Kaupunginhallitus, kokous 8.3.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 95 Elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelman loppuraportti 2019-2020 (kehittämiskokousasia) 

TRE:7046/00.01.02/2018

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelma toteutettiin vuosina 2019-2020. Kaupunginhallitus hyväksyi elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelman ohjelmasuunnitelman 8.4.2019 § 145.

Elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelma oli systemaattinen jatko vuosina 2017-2018 toteutetulle työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliselle kokeilulle ja siihen liittyneelle kehitysohjelmalle. Elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelmalla jatkettiin Suomen vaikuttavimman työllisyydenhoidon mallin kehittämistä muuttuvassa toimintaympäristössä. Kehitysohjelman aikana on rakennettu työllisyyspalveluja, joiden keskeisenä kärkenä on osaavan työvoiman saatavuus ja alueen kilpailukyky.

Kehitysohjelmalla on valmistauduttu hallitusohjelman mukaisesti kuntien roolin vahvistamiseen työllisyyspalvelujen järjestäjänä. Kehitysohjelman keskeisiä toimia on työllisyyspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen lisäksi ollut tulevaisuuden kunnan työllisyys- ja yrityspalvelujen uudistaminen sekä ekosysteemipohjaisten palvelumallien rakentaminen.

Kehitysohjelman hyötytavoitteet vuoden 2021 alkuun mennessä olivat:

  • Työttömyys on alentunut maan keskiarvon tasolle.
  • Työmarkkinatuen maksuosuus on vähentynyt vuosittain vähintään 10 %.
  • Työnantajien osaavan työvoiman saatavuutta on helpotettu.


Hyötytavoitteita ei saavutettu ohjelmakauden päättymiseen mennessä. Työllisyyskokeilun lykkääntymisen vuoksi kaupungilla ei ollut vuonna 2020 toimivaltaa laajemman työnhakija-asiakasjoukon palvelemiseen. Lisäksi koronapandemia on vaikuttanut laajasti työmarkkinoihin, nostanut merkittävästi työttömyyttä ja sitä kautta myös työmarkkinatukikustannuksia. Tampereen työttömyysaste oli joulukuun 2020 lopussa 15,7 %, missä on nousua vuoden takaisesta 3,7 %-yksikköä. Koko maan työttömyysaste joulukuun 2020 lopussa oli 13,6 %, kun se vuotta aiemmin oli 9,8 % (+3,8 %-yksikköä). Tampereen työmarkkinatuen kuntaosuuskustannukset olivat vuonna 2020 yhteensä 28,8 milj. euroa, mikä on 3,7 milj. euroa (+14,7 %) enemmän kuin vuonna 2019. Kustannuksia nostivat työttömyyden kasvun lisäksi vuoden 2019 lopussa päättyneeseen aktiivimalliin sisältyneen aktivointiehdon leikkurin poistuminen, työmarkkinatuen tasokorotus sekä yrittäjän oikeus työttömyysturvaan koronatilanteessa.

Työttömyyden kasvusta huolimatta avoimia työpaikkoja oli vuoden 2020 aikana Tampereella lähes saman verran edelliseen vuoteen verrattuna. Yritykset ovat edelleen viestineet koetuista rekrytointiongelmista myös tässä poikkeuksellisessa pandemiatilanteessa mm. 500 yrityksen kartoituksen sekä muiden vuoden aikana tehtyjen selvitysten perusteella. Koronan myötä yrityksiin on tullut myös uusia osaamistarpeita, mm. digitaalisuuden ja virtuaalisten toteutusmuotojen kasvaessa. Liitteenä olevaan loppuraporttiin on koottu työllisyys- ja kasvupalvelujen toteuttamia toimenpiteitä, joilla osaavan työvoiman saatavuutta on edistetty.

Loppuraportissa on nostettu esiin kehitysohjelman keskeisiä onnistumisia sekä kerrottu, millä tavoin hyötytavoitteiden toteutumista edistetään kehitysohjelman päättymisen jälkeen. Keskeisissä rooleissa hyötytavoitteiden saavuttamisen osalta ovat 1.3.2021 käynnistyvä työllisyyden kuntakokeilu ja siinä toteutettava ekosysteemipohjainen palvelumalli sekä valtakunnallisessa valmistelussa oleva työvoimapalvelujen rakenneuudistus. Tulevat päätökset työvoimapalvelujen rakenneuudistuksen linjauksista vaikuttavat olennaisesti kuntien rooliin työvoimapalvelujen järjestämisessä ja mahdollisuuksiin palvella laajasti ja asiakaslähtöisesti työnhakija- ja työnantaja-asiakkaita myös työllisyyden kuntakokeilun jälkeen.

Palvelurakenteen uudistamisen yhteydessä on tärkeää vaikuttaa pysyvien kuntapohjaisten työllisyyspalvelujen rahoitusmalliin sekä mahdollisimman joustavan lainsäädännön valmisteluun. Lisäksi on tarpeen huolehtia yhdyspinnan rakentamisesta mahdolliselle hyvinvointialueelle vuoteen 2023 mennessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Elinvoima- ja kasvupalveluallianssin kehitysohjelman loppuraportti 2019-2020 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle sekä työllisyysjohtaja Regina Saarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari, Tuula Mikkonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)