Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 9.12.2025

§ 126 Oikaisuvaatimus varhaiskasvatuksen asiakasmaksupäätöksestä 

TRE:5754/02.04.03/2025

Valmistelija

  • Rasimus Elli, Varhaiskasvatusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere,​ puh. 040 849 2107,​ juristi Susanna Vuorimaa, puh. 040 158 2054, varhaiskasvatuksen aluejohtaja Tanja Moisala, puh. 040 485 6275 ja koordinaattori Suvi Mironoff, puh. 040 159 5571, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Leeni Herrala, puh. 040 801 6102, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Huoltajilta on peritty korkeinta varhaiskasvatuksen asiakasmaksua 20.1.2025 tehdyn päätöksen nojalla. 

Lapsen varhaiskasvatus päättyi 30.6.2025. Oikaisuvaatimuksen tekijä on toimittanut ajantasaiset tulotiedot esiopetusta täydentävän varhaiskasvatuksen asiakasmaksun määrittämiseksi, josta on tehty erillinen päätös alkaen 6.8.2025 huoltajien ilmoittamien tulojen mukaan. Päätös tehtiin 21.8.2025. Oikaisuvaatimus koskee tätä edeltävästä varhaiskasvatuksesta määrättyä asiakasmaksua, jota on vaadittu takautuvasti oikaistavaksi.

Ilmoitus tulotietojen tarkistamisesta 1.1.2025 alkaen varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskien ja tulotietojen toimittamisesta on lähetetty molemmille huoltajille 2.12.2024, 17.12. 2024 ja 1.1.2025. 1.1.2025 lähetetyssä viestissä kerrottiin, että maksu tullaan määrittämään korkeimman maksuluokan mukaan, koska tulotietoja ei ole toimitettu 31.12.2024 mennessä. Toinen huoltajista on toimittanut tulotietonsa, mutta koska toiselta huoltajalta ei ole saatu lupaa tulojen tarkistamiseen tulorekisteristä, on päätös tehty puuttuvilla tulotiedoilla. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 §:n 1 momentin mukaan, jos hakija ei ilmoita perheen tuloja, kunta voi määrätä 7:ssä säädetyn varhaiskasvatuksen enimmäismaksun. Varhaiskasvatuksen kuukausimaksuksi on päätetty edellä mainitun säännöksen perusteella enimmäismaksu 311 euroa. Koska palvelun käyttäjä ei ole noudattanut määräaikaa ilmoittaa perheen tulotietoja. Päätökseen voi asianosainen vaatia oikaisua saamiensa oikaisuohjeiden mukaisesti. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole vaatinut oikaisua tammikuussa 2025 tehtyyn ratkaisuun ennen kuin nyt vasta lokakuussa 2025. 

Asiakasmaksu ei perustu virheelliseen päätökseen, eikä päätöstä sen vuoksi tarvitse poistaa hallintolain 50 §:n nojalla.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, varhaiskasvatuksen asiakasmaksun ei tarvitse perustua todellisiin tuloihin perheiden yhdenvertaisuuden toteutumiseksi. Toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä myös väittää, maksuvelvollisuus ei ole sidottu hakijan todelliseen maksukykyyn lukuun ottamatta varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 13 §:ää, josta ei nyt ole ollut kysymys. Maksua voidaan tarkistaa tai alentaa vain varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain 12 §:n ja 13 §:n perusteella. Asiassa ei ole esitetty sellaisia varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukaisia perusteita, joilla maksua tulisi tarkistaa tai alentaa takautuvasti.

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 20 §:n 3 momentin nojalla vaatimus päätöksen oikaisemisesta on tehtävä kirjallisesti 30 päivän kuluessa siitä, kun maksuvelvollinen on saanut päätöksestä tiedon. 

Päätös on toimitettu tiedoksi annettavaksi asianosaiselle 20.1.2025 suomi.fi-viestit-verkkopalvelun kautta. Asianosainen on saanut päätöksen tiedoksi sähköisesti, jos hän on ottanut käyttöönsä suomi.fi-viestit-palvelun, ja tavallisena tiedoksiantona postitse, jos hänellä ei ole ollut käytössään suomi.fi-viestit-palvelua. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n mukaan sähköisellä viestillä hänen suostumuksellaan annettu asiakirja katsotaan annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Hallintolain 59 §:n 2 momentin mukaan vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Päätös katsotaan saadun tiedoksi viimeistään 27.1.2025. Näin ollen päätöksen muutoksenhakuaika on umpeutunut viimeistään 26.2.2025. Oikaisuvaatimus on tehty 29.10.2025.

Oikaisuvaatimus ei ole saapunut määräajassa, minkä vuoksi oikaisuvaatimus jätetään hallintolain 49 c §:n 2 momenttiin perustuen tutkimatta.

Tämän asian liitteenä olevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä. Salassapidon peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24.1 § 23) ja 32) -kohdat. Päätöksen henkilötietoja sisältäviä kohtia ei julkaista kaupungin julkisessa tietoverkossa.

Hallintosäännön (2.9.2025) 18 §:n mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatus.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Elli Rasimus, Katri Mantere, Tanja Moisala, Susanna Vuorimaa, varhaiskasvatuksen asiakasmaksut, Suvi Mironoff, Riikka Kolkkala, Lauri Savisaari