Perustelut
Satakunnankadun, väli Näsilinnankatu – Kuninkaankatu, katusuunnitelma nro 1/20987 II (Tammerkoski) kaupunginosassa:
Katusuunnitelma on laadittu Satakunnankadun ko. katuosuudelle osoitettujen muutosten toteuttamiseksi.
Katusuunnitelmassa on esitetty mm. muuttuvat katujärjestelyt, korkeusasema, pintamateriaalit sekä pintavesien kuivatus.
Raitiotieliikenne ja joukkoliikenteen linjastouudistus 2021 muuttavat linja-autojen kulkureittejä keskustassa. Syksystä 2021 alkaen Satakunnankadulla liikennöi neljä (4) linja-autolinjaa. Linja-autoja kulkee keskimäärin yhdeksän (9) vuoroa tunnissa.
Nykyinen lännen ajosuunnan linja-autopysäkki sijaitsee Satakunnankatu 22 kohdalla, jossa on ainoastaan yksi ajokaista lännen suuntaan. Satakunnankatu toimii pelastuslaitoksen hyökkäystienä keskuspaloasemalta lännen suuntaan ja nykyisen pysäkin on havaittu ajoittain häiritsevän pelastusliikenteen kulkemista. Idän suunnan pysäkki sijaitsee Satakunnankatu 23 kohdalla ja tällä pysäkillä ei ole riittävää pysäkki-infraa kuten pysäkkikatosta.
Katusuunnitelma perustuu linjaston 2021 pysäkkitarpeisiin Satakunnankadulla ja pelastuskaluston liikennöinnin sujuvuuden lisäämiseen. Uusien pysäkkien toteuttamisen yhteydessä edistetään myös vuonna 2018 laaditun keskustan kehäkadun pohjoisosan yleissuunnitelman tavoitetta lisätä jalankulkutilaa Satakunnankadulle leventämällä kadun pohjoislaidan jalkakäytävää suunnittelualueella.
Katusuunnitelman mukaan Satakunnankatu 22 kohdalla sijaitseva lännen ajosuunnan ajoratapysäkki siirretään Kuninkaankadun liittymän länsipuolelle Satakunnankatu 24 kohdalle, jossa ajorata on 2+2-kaistainen. Satakunnankatu 23 kohdalla sijaitseva idän suunnan ajoratapysäkki siirretään lännemmäksi ja pysäkille mahdollistetaan tilat kahdelle linja-autolle. Molemmat pysäkit ovat ajoratapysäkkejä ja varustetaan pysäkkikatoksella.
Katusuunnitelman mukaan Satakunnankadun pohjoisreunan jalkakäytävää levennetään 1,0 metriä ajoradalle päin. Jalkakäytävän uusi leveys on 3,8 metriä, joka mahdollistaa mm. pysäkkikatoksen asentamisen. Ajokaistojen leveys muutoksen jälkeen on suoraan menevillä kaistoilla 3,25 metriä ja vasemmalle kääntymiskaistalla 3,2 metriä.
Idän suunnan pysäkin kohdalla poistetaan viisi nykyistä kadunvarsipysäköintipaikkaa ja siirretään nykyisiä polkupyörätelineitä. Kortteliosuuden itäpäähän tulee kaksi uutta kadunvarsipysäköintipaikkaa. Näiden paikkojen osalta pysäköinti on maksullista samoin periaattein kuin aiemminkin tällä katuosuudella on määritelty.
Katusuunnitelman mukaan suojatieylitys Satakunnankadun poikki poistuu Kuninkaankadun liittymän länsilaidasta. Suojatieylityksen poistaminen mahdollistaa lännen suunnan linja-autopysäkin toteuttamisen lähelle Kuninkaankadun liittymää. Suojatie Kuninkaankadun itäpuolella säilyy.
Satakunnankadun ko. katuosuus sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan.
Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 71 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 18.03. – 01.04.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin viisi muistutusta.
Muistutus:
Urbaani Tampere ry vastustaa muistutuksessaan katusuunnitelmassa esitettyä Satakunnankadun ylittävän suojatien poistoa. Muistutuksen mukaan keskustan hitaan liikkumisen alueella ei tule poistaa yhtään suojatietä. Muistuttajan mukaan suojatien poisto olisi keskustan strategisen osayleiskaavan vastainen.
Yhdistys lisäksi esittää muistutuksessaan, että kyseiselle Satakunnankadun katuosuudelle tulisi löytää pysäköintipaikkoja invapysäköinnille ja huollolle.
Muistutuksessa on vielä esitetty, että linja-autopysäkit tulisi sijoittaa keskemmälle korttelia, jotta pysäkille mahtuisi kerralla kaksi linja-autoa
Vastine:
Satakunnankadun ylittävän suojatien poisto on keskustan kehän yleissuunnitelmassa esitetty ratkaisu ja siten sen mukainen. Suojatien poisto ko. katuväliltä on perusteltavissa mm kadun ylittävien ajokaistojen määrällä ja lisäksi sillä, että suojatien poistaminen osaltaan mahdollistaa katuosan pohjoispuolen linja-autopysäkin sijoittamisen ko. katuosuudelle.
Satakunnankadun kyseisen katuosuuden varrelta tai läheltä ei tullut kaupungille minkäänlaisia toiveita tai palautteita, joiden perusteella kyseiselle katuosuudelle olisi osoitettava pysäköintitilaa huollolle tai invapysäköintiin. Jos sellaisia tarpeita myöhemmin ilmenee, niin silloin on mahdollista muuttaa kadunvarsipaikkoja muuhun käyttötarkoitukseen.
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että katuosuuden eteläreunan linja-autopysäkkiä on siirretty keskemmälle korttelia. Samalla muutoksella pysäkin kohdalla olevista kadunvarsipysäköintipaikoista on luovuttu. Katuosuuden pohjoisreunalla pysäkkimuutoksia ei ole katsottu aiheelliseksi tehdä, koska tälle pysäkille tulevien linja-autojen aikataulu on paremmin ennakoitavissa ja niiden suhteen oletetaan olevan vähemmän häiriöherkkyyttä keskustan alueella olevien ajantasauspysäkkien takia.
Yksityishenkilöiden muistutukset:
Muistutukset (A), (B), (C) ja (D):
Muistutuksien laatijat esittävät kaikki jokseenkin samoja asioita.
Muistuttajat vastustavat katusuunnitelmassa esitettyä Satakunnankadun ylittävän suojatien poistamista. Perustelu on sama kuin Urbaani Tampere ry:n muistutuksessa eli se, että suojateitä ei pitäisi poistaa lainkaan keskustan hitaan liikkumisen alueelta ja, että suojatien poisto olisi keskustan strategisen osayleiskaavan vastainen.
Muistuttajat esittävät myös, että linja-autopysäkkien tulisi olla keskemmällä korttelia, jotta niiden toimivuus on taatumpi.
Lisäksi muistutuksissa esitettiin kadunvarsipysäköinnin osoittaminen huollolle ja invapysäköintiin. Katutilaan toivottiin myös katupuita.
Muistutuksissa on myös pohdittu katupoikkileikkauksen isompaa muutosta, jotta katuosuudelle olisi enemmän tilaa pyöräilylle esim. omien pyöräkaistojen muodossa.
Vastine:
Kolmeen ensimmäiseen asiakohtaan vastine on sama kuin Urbaani Tampere ry:n muistutukseen.
Katusuunnitelmassa on esitetty ko. katuosuuden osalta sellainen poikkileikkaus ja sellaiset toiminnot, jotka on katsottu tarpeelliseksi ja jotka ovat myös aiemmin laaditun keskustan kehän yleissuunnitelman mukaisia. Laajempaan katupoikkileikkauksen muutokseen ei nähty tässä vaiheessa tarvetta. Katuosuudella on jo nykyisin jonkin verran katuvihreää. Pyöräliikenteen tavoiteverkossa ei ole esitetty suunnitteluosuudelle pyöräkaistoja.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Satakunnankadun katusuunnitelma nro 1/20987 välillä Näsilinnakatu – Kuninkaankatu hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin: ko. katuosuuden eteläreunalla linja-autopysäkkiä on siirretty keskemmällä kortteliosaa ja osa kadunvarsipysäköintipaikoista on poistettu.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.