Perustelut
Tämän asian liitteenä olevassa asiakirjassa on määritelty sivistyspalvelujen palvelualueen toiminnan sujuvan järjestämisen kannalta tarpeelliset toimivallan siirrot lautakunnalta palvelualueen viranhaltijoille. Ehdotetut muutokset on merkitty toiseen liitteistä punaisella fontilla.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan toimivallan siirrot esitetään tuleviksi voimaan 1.1.2026.
Toimivallan siirtoja esitetään tarkistettavaksi siten, että varhaiskasvatusjohtaja päättää yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintiä koskevaa hakemusta koskevan tarkastuskertomuksen koostamisesta rekisteröintiviranomaiselle (varhaiskasvatuslaki 44 b § 3 mom.)
Tällä hetkellä varhaiskasvatusjohtaja päättää yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevaa lupahakemusta koskevan lausunnon koostamisesta lupaviranomaiselle.
Toimivallan siirtoja on tarpeen päivittää, koska yksityisen päiväkodin perustamiseen ei 1.1.2026 alkaen tarvita erillistä lupaa. Varhaiskasvatuslain 9 lukua on muutettu siten, että yksityisen päiväkotitoiminnan rekisteröintimenettely korvaa yksityisten palveluntuottajien lupaprosessin. Luvan sijasta yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittaminen edellyttää, että palveluntuottaja ja sen toimipaikat on rekisteröity palveluntuottajien rekisteriin. Rekisteröintiprosessi pysyy soveltuvin osin samana kuin lupamenettelyssä.
Päiväkodin toimipaikan tarkastuksesta säädetään 1.1.2026 alkaen varhaiskasvatuslain 44 b §:ssä. Rekisteröintiviranomaisen, eli Lupa- ja valvontaviraston, tulee rekisteröintiä koskevan hakemuksen saatuaan muun ohella pyytää kunnan monijäsenistä toimielintä suorittamaan tarkastus varhaiskasvatuksen toimipaikassa sen varmistamiseksi, että toimintaympäristö on soveltuva suunnitellulle varhaiskasvatuksen järjestämiselle ja vastaa laissa säädettyjä vaatimuksia. Kunnan monijäsenisen toimielimen tulee välittömästi pyynnön saatuaan suorittaa tarkastus varhaiskasvatuksen toimipaikassa.
Kasvatus- ja opetuslautakunta toimii varhaiskasvatuslain 50 §:n tarkoittamana monijäsenisenä toimielimenä. Hallintosäännön (2.9.2025) 18 §:n mukaan kasvatus- ja opetuslautakunta vastaa yksityisen varhaiskasvatuksen valvonnasta ja ohjauksesta. Tampereen kaupungin yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksessa ja valvonnassa toimivat koordinaattorit suorittavat tarkastuksen varhaiskasvatuksen toimipaikassa.
Kuntalain 87 §:n 2 momentin mukaisesti tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa, joten päätösvalta on siirrettävissä ainoastaan virkasuhteiselle henkilölle. Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 16.2 §:n 12. kohdan nojalla lautakunta voi oman tehtäväalueensa osalta päättää hallintosäännössä mainitun omaan toimivaltaansa kuuluvan asian siirtämisestä ratkaistavaksi viranomaiselle, joka toimii kyseisen päätöksenteon osalta lautakunnan alaisena. Näin ollen ne viranhaltijat, joille lautakunnan toimivaltaa siirretään, toimivat viranhaltijapäätöksiä tehdessään lautakunnan alaisena. Viranhaltijoiden on päätösvaltaa käyttäessään noudatettava, mitä lainsäädännössä on säädetty. Päätösvaltaa käytettäessä on noudatettava myös tämän lautakunnan vahvistamia yleisiä ohjeita ja määräyksiä.
Päätösehdotus
Esittelijä
Liitteessä mainitut kasvatus- ja opetuslautakunnan toimivallan siirrot sivistyspalvelujen palvelualueen viranhaltijoille hyväksytään ja ne tulevat voimaan 1.1.2026.
Tämä päätös kumoaa kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 7.10.2025 § 97.