmisteltu pitkälti aikaisempien rajoitusten ja operaattoreiden kanssa tehtyjen vapaaehtoisten sopimusten sekä vuonna 2019 luodun operaattoreille tarkoitetun ohjeistuksen pohjalta. Uusi lainsäädäntö antaa kunnille kuitenkin huomattavasti aiempaa laajemmat mahdollisuudet määrätä mikroliikkumisen palveluista asettamalla lupaehtoja, kuin mihin vapaaehtoisin sopimuksin on kyetty. Lupaehtojen on kuitenkin oltava liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia. Ne voivat olla ajallisia tai alueellisia liittyen mikroliikkumisvälineiden ajonopeuksiin, pysäköintiin, käyttöalueisiin, lukumääriin, käyttöaikoihin, käyttösovelluksen ominaisuuksiin tai anonymisoidun datan välittämiseen kunnalle.

Tampereella mikroliikenneluvan ehtoihin liittyy 13 aihekokonaisuutta:

  1. Toiminnan käynnistäminen ja yhteistyö
  2. toiminta-alueet
  3. liikkumisvälineiden määrä
  4. toiminta-ajat
  5. pysäköinti
  6. nopeusrajoitukset
  7. liikenneturvallisuus
  8. asiakaspalvelu
  9. liikkumisvälineiden siirtäminen
  10. liikkumisvälineet
  11. tapahtumat 
  12. data ja rajapinnat, sekä
  13. valvonta ja testaaminen. 

 

Lupaehdot ovat kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä. Lupaehtojen asettamisessa pyritään varmistamaan katualueiden esteetön käyttö, varmistamaan katujen kunnossapidon sujuvuus sekä parantamaan liikenneturvallisuutta. Samalla pyritään varmistamaan, että kuluttajille tarjottavat liikkumispalvelut ovat laadukkaita ja välineiden huolto sekä käyttäjien asiakaspalvelu toimivat. Lisäksi ehdoissa korostetaan mm. yksityisten maanomistajien määräämisoikeuden kunnioittamista koskien etenkin yksityisalueilla pysäköintiä.

Liikennepalvelulain mukaisesti ehtoja voidaan muuttaa kesken lupakauden, joka on lain mukaan enintään 5 vuotta kerrallaan. Jos luvat saadaan voimaan tavoitteen mukaisesti vielä lokakuun alusta, voidaan loppuvuoden 2025 aikana seurata laadittujen lupaehtojen toimivuutta ja tehdä niihin parannuksia seuraavalle ajokaudelle. Ensimmäiset luvat on tarkoitus myöntään kauden 2026 loppuun asti.

Luvan käsittelemisestä voidaan periä maksu, mitä ennen maksujen perusteet on kuitenkin hyväksyttävä kaupunginvaltuustossa. Maksun käyttöönottoa selvitetään. Vastaavasti ehtojen vastaisesti pysäköityjen liikkumisvälineiden siirroista mahdollisesti perittävä taksa on erillisessä valmistelussa.

Toimivalta: Hallintosäännön 22 § 1 momentti

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Hyväksytään liitteenä olevat mikroliikkumisen lupaehdot.

Siirretään liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikön suunnittelupäällikölle toimivalta päättää sellaisista tarpeelliseksi katsotuista mikroliikenneluvan lupaehtojen muutoksista,​ jotka eivät muuta lupaehtojen keskeisiä periaatteita.

Otetaan mikroliikennelupa käyttöön 1.10.2025. Mikroliikennelupa korvaa vuonna 2019 hyväksytyn ohjeistuksen sähköpotkulautojen operaattoreille.

Siirretään liikennejärjestelmän suunnittelu -​yksikön suunnittelupäällikölle toimivalta myöntää ja perua mikroliikenneluvat.

Päätös

Hyväksytään liitteenä olevat mikroliikkumisen lupaehdot seuraavasti muutettuna: Lupaehtojen nopeusrajoituksiin kirjataan, että yöaikainen maksimiajonopeus 15km/h, sekä liikenneturvallisuuteen se, että reaktiotestin vaatimus alkaa torstain sijasta jo keskiviikkona, eli ovat voimassa keskiviikko-sunnuntaiöisin.

Siirretään liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikön suunnittelupäällikölle toimivalta päättää sellaisista tarpeelliseksi katsotuista mikroliikenneluvan lupaehtojen muutoksista,​ jotka eivät muuta lupaehtojen keskeisiä periaatteita.

Otetaan mikroliikennelupa käyttöön 1.10.2025. Mikroliikennelupa korvaa vuonna 2019 hyväksytyn ohjeistuksen sähköpotkulautojen operaattoreille.

Siirretään liikennejärjestelmän suunnittelu -​yksikön suunnittelupäällikölle toimivalta myöntää ja perua mikroliikenneluvat.

Kokouskäsittely

Laura Korhonen teki seuraavan muutosehdotuksen: "Tällä hetkellä Tampereen kaupungin lupaehdot mikroliikenteen operointiin -asiakirjassa on merkintä, että yöllinen maksiminopeusrajoitus 15km/h sekä humala-ajamista ehkäisevä reaktiotestin vaatimus on voimassa torstain ja sunnuntain väliset yöt, sekä muutama juhlapyhäyö. Tässä on kuitenkin unohdettu keskiviikko, joka on yleinen juhlintapäivä ”pikkulauantaita” viettäville sekä opiskelijoille. Esitän muutosehdotuksena, että lupaehtoihin kirjataan nopeusrajoituksiin, että yöaikainen maksimiajonopeus 15km/h, sekä liikenneturvallisuuteen se, että reaktiotestin vaatimus alkaa torstain sijasta jo keskiviikkona, eli olisivat voimassa keskiviikko-sunnuntaiöisin." Antti Ivanoff kannatti ehdotusta.

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Korhosen muutosehdotuksen.

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tier Mobility Finland Oy on tehnyt oikaisuvaatimuksen yhdyskuntalautakunnan päätöksestä § 224 (2.9.2025). Oikaisuvaatimuksessa esitetään muutoksia yhdyskuntalautakunnan hyväksymiin mikroliikenneluvan lupaehtoihin koskien seuraavia kohtia:

  1. Toiminta-ajat,
  2. Nopeusrajoitukset ja liikenneturvallisuus,
  3. Data,
  4. Asiakaspalvelu ja
  5. Tapahtumat.

 

Perusteluina oikaisuvaatimuksessa on käytetty mm. sitä, ettei kaupunki ole perustellut riittävästi lupaehtojen tarpeellisuutta em. kohtiin liittyen eikä siten ole kyennyt osoittamaan, että lupaehdot ovat välttämättömiä, kuten laki liikenteen palveluista 18 e § lupaehdoilta edellyttää. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on esitetty tutkittavan joidenkin ehtojen ulottamista myös kaupungin omaan kaupunkipyöräjärjestelmään.

Lupaehtojen yhteydessä ei ole yksityiskohtaisesti perusteltu rajoitusten tarpeellisuutta, koska itse lupaehdot on haluttu pitää selkeinä ja helposti ymmärrettävinä. Ehtojen tarpeellisuutta on perusteltu palveluntarjoajille useaan otteeseen mm. yhteistyötapaamisissa ja muussa vuoropuhelussa. Palveluntarjoajille annettiin myös mahdollisuus lausua lupaehdoista niiden luonnosvaiheessa. Mikroliikkumisen lainsäädännön valmistelun yhteydessä on lainsäätäjä esitellyt erittäin kattavasti mikroliikenteeseen liittyviä ongelmia, joten päätöksessä ei nähty myöskään tarpeelliseksi toistaa näitä perusteluina. Monelta osin asetettujen ehtojen vaikutus liikenneturvallisuuteen ja katujen kunnossapitoon on myös hyvin ilmeinen.

1) Toiminta-ajat

Toiminta-aikojen sääntelyn rajoittaminen on lakiin liikkumisen palveluista kirjattu mahdollisuus, jota kaupunki ehdoissaan käyttää perustellusti. Aikaisempien vuosien kokemusten perusteella on ilmeistä, että palveluntarjoajat ottavat käyttäjien liikenneturvallisuuteen liittyviä riskejä tuodessaan palvelua käyttöön keväällä liian aikaisin ja toisaalta jatkaessaan palvelua alkutalvella jäiden ja lumien tulon jälkeenkin. Lisäksi aikaisempina vuosina on todettu, että sähköpotkulaudat ovat olleet etenkin talvikunnossapidon tiellä, mistä on ollut osoituksena lukuisat lumikasoihin päätyneet sähköpotkulaudat, joten kauden pituuden sääntelyn voidaan todeta olevan välttämätön toimi. On myös huomattava, että vaikka Tampereen keskustassa pysäköintiä voidaan ohjata erillisiin sähköpotkulautojen pysäköintipaikkoihin, on muu kaupunki pysäköinnin osalta edelleen rajoittamatonta, joten välineet tulevat olemaan näillä alueilla vääjäämättä kunnossapidon tiellä ilman rajoituksia.

Ratkaisuksi Tampereen kaupunki on määrännyt lupaehdoissaan operoinnille peruskauden, joka alkaa aikaisemmin (15.4.), kuin mitä kaupungin pysäköinnin talvikunnossapitorajoitukset poistuvat (30.4.) ja päättyy samaan aikaan (14.11.), kun syksyn talvikunnossapitorajoitukset pysäköinnille alkavat (15.11.). Peruskausi on siis linjassa katujen kunnossapitoon liittyvien rajoitteiden kanssa. Tampereen kaupunki on lisäksi ehdoissaan mahdollistanut operointikauden jatkamisen peruskauden ulkopuolella erillisellä hakemuksella, jossa palveluntarjoajan velvollisuudeksi on asetettu osoittaa, että se kykenee toimimaan em. haasteet halliten. Täten ehdot eivät käytännössä rajoita palveluntarjoajien toimintaa lainkaan, mikäli ne kykenevät toimimaan liikenneturvallisuus ja kunnossapidon tarpeet huomioiden.

2) Nopeusrajoitukset ja liikenneturvallisuus

Tampereen kaupunki on asettanut yönopeusrajoitukseksi 15 km/h sekä yönaikaisen reaktiotestin, koska aikaisempien tutkimusten perusteella on todettu, että sähköpotkulaudoilla tapahtuu merkittävä määrä onnettomuuksia nimenomaan yöaikaan, jolloin käyttöä niillä kuitenkin on suhteellisesti vähän. Kyse ei ole pelkästään tamperelaisesta ilmiöstä, vaan asia on laajasti tunnettu kaikkialla Suomessa ja tutkimuksin todeksi osoitettu. Yöajat ovat siis tunnistettu merkittäväksi riskiajaksi. Päihteillä on usein ollut osuutta onnettomuuden syntyyn. 

Siitä huolimatta, että päihteille on tullut lakiin selkeät rajat, on kaupungin tarpeellista pitää huolta liikenneturvallisuudesta muillakin keinoin. Liikenneturvallisuustyö on tunnetusti hyvin suurelta osin ennaltaehkäisevää, eli toimenpiteitä tehdään potentiaalisia onnettomuuksia estävästi, kun riskejä on tunnistettu. Ajonopeuden alentaminen todistetusti ennaltaehkäisee onnettomuuksien syntymistä sekä lieventää onnettomuuksien vakavuutta. Reaktiotestillä pyritään estämään päihtyneenä ajo myös tilanteissa, joissa käyttäjä ottaa tietoisen riskin päihtymystilasta huolimatta käyttää mikroliikkumisvälinettä. Näin ollen asetetut yörajoitukset ovat liikenneturvallisuuden kannalta perusteltuja. Yörajoitukset on lisäksi rajattu koskemaan vain aikoja, jolloin päihtyneiden käyttäjien osuus on suurimmillaan, kattaen yöt keskiviikosta sunnuntaihin mm. opiskelija- ja muista viihdetapahtumista johtuen. Yöt sunnuntaista keskiviikkoon on jätetty rajoituksen ulkopuolelle.

Yöaikaisten rajoitusten ulottaminen kaupunkipyöriin ei ole perusteltua, koska kaupunkipyörien käyttäjien ei ole todettu joutuneen merkittävissä määrin onnettomuuksiin yöaikoina. Kaupunkipyörät eivät siten muodosta samanlaista tunnistettavaa liikenneturvallisuusriskiä, mihin pitäisi reagoida, vaikka niin käyttö muuten onkin hyvin paljon sähköpotkulautojen käyttöön verrattavissa. Lisäksi poljettavien, ei-sähköavustettujen kaupunkipyörien nopeuden säätely ei ole teknisesti edes mahdollista, joten ehdot välineiden välillä eivät voi olla yhtenevät.

3) Data ja rajapinnat

Laissa liikenteen palveluista 18 e §:ssä on mainittu, että kunta voi liittää lupaehtoihin vaatimuksia liittyen käyttöä koskevien anonymisoitujen tietojen välittämiseen kunnalle. Tampereen lupaehdoissa mainitaan datalajeina vain liikkumisvälineiden määrä, matkojen lähtö- ja määränpäät sekä matkojen kokonaismäärä. Nämä tiedot ovat välttämättömiä, jotta lupaehtojen noudattamista voidaan seurata ja siten seurata katutilan esteettömyyttä, liikenneturvallisuutta ja kunnossapidon toimivuutta. Nämä tiedot ovat yleisesti olleet aikaisemminkin kaikkien palveluntarjoajien kaupungille toimittamaa rajapintojen kautta, eikä uusi laki ole tuonut muutoksia tarvittaviin ja pyydettäviin tietolajeihin. Sellaisten tietolajien toimittaminen, mitä lupaehdoissa ei ole mainittu, ei ole palveluntarjoajille pakollista.

Ehdoissa on myös selkeästi mainittu, että tarvittaessa (=palveluntarjoajan niin toivoessa) datan käytöstä voidaan tehdä erillinen sopimus. Näin ollen datan jakamiseen ja käyttämiseen ei liity lupaehdoissa sellaista ristiriitaa, mikä vaarantaisi palveluntarjoajien liiketoiminnan. Tällaisessa tilanteessa palveluntarjoaja voi datankäyttösopimuksessa määritellä mm., miltä osin tiedon jakaminen kolmansille osapuolille on sallittua ja miltä osin kiellettyä.

4) Asiakaspalvelu

Laissa liikenteen palveluista 18 e §:ssä on mainittu, että kunta voi määrätä mikroliikkumispalveluiden käyttösovellusten ominaisuuksista koskien liikenneturvallisuutta, liikenteen esteettömyyttä tai kunnossa- ja puhtaanapitoa. Kaupungin vaatimukset koskien asiakaspalvelun järjestämistä suomen kielellä liittyvät kiinteästi esteettömyyden ja kunnossapidon varmistamiseen, sillä palautteiden määrä liittyen etenkin väärinpysäköityihin liikkumisvälineisiin on merkittävä. Ilman asianmukaista asiakaspalvelujärjestelmää ei palvelua käytännössä voida tarjota ilman, että muiden lupaehtoja noudattaminen vaarantuisi. Palautteet myös tulevat pääasiassa suomeksi, ja siltä osin kun ne kohdistuvat palveluntarjoajien toimintaan eikä itse kaupunkiin, ohjataan palautteet palveluntarjoajille. Täten palautteiden käsittely suomeksi tulisi olla kaikilla palveluntarjoajilla mahdollista.

On kuitenkin totta, että laki liikenteen palveluista ei täsmällisesti anna kuntien määrätä sovellusten kieliversioista eikä asiakaspalvelun kielestä, vaikka niillä olisi yhtymäkohtaa em. asioihin. Lupaehtoja korjataan siltä osin, että kielivaatimukset poistetaan.

5) Tapahtumiin liittyvät erityisjärjestelyt

Palveluntarjoajien reagointi muutoksiin, niin tilapäisesti kuin pysyvästi, vaatii lähtökohtaisesti aikaa, kuten oikaisuvaatimuksessa on kuvattu. Koska lupaehdoissa ei ole määritetty reagointiaikaa myöskään pysyvien muutosten käyttöönottoon sen tarkemmin kuin mitä kohtuullisesti voidaan odottaa, ei kaupunki näe tarpeelliseksi asettaa aikarajaa myöskään tilapäisten muutosten käyttöönotolle. Kohtuullisuusperiaatteen mukaisesti palveluntarjoajilla ei siis nykyistenkään lupaehtojen muodossa ole velvollisuutta ottaa tapahtumiin liittyviä muutoksia käyttöön, mikäli tarvetta ei ole tuotu niiden tietoon riittävän ajoissa. Lupaehdon kohtaa voidaan kuitenkin tarkentaa tulevaisuudessa ehtoja päivitettäessä, mikäli se kokemusten myötä nähdään aiheelliseksi.
 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hyväksytään oikaisuvaatimuksen kohdan 4 Asiakaspalvelu osalta. Muilta osin oikaisuvaatimus hylätään.

Hyväksytään oikaisuvaatimuksen perusteella päivitetyt mikroliikkumisen lupaehdot.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Ari Vandell, Pekka Stenman, Jukka T. Uusitalo, Tuomas Talikka, Pasi Halme, katuluvat, pysäköinninvalvonta, oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.