Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 13.10.2025

§ 17 Valtuustokysely painotusopetuksen tulevaisuudesta Tampereella - Ida Leino ja Saija Pitkänen 

TRE:5227/12.00.01/2025

Perustelut

Ida Leinon ja Saija Pitkäsen valtuustokysely painotusopetuksen tulevaisuudesta Tampereella

Tampereen perusopetuksessa on mahdollista valita opetus muutaman eri painopisteen mukaisesti oman harrastuneisuuden ja mielenkiinnon mukaan. Painotettua opetusta järjestetään esimerkiksi liikunnassa, musiikissa, kuvataiteessa, kielissä sekä matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa. Uusimpana painotusopetuksena on tarjolla sirkusta. Painotusopetus alkaa joko kolmannelta tai seitsemänneltä luokalta ja jatkuu perusopetuksen loppuun.

Painotusopetus antaa lapselle samanhenkisen ryhmän, jossa paitsi opitaan kaikki opetussuunnitelmaan kirjatut asiat, myös harrastetaan yhdessä kaikille mieluista taidetta tai taitoa. Opetus antaa erilaisista perhetaustoista tuleville lapsille mahdollisuuden harjoittaa taitojaan laadukkaassa opetuksessa. Nämä tunnit saattavat olla monelle koulupäivien kohokohtia, jolloin saa kokea onnistumisen kokemuksia. Painotusluokkien ryhmähenki ja ilmapiiri ovat kokemusten mukaan poikkeuksellisen hyviä, eikä kiusaamista tai syrjimistä koeta usein.

Erilaiset musiikki- ja taideharrastukset tukevat kaikkea muuta oppimista ja lisäävät hyvinvointia ja tällä on osin varmasti vaikutusta myös keskimääräistä parempiin oppimistuloksiin. Painotusluokkien opettajat eivät saa työstään erillistä korvausta ja painotusopetuksessa käytettävät välineet ovat koko koulun käytössä. Opetus ei siis itsessään kustanna kaupungille enempää kuin ei-painotettu opetus.

Tampereella on kiinnitetty erityistä huomiota myös yhdenvertaisuusnäkökulmaan. Painotettua opetusta löytyy eri puolilta kaupunkia erilaisilta alueilta, jolloin erilaisista taustoista tulevat lapset hakeutuvat koulupolulta mahdollisesti poikkeavasti tai tietty painotus jollakin alueella houkutteleekin muuttamaan sinne. Painotettua opetusta voidaan parhaimmillaan hyödyntää myös segregaation ehkäisemisessä. Painotettuun opetukseen hakeutumisen tulisi olla helppoa ja houkuttelevaa jokaiselle oppilaille. Opetus on kaikille avointa ja tarjoaa maksuttoman mahdollisuuden harjoittaa mieleistä taitoa, johon ei välttämättä muuten olisi mahdollisuutta.

Tampere profiloituu vetovoimaisena kaupunkina, jonka yksi vetovoimatekijä on kattava ja laadukas kulttuuri- ja urheilutarjonta. Painotusopetuksen kautta kaupungilla on mahdollisuus kasvattaa omista kuntalaisistaan tulevaisuuden vetovoimatekijöitä, osaajia ja ammattilaisia.

Useissa tutkimuksissa ja opinnäytetöissä on tultu samaan johtopäätökseen siitä, että painotusopetuksessa opiskelleet oppilaat ovat kokeneet koulupolkunsa mielekkääksi. Tällainen ilmapiiri lienee tavoittelemisen arvoinen jokaiseen kouluun ja oppilasryhmään.

Kysymmekin apulaispormestarilta ja viranhaltijoilta:

1. Millaisilta painotetun opetuksen tulevaisuus ja mahdollisuudet näyttävät Tampereella?

2. Millaisia toimenpiteitä kaupunki on tehnyt painotetun opetuksen saavutettavuuden eteen ja miten erilaisista taustoista tulevia oppilaita tuetaan hakeutumaan painotettuun opetukseen?

3. Mitä käytänteitä ja suunnitelmia kaupungilla on painotetun opetuksen osaamisen hyödyntämiseksi laajemmin perusopetuksessa?

Apulaispormestari Anne-Mari Jussilan vastaus Ida Leinon ja Saija Pitkäsen valtuustokyselyyn: 

Painotetun opetuksen tulevaisuus ja mahdollisuudet Tampereella 

Painotettu opetus on vakiintunut osaksi Tampereen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, ja kaupungissa tarjotaan laajasti erilaisia painotuksia eri kouluissa: 

3. luokka 

  • Kuvataide: Tammelan koulu 

  • Urheilu elämäntapana: Sammon koulu, Tesoman koulu (jatkuu 7–9 vuosiluokilla) 

  • Musiikki: Ahvenisjärven koulu, Linnainmaan koulu, Wivi Lönnin koulu/Pispalan koulu, Tampereen yliopiston Normaalikoulu 

7. luokka 

  • Englanti: Tampereen kansainvälinen koulu 

  • Kokeellinen tiede: Etelä-Hervannan koulu 

  • Kuvataide: Juhannuskylän koulu 

  • Luova muotoilu: Kaarilan koulu 

  • Latina: Juhannuskylän koulu 

  • Kasva urheilijaksi: Hatanpään koulu, Sammon koulu, Tesoman koulu 

  • Matematiikka: Takahuhdin koulu 

  • Matematiikka-luonnontieteet: Tesoman koulu 

  • Media: Kämmenniemen koulu 

  • Musiikki: Linnainmaan koulu, Ahvenisjärven koulu, Wivi Lönnin koulu, Tampereen yliopiston normaalikoulu 

  • Sirkustaide: Tampereen yliopiston normaalikoulu 

  • Teknologia: Kaukajärven koulu 

 

Hakijamäärät ja kiinnostus painotuksiin 

Syksyllä 2025 kolmannen luokan painotuksiin jätettiin 235 hakemusta ja hakijoita oli 212. Musiikkipainotus osoittautui selvästi suosituimmaksi ja houkutteli runsaasti hakijoita myös oman koulupiirin ulkopuolelta. 

Seitsemännen luokan painotuksiin saapui yhteensä 834 hakemusta, hakijoita oli 657. Tämä kertoo painotetun opetuksen laajasta kiinnostavuudesta. Suosituin oli Kasva urheilijaksi -painotus (269 hakijaa, noin kolmannes kaikista hakemuksista). Kuvataiteen painotukseen haki 145 oppilasta, joista 14 ulkopuolisia, mikä kertoo laajasta vetovoimasta. Myös matematiikka, latina, englanti, musiikki ja teknologia keräsivät tasaisesti 45–60 hakijaa. Uudemmat ja pienemmät painotukset, kuten sirkustaide (43 hakijaa), luova muotoilu (25) ja kokeellinen tiede (17), houkuttelivat maltillisen mutta monipuolisen hakijajoukon. Sirkustaiteeseen haki suhteellisesti eniten ulkopuolisia (13/43), mikä osoittaa uuden painotuksen kiinnostavuutta.  

Osa painotuksista kiinnosti erityisesti oman koulun oppilaita, mikä voi liittyä rajalliseen tunnettuuteen tai siihen, että painotus vastaa juuri kyseisen koulun oppilaiden toiveisiin. Toisaalta painotukset lisäävät oman koulun vetovoimaa, kun perheet huomaavat laadukkaat vaihtoehdot lapsen kiinnostusten tukemiseen. Näin painotettu opetus tukee lähikoulun asemaa alueen lasten ensisijaisena koulupaikkana ja ehkäisee oppilaiden siirtymistä muihin kouluihin, vahvistaen kouluyhteisön pysyvyyttä ja yhteisöllisyyttä. 

Painotetun opetuksen tuntimäärät ja opetussuunnitelma 

Tampereella painotetun opetuksen tuntimäärät perustuvat valtakunnalliseen tuntijakoon, jossa vuosiluokille 1–9 on varattu yhteensä yhdeksän vuosiviikkotuntia valinnaisia aineita varten. Näitä tunteja käytetään painotetun opetuksen järjestämiseen, ja jokaiselle painotukselle on laadittu oma kuntakohtainen tuntijako. 

Koulujen opetussuunnitelmissa kuvataan painotuksen tavoitteet, sisällöt ja arviointiperusteet, jolloin oppilas ja huoltaja voivat tutustua niihin ennakolta. Tämä lisää läpinäkyvyyttä sekä mahdollistaa harkitun päätöksenteon. Selkeä rakenne helpottaa opiskelusta kiinnostuneiden oppilaiden ja huoltajien ymmärrystä siitä, millaista opiskelu painotuksessa käytännössä on. 

On tärkeää huomioida, ettei painotetun opetuksen tavoitteena ole luoda kouluun erillistä toimintakulttuuria tai pysyviä ryhmiä, jotka voisivat lisätä eriytymistä. Tavoitteena on, että painotuksen hyödyt, erityisosaaminen ja kokemus ovat koko kouluyhteisön käytettävissä esimerkiksi valinnaisaineissa, projekteissa ja tapahtumissa. Näin painotetun opetuksen osaaminen ulottuu kaikkien oppilaiden arkeen. 

Painotetun opetuksen haasteet ja mahdollisuudet 

Terhi Pasu (2025) on väitöksessään (Painotettu opetus kaupunkikouluissa Suomessa: painotetun opetuksen oppilasvalikointi ja -ryhmittely, opetussuunnitelmat ja alueellinen sijoittaminen 2020-luvun alussa - UTUPub) todennut, että painotettu opetus herättää keskustelua tasa-arvosta ja koulutuksen saavutettavuudesta. Pasu huomauttaa, että todellisuus ei aina vastaa ihanteita: kun vain osa oppilaista pääsee painotettuun opetukseen, ja erityisesti musiikin ja liikunnan painotuksissa perheen taloudellinen asema voi vaikuttaa mahdollisuuksiin, on vaarana, että oppilaat jakautuvat pysyviin ryhmiin. Tämä voi luoda ”kuplia” koulun sisälle ja vähentää eri taustoista tulevien lasten kohtaamisia, mikä haastaa koulun perustehtävää ja voi lisätä kilpailua sekä korostaa perhetaustan merkitystä valinnoissa, vaikka tavoitteena on tukea tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä. 

Toisaalta painotettu opetus tarjoaa paljon myönteisiä mahdollisuuksia, sillä kun oppilas saa syventää osaamistaan omalla kiinnostusalallaan, se vahvistaa usein sekä motivaatiota että kouluviihtyvyyttä. Painotuksen kautta syntyy vahvaa ryhmähenkeä ja vertaistukea, jotka tukevat oppimista ja hyvinvointia. Painotuksen ansiosta valinnaisaineiden tarjonta voi olla monipuolisempaa myös muille oppilaille; esimerkiksi kuvataiteen painotuskoulussa valinnaisaineet voivat sisältää laajempia ja syvällisempiä kokonaisuuksia, joihin kaikki oppilaat voivat osallistua. 

Musiikkipainotus voi näkyä koulun arjessa tapahtumina, konserttina ja juhlina, jolloin koko kouluyhteisö pääsee osalliseksi painotuksen tuomista elämyksistä. Teknologiapainotuksen kouluissa oppilaat voivat toimia vertaistutoreina ja tukea henkilöstöä ja muita oppilaita uusien teknologioiden hyödyntämisessä. Painotetun opetuksen henkilökuntaa voidaan kouluttaa erityisosaamisalueilla, ja osaaminen näkyy koulun toiminnassa esimerkiksi pedagogisina innovaatioina, uusina opetusmenetelminä, yhteisopettajuutena sekä yhteisöllisyyden vahvistumisena. 

Keravalla on kehitetty painotuspolkumalli, jossa seitsemäsluokkalaiset valitsevat keväällä oman painotuspolkunsa neljästä teemasta: taiteet ja luovuus, liikunta ja hyvinvointi, kielet ja vaikuttaminen sekä tieteet ja teknologia. Valitun teeman sisältä oppilas valitsee yhden pitkän valinnaisen aineen (koko 8.–9. luokan ajaksi) sekä kaksi lyhyttä valinnaisainetta kahdeksannelle ja yhdeksännelle luokalle. Poluilla on mahdollista valita useammasta oppiaineesta muodostettuja kokonaisuuksia. Tavoitteena on oppilaiden yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kohtelu sekä monialaisen yhteistyön vahvistaminen eri oppiaineiden välillä. 

Nykyiset ja kehitettävät toimenpiteet painotetun opetuksen saavutettavuuden edistämiseksi ja oppilaiden tukemiseksi  

Painotettu opetus on jo nyt monipuolinen ja saavutettava osa Tampereen perusopetusta, mutta kehitystyötä jatketaan eriytymisen ehkäisemiseksi. 

  1. Soveltuvuuskokeet ja valintaperusteet on jo laadittu selkeästi, mikä tukee hakijoiden yhdenvertaista kohtelua ja läpinäkyvää valintaprosessia. 

  1. Ulkopaikkakuntalaiset voivat hakea painotettuun opetukseen, mikäli paikkoja jää täyttämättä  

  1. Sekaryhmien hyödyntäminen on vähentänyt luokkien välistä eriytymistä ja tukenut tasa-arvon toteutumista. 

  1. Infoiltoja sekä viestintää huoltajille järjestetään jo nyt, mikä auttaa perheitä ymmärtämään painotusten mahdollisuuksia ja tukee hakuprosessia. 

  1. Painotustarjonnan kehittämisessä vahvistetaan hajautettua mallia, jossa painotukset sijoittuvat laajasti eri puolille kaupunkia. 

  1. Tavoitteena on tuottaa ja jakaa entistä monipuolisempia monikielisiä esittelyvideoita ja materiaaleja painotetuista opetuksista, hakuprosessista ja koulujen arjesta, jotta tieto tavoittaa paremmin kaikki perheet. 

  1. Kehittämisen kohteena on järjestää infoiltoja ja keskustelutilaisuuksia, joissa hyödynnetään tulkkeja ja kieliavustajia, jotta kaikki perheet saavat tarvitsemansa tiedon omalla äidinkielellään. Lisäksi varmistetaan, että maahanmuuttajataustaisilla perheillä on mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen hakuprosessissa ja painotusten valinnassa  

Painotetun opetuksen osaamisen hyödyntäminen laajemmin perusopetuksessa 

  • Kehitetään painotetun opetuksen rakenteita niin, että laadukas perusopetus on jokaisen lapsen ulottuvilla riippumatta taustasta. Erityistä huomioita kiinnitetään valinnaisaineiden laajuuteen ja laatuun, jotta jokainen oppilas voi löytää itseään kiinnostavia opintoja myös omasta lähikoulustaan. Näin tuetaan lähikoulujen houkuttavuutta ja edistetään tasa-arvoa sekä ehkäistään koulun sisäistä ja alueellista eriytymistä. 

  • Selvitetään ja kehitetään mahdollisuuksia ottaa käyttöön Keravan painotuspolkumalli tai vastaava ratkaisu.  

  • Painotusten suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan niiden laajempi vaikutus kouluyhteisöön ja opetuksen kehittämiseen.  

  • Painotuksissa syntyvää osaamista hyödynnetään ja jaetaan esimerkiksi henkilökunnan tutoroinnin, valinnaisaineiden monipuolistamisen sekä yhteisöllisyyttä vahvistavien toimintamuotojen kautta. 

Päätös

Merkittiin.