Yhdyskuntalautakunta, kokous 11.5.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 158 Satakunnankadun katusuunnitelma välille Näsillinnankatu – Kuninkaankatu, II kaupunginosa (Tammerkoski) 

TRE:4062/10.03.02/2020

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Pasi Palmu, puh. 040 801 6812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Satakunnankadun, väli Näsilinnankatu – Kuninkaankatu, katusuunnitelma nro 1/20987 II (Tammerkoski) kaupunginosassa:

Katusuunnitelma on laadittu Satakunnankadun ko. katuosuudelle osoitettujen muutosten toteuttamiseksi.

Katusuunnitelmassa on esitetty mm. muuttuvat katujärjestelyt, korkeusasema, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus.

Raitiotieliikenne ja joukkoliikenteen linjastouudistus 2021 muuttavat linja-autojen kulkureittejä keskustassa. Syksystä 2021 alkaen Satakunnankadulla liikennöi neljä (4) linja-autolinjaa. Linja-autoja kulkee keskimäärin yhdeksän (9) vuoroa tunnissa.

Nykyinen lännen ajosuunnan linja-autopysäkki sijaitsee Satakunnankatu 22 kohdalla, jossa on ainoastaan yksi ajokaista lännen suuntaan. Satakunnankatu toimii pelastuslaitoksen hyökkäystienä keskuspaloasemalta lännen suuntaan ja nykyisen pysäkin on havaittu ajoittain häiritsevän pelastusliikenteen kulkemista. Idän suunnan pysäkki sijaitsee Satakunnankatu 23 kohdalla ja tällä pysäkillä ei ole riittävää pysäkki-infraa kuten pysäkkikatosta.

Katusuunnitelma perustuu linjaston 2021 pysäkkitarpeisiin Satakunnankadulla ja pelastuskaluston liikennöinnin sujuvuuden lisäämiseen. Uusien pysäkkien toteuttamisen yhteydessä edistetään myös vuonna 2018 laaditun keskustan kehäkadun pohjoisosan yleissuunnitelman tavoitetta lisätä jalankulkutilaa Satakunnankadulle leventämällä kadun pohjoislaidan jalkakäytävää suunnittelualueella.

Katusuunnitelman mukaan Satakunnankatu 22 kohdalla sijaitseva lännen ajosuunnan ajoratapysäkki siirretään Kuninkaankadun liittymän länsipuolelle Satakunnankatu 24 kohdalle, jossa ajorata on 2+2-kaistainen. Satakunnankatu 23 kohdalla sijaitseva idän suunnan ajoratapysäkki siirretään lännemmäksi ja pysäkille mahdollistetaan tilat kahdelle linja-autolle. Molemmat pysäkit ovat ajoratapysäkkejä ja varustetaan pysäkkikatoksella.

Katusuunnitelman mukaan Satakunnankadun pohjoisreunan jalkakäytävää levennetään 1,0 metriä ajoradalle päin. Jalkakäytävän uusi leveys on 3,8 metriä, joka mahdollistaa mm. pysäkkikatoksen asentamisen. Ajokaistojen leveys muutoksen jälkeen on suoraan menevillä kaistoilla 3,25 metriä ja vasemmalle kääntymiskaistalla 3,2 metriä.

Idän suunnan pysäkin kohdalla poistetaan viisi nykyistä kadunvarsipysäköintipaikkaa ja siirretään nykyisiä polkupyörätelineitä. Kortteliosuuden itäpäähän tulee kaksi uutta kadunvarsipysäköintipaikkaa. Näiden paikkojen osalta pysäköinti on maksullista samoin periaattein kuin aiemminkin tällä katuosuudella on määritelty.

Katusuunnitelman mukaan suojatieylitys Satakunnankadun poikki poistuu Kuninkaankadun liittymän länsilaidasta. Suojatieylityksen poistaminen mahdollistaa lännen suunnan linja-autopysäkin toteuttamisen lähelle Kuninkaankadun liittymää. Suojatie Kuninkaankadun itäpuolella säilyy.

Satakunnankadun ko. katuosuus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan.  

Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 71 000 euroa.

Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 18.03. – 01.04.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin viisi muistutusta.

Muistutus:

Urbaani Tampere ry vastustaa muistutuksessaan katusuunnitelmassa esitettyä Satakunnankadun ylittävän suojatien poistoa. Muistutuksen mukaan keskustan hitaan liikkumisen alueella ei tule poistaa yhtään suojatietä. Muistuttajan mukaan suojatien poisto olisi keskustan strategisen osayleiskaavan vastainen.

Yhdistys lisäksi esittää muistutuksessaan, että kyseiselle Satakunnankadun katuosuudelle tulisi löytää pysäköintipaikkoja invapysäköinnille ja huollolle.

Muistutuksessa on vielä esitetty, että linja-autopysäkit tulisi sijoittaa keskemmälle korttelia, jotta pysäkille mahtuisi kerralla kaksi linja-autoa

Vastine:

Satakunnankadun ylittävän suojatien poisto on keskustan kehän yleissuunnitelmassa esitetty ratkaisu ja siten sen mukainen. Suojatien poisto ko. katuväliltä on perusteltavissa mm kadun ylittävien ajokaistojen määrällä ja lisäksi sillä, että suojatien poistaminen osaltaan mahdollistaa katuosan pohjoispuolen linja-autopysäkin sijoittamisen ko. katuosuudelle.

Satakunnankadun kyseisen katuosuuden varrelta tai läheltä ei tullut kaupungille minkäänlaisia toiveita tai palautteita, joiden perusteella kyseiselle katuosuudelle olisi osoitettava pysäköintitilaa huollolle tai invapysäköintiin. Jos sellaisia tarpeita myöhemmin ilmenee, niin silloin on mahdollista muuttaa kadunvarsipaikkoja muuhun käyttötarkoitukseen.

Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että katuosuuden eteläreunan linja-autopysäkkiä on siirretty keskemmälle korttelia. Samalla muutoksella pysäkin kohdalla olevista kadunvarsipysäköintipaikoista on luovuttu. Katuosuuden pohjoisreunalla pysäkkimuutoksia ei ole katsottu aiheelliseksi tehdä, koska tälle pysäkille tulevien linja-autojen aikataulu on paremmin ennakoitavissa ja niiden suhteen oletetaan olevan vähemmän häiriöherkkyyttä keskustan alueella olevien ajantasauspysäkkien takia.

Yksityishenkilöiden muistutukset:

Muistutukset (A), (B), (C) ja (D):

Muistutuksien laatijat esittävät kaikki jokseenkin samoja asioita.

Muistuttajat vastustavat katusuunnitelmassa esitettyä Satakunnankadun ylittävän suojatien poistamista. Perustelu on sama kuin Urbaani Tampere ry:n muistutuksessa eli se, että suojateitä ei pitäisi poistaa lainkaan keskustan hitaan liikkumisen alueelta ja, että suojatien poisto olisi keskustan strategisen osayleiskaavan vastainen.

Muistuttajat esittävät myös, että linja-autopysäkkien tulisi olla keskemmällä korttelia, jotta niiden toimivuus on taatumpi.

Lisäksi muistutuksissa esitettiin kadunvarsipysäköinnin osoittaminen huollolle ja invapysäköintiin. Katutilaan toivottiin myös katupuita.

Muistutuksissa on myös pohdittu katupoikkileikkauksen isompaa muutosta, jotta katuosuudelle olisi enemmän tilaa pyöräilylle esim. omien pyöräkaistojen muodossa.

Vastine:

Kolmeen ensimmäiseen asiakohtaan vastine on sama kuin Urbaani Tampere ry:n muistutukseen.

Katusuunnitelmassa on esitetty ko. katuosuuden osalta sellainen poikkileikkaus ja sellaiset toiminnot, jotka on katsottu tarpeelliseksi ja jotka ovat myös aiemmin laaditun keskustan kehän yleissuunnitelman mukaisia. Laajempaan katupoikkileikkauksen muutokseen ei nähty tässä vaiheessa tarvetta. Katuosuudella on jo nykyisin jonkin verran katuvihreää. Pyöräliikenteen tavoiteverkossa ei ole esitetty suunnitteluosuudelle pyöräkaistoja.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Satakunnankadun katusuunnitelma nro 1/20987 välillä Näsilinnakatu – Kuninkaankatu hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin: ko. katuosuuden eteläreunalla linja-autopysäkkiä on siirretty keskemmällä kortteliosaa ja osa kadunvarsipysäköintipaikoista on poistettu.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Erik Lyden teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen: "Jotta jalankulun edellytykset alueella eivät huonontuisi, lautakunta edellyttää että nyt poistettavan suojatien itäpuolella sijaitsevaa suojatietä parannetaan alueen jatkosuunnittelussa turvallisemmaksi ja leveämmäksi."

Katja Nisumaa-Saarela ja Ville Tynkkynen kannattivat Lydénin ehdotusta.

Koska oli tehty kannatettu toivomusponsisehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.

Äänestysesitys: Pohjaehdotus = JAA, Lydénin toivomusponsiehdotuksen hyväksyminen = EI

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: Pohjaehdotus hyväksyttiin äänin 7 - 5, 1 tyhjä.

Äänestystulokset

  • Jaa 7 kpl 54%

    Matti Höyssä, Matti Järvinen, Aleksi Jäntti, Ossi Aho, Katja Karintaus, Reeta Ahonen, Ilpo Sirniö

  • Ei 5 kpl 38%

    Erik Lydén, Kaisa Vatanen, Jouni Sirén, Katja Nisumaa-Saarela, Ville Tynkkynen

  • Tyhjä 1 kpl 8%

    Ulla Kampman

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Kantola, Pasi Palmu, Timo Seimelä, Leena Huhtala, Leena Tala

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.