Kaupunginvaltuusto, kokous 14.11.2022

§ 168 Keskustelu vuoden 2023 talousarviosta ja vuosien 2023–2026 taloussuunnitelman hyväksymisestä sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat 

TRE:875/02.02.01/2022

Perustelut

1. Talousarvion esittely

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen

2. Keskustelu

Esityslistan pykälistä 168-170 käydään keskustelu samanaikaisesti seuraavasti:

Ryhmäpuheenvuorot 10 minuuttia, valtuustoryhmät suuruusjärjestyksessä. Ryhmäpuheenvuorojen aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.

Kokoomuksen ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmä
Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tampereen vihreä valtuustoryhmä
Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä
Keskustan valtuustoryhmä
Tampereen kristillisdemokraattien valtuustoryhmä

Yksittäisten valtuutettujen puheenvuorot, joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.
Muutos- ja ponsiehdotukset pykäliin 169-170 on tehtävä pykälän 168 keskustelun aikana. Muutos- ja ponsiehdotuksia ei saa tehdä enää käsiteltäessä pykäliä 169-170. Pykälien 169-170 kohdalla suoritetaan vain mahdolliset äänestykset ja todetaan päätökset.

3. Yksityiskohtainen käsittely

Käsittely esityslistan §:n 168 osalta käydään talousarviokirjassa olevan jaottelun mukaisesti:

Sisällysluettelo

Esipuhe s. 3-4

YLEISPERUSTELUT s. 7-54

Talous- ja strategiaprosessi s. 9

Tampereen kaupungin organisaatio s. 9-10

Taloudelliset lähtökohdat s. 11-14


Talouden kehitysnäkymät s. 11
Kuntatalous s. 12
Kaupungin talous s. 13
Sote-uudistus s. 14

Toimintaympäristö s. 15-20

Väestö s. 15-16
Työ s. 17-18
Asuminen s. 19-20

Talousarvion rakenne, sitovuus ja seuranta s. 21-24

Talousarvion osat s. 21
Talousarvion sitovuus s. 21-23
Tilivelvollisuus s. 24

Henkilöstö s. 25-26

Tampereen strategia 2030 s. 27-37


Strategian rakenne ja keskeiset sisällöt s. 27-29
Strategiset painopisteet, valtuustokauden tavoitteet ja vuositavoitteet s. 30-37

Tuottavuuden tila s. 38-39

Kehittämistoiminta Tampereen kaupungilla s. 40-48

Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma s. 41
Hiedanranta-kehitysohjelma s.42
Tampere Junior -kehitysohjelma s. 43
Elämystalouden kehitysohjelma s. 44
Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelma s. 45
Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma s. 46
Muu kehittämistoiminta s. 47-48

Ilmastobudjetti s. 49-50

Riskienhallinta ja turvallisuus s. 51-52

Hankinnat s. 53-54


KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN s. 55-102

Sivistyspalvelujen palvelualue s. 55-62

Sivistys- ja kulttuurilautakunta s. 56-58

Varhaiskasvatus ja esiopetus s. 59
Perusopetus s. 60
Kulttuuri s. 61
Liikunta ja nuoriso s. 62

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue s. 63-84

Elinvoima- ja osaamislautakunta s. 63-65

Ammatillinen koulutus s. 66
Lukiokoulutus s. 67
Työllisyys- ja kasvupalvelut s. 68
Vetovoima ja edunvalvonta s. 69
Elinkeinopalvelut s. 70
Kehitysohjelmat s. 70

Asunto- ja kiinteistölautakunta s. 71-73

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka s. 74
Talonrakennushankkeet s. 75-84

Kaupunkiympäristön palvelualue s. 85-93

Yhdyskuntalautakunta s. 85-87

Kaupunkiympäristön suunnittelu s. 88
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito s. 89
Kestävä kaupunki s. 90

Joukkoliikennelautakunta s. 91-92

Joukkoliikenne s. 93

Konsernihallinto s. 94-96

Konsernihallinto s. 94-95
Yhteiset erät s. 96

Taseyksiköt s. 97-102

Vahinkorahasto s. 97

Liikelaitokset s. 98-102

Tampereen Vesi Liikelaitos s. 99-100
Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos s. 101-102

LASKELMAT s. 103-121

Tuloslaskelma s. 104-106

Verotulot s. 107-109
Valtionosuudet s. 110-111
Korkotulot ja -menot s. 112-113
Muut rahoitustulot ja -menot s. 114

Investoinnit s. 115-117

Rahoituslaskelma s. 118-119

Antolainauksen muutokset s. 120
Lainakannan muutokset s. 121

LIITTEET s. 122-141

Konsernin toiminta ja talous s. 123-132
Investoinnit kohteittain 2023-2032 s. 133-140
Täydentäviä tietoja s. 141

Lounastauko pidetään kello 12.30- 13.30, päivällinen kello 16.30- 17.15.
 

Päätös

Merkittiin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja totesi, että repliikkipuheenvuoroja ei sallita tässä kokouksessa, muutos- ja ponsiehdotukset tulee tehdä varsinaisen puheenvuoron aikana ja muutos- ja ponsiehdotuksia tulee kannattaa varsinaisessa puheenvuorossa. Muutos- ja ponsiehdotukset pykäliin 169 ja 170 on tehtävä keskustelupykälän 168 käsittelyn aikana. Pykälien 169 ja 170 kohdalla suoritetaan vain mahdolliset äänestykset ja todetaan päätökset. Puheenjohtajan ehdottama käsittelyjärjestys hyväksyttiin yksimielisesti. Ryhmien puheenjohtajat pitivät ensin ryhmäpuheenvuoron ja heti sen jälkeen tavallisen puheenvuoron, jossa he esittivät muutosesitykset.

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen teki seuraavat muutosehdotukset §:ään 170:

Toivomusponsi:
Tampereen kaupungin on huolehdittava siitä, että joukkoliikenteen hintataso, hinnoittelun yhdenvertaisuus, palvelutaso ja linjasto ovat jatkossakin sellaisia, että joukkoliikenne pysyy käyttäjilleen vetovoimaisena ja sen kulkutapaosuus kasvaisi nykyisestä. Tampereen kaupungin on huolehdittava siitä, että joukkoliikenteen hinnoittelua kehitetään koko Tampereen alueella yhdenvertaisemmaksi. Samalla joukkoliikenteen vetovoima osaltaan tukisi Tampereen kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista.   
Perustelu: Ponsi on viestinnällinen ja tukee joukkoliikenteen vetovoiman tavoitetta.

Tekstilisäykset:
Perusopetus, sivu 60: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
"Haastavien koronavuosien jälkeen korostetaan lasten ja nuorten sekä henkilöstön laadukasta ja kiireetöntä kohtaamista. Koulujen toimintakulttuuristen toimintatapojen lisäksi laadukasta kohtaamista tuetaan vahvistamalla yhteisöllistä oppilashuoltoa ja kouluvalmentajamallia sekä lisäämällä resurssiopettajia ja tukiopetusta. Vahvistetaan alueellista tasa-arvoa huomioimalla myönteisen erityiskohtelun alueelliset tarpeet."

Kulttuuri, sivu 61: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
”Hyvinvointialueen kanssa luodaan käytännöt kulttuurihyvinvointipalvelujen tuottamiseen. Edistetään suunnitelmallisesti hyvinvointia ja terveyttä yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa, huomioiden myös ikääntyvän väestön ja omaishoitajien tarpeet.”

Liikunta ja nuoriso, sivu 62: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
”Nykyisen palvelutason ylläpitämiseksi tarvitaan maksutulojen kasvattamista, koska kustannukset ovat kasvaneet yleisen hintatason nousun johdosta. Erityisesti puhtaanapidon-, työterveyshuollon-, ulkoisten ICT-palvelujen-, polttoaine- ja energiakustannukset ovat nousseet merkittävästi. Lasten ja nuorten harrastustoiminnan olosuhdekustannukset eivät nouse, mutta aikuisten harrastustoiminnan olosuhdekustannukset nousevat merkittävästi, kohdentuen erityisesti uimahallipalveluihin. Erityisuimakortin hinnoittelussa huomioidaan pienituloisuus."

Liikunta ja nuoriso, sivu 62: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
”Sisä- ja ulkoliikunnan olosuhteilla sekä liikunnan ohjauksella mahdollistetaan asukkaiden omaehtoinen liikkuminen, seurojen yhteisöllistä harjoitus- ja kilpailutoimintaa sekä liikunnan ja kulttuurin tapahtumia. Ikääntyvän väestön liikuntamahdollisuuksia kehitetään toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja terveyden edistämiseksi huomioiden myös omaishoitajat.

Liikunta ja nuoriso, sivu 62: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
 ” Vuonna 2022 uudet nuoriso-ohjaajien vakanssit mahdollistavat mm. mobilisoidun nuorisotilan ja digitaalisen nuorisotilan pysyvän toiminnan sekä yhdenvertaisuustyön kehittämisen ja liikuntamotivaattorin aktivoimaan nuoria koulupäivän jälkeiseen liikunnalliseen toimintaan vuonna 2023. Etsivä nuorisotyö siirtyy hyvinvointialueuudistuksen myötä osaksi nuorisotyön palveluita. Lähiöohjelman ja Me-talon toiminnan päättyessä Peltolammi-Multisilta -alueen asukastoiminnalle osoitetaan toimintojen jatkuvuuden turvaavat tilat yhteistyössä kaupungin ja alueen toimijoiden kanssa."

Asuminen, sivu 74: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
”Kohdennamme työtämme asuntotuotannon monipuolistamiseksi, kohtuuhintaisen asuntotuotannon edellytysten varmistamiseksi sekä segregaatiokehityksen ehkäisemiseksi. Kaupunki edistää ikäihmisten monipuolisia asumisvaihtoehtoja ja yhteisöllistä asumista.

Yhdyskuntalautakunta, sivu 85: Lisäys kursivoidulla tekstillä:
”Ilman merkittäviä toimia ja Hiilineutraali Tampere 2030 -ilmasto-ohjelman määrätietoista toteuttamista tavoitteena olevaa hiilineutraaliutta ei saavuteta vuoteen 2030 mennessä. Valtuuston edellyttämä Aitolahden ja Teiskon haja-asutusalueen rantoja koskeva selvitys mahdollisista loma-asuntojen käyttötarkoituksen muutoksista vapaa-ajan käytöstä pysyvään asumiseen toteutetaan kuluvan valtuustokauden aikana."

Kokoomuksen ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Anne-Mari Jussila käytti ryhmäpuheenvuoron. Anne-Mari Jussila käytti puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi käytti ryhmäpuheenvuoron. Pekka Salmi käytti puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Tampereen vihreä valtuustoryhmä puheenjohtaja Jaakko Stenhäll käytti ryhmäpuheenvuoron.
Jaakko Stenhäll käytti puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.


Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Lassi Kaleva käytti ryhmäpuheenvuoron. Lassi Kaleva teki puheenvuorossaan seuraavat muutosehdotukset §:ään 170:

Sivu 13. Kaupungin talous / 2023
• Sivun tekstiosan loppuun lisätään uusi kappale: ”Investointikatto, joka sisältää kaikki investoinnit, otetaan käyttöön vuoden 2024 alussa. Kaupunki tasapainottaa talouden pitkässä juoksussa. Kaupunki lyhentää tulevina vuosina merkittävästi velkaansa osana tiukkaa talouskuria, ottaen samalla huomioon nykyisen talous- ja energiakriisin.”

Sivu 15. Toimintaympäristö
• Seuraava Väestö-alaotsikon teksti poistetaan: ”ja Tampereen kaupunkistrategiassa tavoiteltu 3 000 asukkaan vuotuinen väestönkasvu on mahdollista saavuttaa myös kuluvana vuonna.” Ja tilalle tulee teksti: ”Tampere pyrkii kuluvana vuonna ainoastaan taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävään väestönkasvuun.”

Sivu 15. Toimintaympäristö
• Uusi kappale tekstiosion loppuun. Kappaleen nimi: ”Talous- ja energiakriisi”. Kappaleen teksti: ” Nouseva energian hinta ja nousevat korot tulevat aiheuttamaan suurta painetta, huolta ja ahdistusta kuntalaisten elämään ja kunnassa toimivien yritysten toimintaan. Tampere varautuu vastaamaan tähän kasvavaan hätään alueellaan lisäämällä taloudellisia resursseja. Tampere varautuu pahenevan talous-, korko- ja energiakriisin aiheuttamaan ahdinkoon lisäämällä ruoka-apua tilanteen vaatimassa laajuudessa.

Sivu 34. Painopiste: Hiilineutraaleja tekoja
• ”Tavoitetila 2030:” muutetaan muotoon: ”Tavoitetila 2050, jolloin tavoite on yhtenevä EU:n hiilineutraalisuustavoitteen kanssa.”

Sivu 34. Painopisteen linjaukset
• Painopisteen linjaukset -osioon lisätään kohta: ”Kaupunki toteuttaa ja edistää vain sellaisia hiilineutraaleja tekoja, jotka eivät lisää asumisen, liikkumisen ja elämisen kustannuksia.”

Sivu 35. Painopiste: Tulevaisuuden edelläkävijyyttä. Painopisteen linjaukset
• Linjauksessa lause: ”Tuemme vihreän siirtymän vauhdittamaa teollisuuden uudistumista sekä kiertotalouden mahdollisuuksia”. Muutetaan muotoon: ”Nykyinen energiakriisi vaatii kaikkia toimia käyttöön. Vihreän siirtymän sijaan Tampere edistää asukkailleen ja alueellaan toimiville yrityksille edullista energiaa. Toiminnan prioriteetteja ovat myös huoltovarmuus ja perinteinen teollisuus, vaikka se tarkoittaisi turvautumista fossiilisiin polttoaineisiin.”

Sivu 36. Sininen taulukko
• Poistetaan koko laatikko, joka alkaa sanoilla: ”Alueen vihreää siirtymää ja teollisuuden uudistumista on vauhditettu.”

Sivu 42. Hiedanranta-kehitysohjelma
• Mediaa ja Vaasan hallinto-oikeuden 13.12.2019 linjausta lukuun ottamatta Perussuomalaiset ovat jääneet miltei yksin varoitellessaan jo vuosia Näsisaaren rakentamisen mahdollisesta riskistä alueen pohjavedelle. Lisätään Hiedanranta-kehitysohjelma-kohdan loppuun virke: "Tampere panostaa nykyisen Näsisaaren pienversion tai ns. ratikkasaaren alueella turvalliseen vesirakentamiseen. Mikäli hanke kuitenkin aiheuttaa vahingollisia seuraamuksia alueen pohjavedelle Tampere luopuu saaren rakentamisen laajentamisesta asuinkäyttöön."

Sivu 46. Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma
• Poistetaan koko sivun teksti (lukuun ottamatta toiminnan painotuksia) ja korvataan se seuraavalla tekstillä: ”Nykyinen energiakriisi edellyttää meitä ottamaan kaikki toimet käyttöön. Vihreän siirtymän sijaan Tampere edistää kuntalaisten ja yritysten käyttöön edullista energiaa. Tampereen prioriteetteja ovat myös huoltovarmuus ja perinteinen teollisuus, vaikka se tarkoittaisi turvautumista fossiilisiin polttoaineisiin.”

Sivu 46. Toiminnan painotuksen vuonna 2023
• Poistetaan kohdasta kaikki painotukset ja korvataan ne seuraavalla yhdellä painotuksella: ”Kuntalaiset ja yritykset ovat aivan uuden edessä kohdatessaan vaikenevan energiakriisin ja talouskriisin vaikutukset. Kaupunki helpottaa tilannetta poistamalla väliaikaisesti käytöstä Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan. Tampere toteuttaa uutena tiekartat, jotka edistävät työllisyyttä, edullista energiaa, paikallista sähkön ja energian omavaraisuutta, edullista asumista ja edullisia liikkumista.

Sivu 49. Ilmastobudjetti.
• Sivun ensimmäinen lause muutetaan muotoon: "Tampere tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä."  
• Ensimmäisen lauseen jälkeen lisätään seuraava lause: ”Hiilineutraaliutta tavoiteltaessa toteutetaan vain sellaisia toimenpiteitä, jotka eivät nosta asumisen, elämisen, liikkumisen ja yrittämisen kustannuksia.”

Sivu 49. Päästöbudjetti kappale ja sivun alaosassa oleva taulukko ja taulukon johdantoteksti
• Korvataan päästöbudjetti-osiossa nykyinen teksti seuraavasti: ”Nykyisessä talous- ja energiakriisissä päästöbudjettia ei toteuteta toistaiseksi, vaan kaupunki pyrkii tuottamaan tarvitsemansa energian kaikilla mahdollisilla taloudellisilla toimenpiteillä, myös fossiilisilla polttoaineilla.”
• Lisätään päästöbudjetin tekstiosan loppuun seuraavat lauseet: ”Tampere ei edistä ilmasto- tai muistakaan syistä lihan ja maidon käytön rajoittamista tai lopettamista, etenkään kasvavassa iässä olevien lasten koulu- ja päiväkotiruokailuissa tai kaupungin järjestämissä tilaisuuksissa.”
• Sivun alaosassa oleva päästöbudjetti-taulukko ja sen johdantoteksti poistetaan.

Sivu 51. Riskienhallinta ja turvallisuus
• Lauseen "Valtion on myös ehdottomasti pidättäydyttävä lisäämästä kuntien tehtäviä ja velvoitteita." jälkeen lisätään teksti: "Tuleviin talousarvioihin voidaan tuoda skenaarioajattelua arvioimaan mahdollista vaihteluväliä menoille ja tuloille, jotta kaupunki voi suunnittelussaan paremmin varautua eri taloudellisten epävarmuustekijöiden vaikutuksiin."

Sivu 53. Hankinnat
• Tekstiosan loppuun lisätään virke: ”Tampereen kaupunki pyrkii lain sallimin keinoin mahdollistamaan ja varmistamaan alueellaan toimivien pienten ja keskisuurten yritysten osallistumisen tarjouskilpailuihin ja niissä menestymisen.”

Sivu 57. Sivistys- ja kulttuurilautakunta. Tuottavuus-osan loppu
• Lisätään Tuottavuus-osan loppuun uusi kappale: ”Tampere edistää liikkumista tarjoamalla uimahallin käyttäjämaksut puoleen hintaan kaikille 65-vuotta täyttäneille klo 9–14 välisenä aikana matkakortilla maksettaessa.”
KUSTANNUSVAIKUTUS: lisäkuluja arviolta 100 000 euroa. Numeromuutokset viedään budjettiin virkamiestyönä.

Sivu 62. Liikunta ja nuoriso
• Lisätään tekstiosan loppuun uusi kappale: ”Hervannan laskettelurinteiden kuntoportaiden rakentamisen suunnittelutyö käynnistetään.”

Sivu 66. Ammatillinen koulutus / Toiminnan painotukset ja keskeiset muutokset
• Sivun tekstiosan loppuun lisätään uusi kappale: ”Maahanmuuttajien kotoutumista suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan varmistetaan muun muassa sillä, että kotoutumissuunnitelmaan sisältyvää laadukasta suomen kielen ja kulttuurin opetusta on tarjolla riittävästi, ja edistymistä mitataan selkeillä testeillä.”

Sivu 82. Kokoelmakeskus
• Poistetaan teksti, joka kuuluu seuraavasti: ”Perusparannuksessa korjataan kosteusvaurioituneet rakenteet ja uusitaan talotekniset järjestelmät niiltä osin kuin niitä ei ole uusittu edellisessä peruskorjauksessa. ” Tilalle tulee teksti: ”Kokoelmakeskuksen peruskorjaus tulisi merkittävästi kalliimmaksi kuin uuden hallin rakentaminen. Selvitetään uuden hallin rakentamista.”
• Lauseen: ”Tarveselvityksessä selvitetään Tampereen museoiden tarvitsema olosuhdesäädellyn varastotilan määrä. ” jälkeen lisätään teksti: ”Samalla tutkitaan sitä, kuinka laajasti kokoelmat on tarkoituksenmukaista säilyttää kaupungin omissa kokoelmakeskuksissa.”
KUSTANNUSVAIKUTUS: säästöä arviolta 6 miljoonaa euroa. Numeromuutokset viedään budjettiin virkamiestyönä.

Sivu 79. Kaupin pesäpallostadionin oheistilat
• Lause: "Oheistilat toteutetaan toisessa rakennusvaiheessa." Muutetaan muotoon: "Hankkeen kohonneiden kokonaiskustannusten vuoksi stadionin toiminnan kannalta oleellisimmat oheistilat toteutetaan toisessa rakennusvaiheessa."
KUSTANNUSVAIKUTUS: säästöä noin 1,1 miljoona euroa. Muutokset viedään budjettiin virkamiestyönä.

Sivu 82. Rauhaniemen sauna
• Lause: ”Hankkeelle esitetään suunnittelurahaa vuodelle 2024 ja rakentamisrahaa vuodelle 2025.” muutetaan muotoon: ”Hankkeelle esitetään suunnittelurahaa vuodelle 2023 ja rakentamisrahaa vuodelle 2024.”
KUSTANNUSVAIKUTUS: lisäkuluja noin 1,1 miljoonaa euroa. Muutokset budjettiin tehdään virkamiestyönä.

Sivu 88. Kaupunkiympäristön suunnittelu / Toiminnan painopisteet ja keskeiset muutokset
• Lisätään sivun tekstiosion loppuun uusi kappale: ”Henkilöautolla tulee päästä liikkumaan sujuvasti koko kaupungin alueella. Kaupungin tahtotila on lisätä maanpäällistä kadunvarsi- ja aluepysäköintiä. Kaupunki pyrkii ensisijaisesti ratkaisuihin, jotka mahdollistavat ilmaisen tai nykyistä edullisemman pysäköinnin. Tavoitteena on mahdollistaa hajautettu pysäköintimalli, joka edistää sitä, että autolla pääsee mahdollisimman lähelle paikkaa, jossa asioi, vierailee tai yöpyy. Pysäköinti palvelee nykyistä paremmin ja edullisemmin niin asukas-, asiakas- ja työpaikkapysäköintiä.”

Sivu 93. Joukkoliikenne / Toiminnan painopisteet ja keskeiset muutokset
• Sivun tekstiosan loppuun lisätään uusi kappale: ”Vyöhykeratkaisuja kehitetään niin, että kausilipulla pystyy pienellä lisämaksulla matkustamaan lisävyöhykkeille.”

Sivu 93. Joukkoliikenne / Toiminnan painopisteet ja keskeiset muutokset
• Sivun tekstiosan loppuun lisätään uusi kappale: ”Perinteisesti kaikki 65 vuotta täyttäneet matkustajat ovat saaneet n. 45 % alennuksen henkilökohtaiselle matkakortille ladatusta arvolipusta klo 9–14. Tampere laajentaa ns. seniorialennuksen alennuksen kattamaan koko päivän.
KUSTANNUSVAIKUTUS: lisäkuluja arviolta 2–3 miljoonaa euroa vuodessa. Tarkempi hintavaikutus selvitetään valmistelun yhteydessä ja muutokset viedään budjettiin virkamiestyönä.

Sivu 115. Investoinnit
• Lausetta: ”Tarkastelu aloitetaan varhaiskasvatuksen uusien yksikköjen tilaohjelmien vakioinnilla eri kokoluokan päiväkotitiloissa ja selvitetään mahdollisuudet tilojen vakiointiin ja/tai konseptointiin.” jatketaan pilkulla ja tekstillä: ”jotta hankkeiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksia saadaan alennettua.”

Sivu 126. Tytäryhtiöiden tavoitteet 2023
• Sivun tekstiosan loppuun lisätään teksti: ”Tampereen Sähkölaitos myy tuottamansa sähkön suoraan yksityisasiakkaille Tampereen kaupungin alueella perinteiseen tapaan normaalilla tuotantokustannukset huomioivalla hinnalla, ilman sähköpörssin korottavaa vaikutusta myymänsä sähkön hintaan.”

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Milka Hanhela käytti ryhmäpuheenvuoron. Milka Hanhela teki puheenvuorossaan seuraavat muutosehdotukset §:ään 170:

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän muutosesitykset talousarvioesitykseen 2023 kohtiin
Perusopetus, sivu 60 ja kohtaan Kulttuuri, sivu 61.

1. Lisätään 100 000 e koulujen maksuttoman aamupalan kokeiluun, sekä kasvatetaan talousarvion alijäämää samalla summalla.

2. Lisätään 25 000 e kirjastoille aukioloaikojen säilyttämiseksi ennallaan, sekä kasvatetaan alijäämää samalla summalla.

3. Lisätään 50 000 e työväenopistojen toimintaan, sekä kasvatetaan alijäämää samalla summalla.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmän muutosesitys talousarvioesitykseen 2023 kohtaan
Joukkoliikennelautakunta, sivu 91.
Esitämme 800 000 € lisäystä joukkoliikennelautakunnalle kompensoimaan joukkoliikenteen lippujen hintojen korotustarvetta, talousarvion alijäämän kasvattamista tällä summalla, ja siten lippuhintojen korotusten puolittamista.

Keskustan valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti Vilhartti Hanhilahti. Vilhartti Hanhilahti käytti puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Tampereen kristillisdemokraattien valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirpa Pursiainen käytti ryhmäpuheenvuoron. Sirpa Pursiainen käytti puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Kalervo Kummola, Lauri Lyly, Atanas Aleksovski, Milka Hanhela ja Sari Tanus käyttivät puheenvuoron kannattaen pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikosen puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Aarne Raevaara ja Marika Puolimatka käyttivät puheenvuoron kannattaen Lassi Kalevan puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.


Ulla-Leena Alppi, Noora Tapio, Lassi Kaleva ja Liban Sheikh käyttivät puheenvuoron kannattaen Milka Hanhelan puheenvuorossaan tekemiä muutosehdotuksia.

Kokous keskeytettiin lounastauon ajaksi kello 12:30-13:30. Tauon jälkeen jatkettiin keskustelua.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)