Kaupunginhallitus, kokous 14.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 534 Konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2021 

TRE:7374/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Hirvelä Heli, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Heli Turunen, puh. 050 342 0652, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Palvelu- ja vuosisuunnitelmaan kootaan keskeiset sisällöt konsernihallinnon toimintaa ohjaavista strategisista tavoitteista ja linjauksista sekä niitä toteuttavista toimenpiteistä. Lisäksi palvelu- ja vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen yksiköiden toiminnasta sekä talouden, riskienhallinnan ja henkilöstö- ja koulutussuunnitelman keskeiset sisällöt.

Kaupunginhallitus on linjannut viisi kaupunkitasoista toiminnan painopistettä, joihin panostamalla strategian pitkän tähtäimen tavoitteet voidaan saavuttaa. Painopisteet ovat lasten- ja nuorten hyvinvointierojen kaventaminen, kaupungin kasvun vahvistaminen ja hallinta, hiilineutraalisuuden edistäminen, toiminnan ja palveluprosessien uudistaminen sekä työntekijäkokemuksen parantaminen. Konsernihallinnon toiminnassa painottuvat näiden ohella yhteisöllisen toiminnan tukeminen, asiakkuuksien ja palveluiden hallinnan ja asioinnin kehittäminen sekä tuloksellinen hankinta ja konsernina toimiminen. Myös sote-uudistuksen toteuttamiseen varaudutaan.

Konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelmasta raportoidaan kaupunginhallitukselle vuoden lopun tilanteesta.

Konsernihallinnon suunniteltu henkilötyövuosien määrä on 342, mikä on 19 enemmän kuin vuonna 2020. Vuonna 2021 pidettävät kuntavaalit lisäävät konsernihallintoon kuusi, hallintoyksikköön perustettu palvelu- ja neuvontapiste viisi ja tietohallintoyksikköön suunnitellut projektihenkilöstön uudet vakanssit seitsemän henkilötyövuotta. Uusien rekrytointien vastapainoksi ICT-kehittämisen palvelujen ostoja pienennetään tietohallintoyksikön uusien vakanssien kustannusten verran.

Konsernihallinnon suunniteltu toimintakate on yhteensä -33,4 milj. euroa ja yhteisten erien toimintakate on -124,1 milj. euroa. Konsernihallinnon toimintakate sisältää erikseen sitovina erinä tarkastuslautakunnan, jonka toimintakate on -0,4 milj. euroa, keskusvaalilautakunnan -0,9 milj. euroa sekä ICT-kehittämisen -5,5 milj. euroa.

ICT-kehittämiseen on kokonaisuudessaan varattu yhteensä 12,0 milj. euroa, josta 6,5 milj. euroa on investointimenoja. 

Yhteisiin eriin on varattu 15,2 milj. euroa investointimenoja, mistä 13 milj. euroa on varattu keskusvirastotalon apporttiluovutukseen.

Konsernihallinnon toimintakate heikkenee ilman vaaleja 0,2 milj. eurolla vuoden 2020 muutettuun vuosisuunnitelmaan verrattuna. Vuonna 2021 järjestettävien kuntavaalien kustannukset heikentävät konsernihallintoon kuuluvan ja erikseen sitovan keskusvaalilautakunnan toimintakatetta 0,8 milj. euroa. 

Kaupungin yhteisiin eriin on koottu muun muassa kaupunkitasoisia yhteistoimintaosuuksia, jäsenmaksuja ja suurtapahtumakustannukset sekä työntekijöiden liikunta- ja kulttuurietuudesta aiheutuvat kustannukset. Myös Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tampereen kaupungin maksuosuus sisältyy yhteisiin eriin. Ammatillisen koulutuksen valtionosuus osoitetaan täysimääräisenä koulutuksen järjestäjälle Tredulle yhteisten erien kautta ja se muodostaakin valtaosan yhteisten erien budjetista. 

Yhteisten erien investointeihin on varattu 2 milj. euroa kaupunginhallituksen käyttöön erillisten päätösten mukaan. Lisäksi osakkeisiin ja osuuksiin on varattu 0,2 milj. euroa Suomi-rata Oy:öön ja 13 milj. euroa keskusvirastotalon apporttiluovutukseen liittyen. Pysyvien vastaavien luovutustuloihin odotetaan Finnpark Oy:ltä sijoitetun vapaan oman pääoman palautusta 0,5 milj. euroa.

Yhteisten erien toimintakate heikkenee 6,5 milj. euroa vuoden 2020 muutetusta vuosisuunnitelmasta. Merkittävimmät muutokset ovat: Tredun osoitettavan rahoituksen kasvu noin 7,3 milj. eurolla (kaupunkitasolla netto 0, näkyy vastaavasti valtionosuuksien kasvuna). Lisäksi suurtapahtuma-avustuksiin on varattu 1 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2020. Yhteisten erien toimintamenoja pienentää noin 2 milj. eurolla se, että kaupungin sisäisestä laskutuksesta luovutaan velvoitetyöllistämisen ja lukioiden opiskelijahuollon osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2021 hyväksytään.

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia eriä ovat konsernihallinnolla  tarkastuslautakunnan, keskusvaalilautakunnan ja muun konsernihallinnon toimintakatteet, tietohallinnon ICT-kehittämisen (113251) toimintakate + nettoinvestoinnit yhteensä sekä yhteisissä erissä toimintakate ja nettoinvestoinnit.

Suurtapahtumien (kustannuspaikka 113002) yhteenlaskettu toimintakate on kaupunginhallitukseen nähden sitova. Palvelu- ja vuosisuunnitelman liitteenä esitetty suurtapahtumakohtainen erittely on suuntaa-antava ja uudelleenkohdennuksia suurtapahtumien välillä voidaan tehdä ilman kaupunginhallituksen erillistä päätöstä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden hallintopäällikkö Heli Turuselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Heli Turunen, Heli Hirvelä, Jukka Männikkö, Reija Linnamaa, Niina Pietikäinen, Anna-Maria Maunu, Arto Vuojolainen, Jarkko Oksala, Vesa-Matti Kangas, Anniina Ylä-Mattila, Sanna Sipilä, Maija Ranta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.