Kaupunginvaltuusto, kokous 14.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 169 Tuloveroprosentti, kiinteistöveroprosentti ja muiden verojen perusteet vuodelle 2023 

TRE:7135/02.03.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja, Jukka.Mannikko@tampere.fi

Perustelut

Valtuustojen tulee kuntalain 111 §:n mukaisesti päättää kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa tuloveroprosentin suuruus verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Tuloveroprosentti ilmoitetaan prosenttiyksikön sadasosan tarkkuudella.

Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa ja sadasosan tarkkuudella vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kunnan tulee ilmoittaa kiinteistöveroprosentit verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, niin ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §).

Kuntien vuoden 2023 tuloveroprosenttien määräämisestä on säädetty sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain 55 §:n muuttamisesta annetussa laissa, jonka mukaan kunnanvaltuuston on määrättävä vuoden 2023 tuloveroprosentiksi vuoden 2022 tuloveroprosentti vähennettynä 12,64 prosenttiyksiköllä.

Vastaavasti on säädetty verotusmenettelystä annetun lain 91 b §:n muuttamisesta annetussa laissa. Säännöksen tarkoituksena on estää verotuksen kiristyminen sen johdosta, että kuntien tehtävien siirtäminen hyvinvointialueille ja valtion rahoituksen piiriin edellyttää valtion veron korotuksia.

Kaupungin verotulot kertyvät kunnan tuloverosta (kunnallisvero), osuudesta yhteisöveron tuottoon ja kiinteistöverosta.

Tuloveroprosentti

Kaikkien kuntien veroprosentteja leikataan sote-uudistuksen vuoksi 12,64 prosenttiyksiköllä vuonna 2023. Kaupungin vuoden 2023 talousarvio on valmisteltu leikatun 7,61 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2023 verotuloarviota tehtäessä on ollut käytettävissä alustavat tiedot vuoden 2021 verotuksesta, jonka mukaan vuonna 2021 verotettavat tulot kasvoivat Tampereella 5,2 prosenttia ja koko maassa 4,1 prosenttia. Verotettavien tulojen arvioidaan kasvavan Tampereella 5,4 prosenttia vuonna 2022.

Kunnallisveroja on vuonna 2022 kertymässä noin 953 milj. euroa. Vuonna 2023 kunnallisveroja arvioidaan kertyvän noin 442 milj. euroa.

Osuus yhteisöveron tuotosta

Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta pienennetään sote-uudistuksen vuoksi 9,85 prosenttiyksiköllä verovuonna 2023.  Kuntien yhteisöverotilitysten arvioidaan olevan 2,05 mrd. euroa vuonna 2023, mikä on lähes miljardi euroa kuluvaa vuotta vähemmän.

Yhteisöveroja arvioidaan kertyvän kuluvana vuonna 134 milj. euroa, mikä on 6,5 milj. euroa vuotta 2021 enemmän. Vuonna 2023 yhteisöverotilitysten arvioidaan vähenevän 44 milj. eurolla ja yhteisöveroja arvioidaan kertyvän 90 milj. euroa. Yhteisöverojen kertymäarvio perustuu valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton arvioon kunnille vuonna 2023 tilitettävistä yhteisöveroista ja kaupungin jako-osuusarviosta.

Valtiovarainministeriö vahvistaa vuonna 2023 käytettävät kuntien jako-osuudet joulukuussa 2022 ja osuudet voivat poiketa nykyisistä jako-osuuksista. Kaupungin jako-osuuden arvioidaan pysyvän vuoden 2022 tasolla.

Kiinteistöveroprosentit

Kiinteistöveroprosentit määrätään prosenttiyksikön sadasosan tarkkuudella. Kiinteistöverolain perusteella vuodelle 2022 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:

  • Yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,41-1,00 %
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 0,93-2,00 %
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 0,93-3,10 %
  • Yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti voidaan määrätä välillä 0,00-2,00 % (kiinteistöveroprosentiksi 0,00 vain, jos valtuusto on erikseen näin määrännyt. Jos erillistä veroprosenttia ei ole päätetty, jätetään ilmoituskenttä tyhjäksi.)
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 2,00-6,00 % (Huom! KiintVL 12 b §:ssä mainituissa kunnissa alaraja on kunnanvaltuuston määräämä yleinen veroprosentti + 3,00 %)


Vuoden 2023 talousarviovalmistelussa kiinteistöveroprosentit on pidetty vuoden 2022 tasolla.

Esitettävät kiinteistöveroprosentit ovat:

  • yleinen kiinteistöveroprosentti 1,25
  • vakituiset asuinrakennukset 0,65
  • muut kuin vakituiset asuinrakennukset 1,10
  • yleishyödylliset yhteisöt 0,40
  • voimalaitokset 3,00
  • rakentamaton rakennuspaikka 5,00


Kiinteistöveroja on vuonna 2022 kertymässä noin 99,5 milj. euroa, sillä vuonna 2022 kunnille tilitetään kiinteistöveron joustavan valmistumisen vuoksi 40 milj. euroa enemmän, mitä vuonna 2023 arvioidaan tillitettävän. Vuonna 2023 kiinteistöveron tuotoksi arvioidaan noin 99 milj. euroa. Verottajan toteuttama kiinteistöveron joustava valmistuminen vaikeuttaa kiinteistöverotilitysten arviointia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2023:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 7,61.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Jukka Männikölle, strategiajohtaja Reija Linnamaalle, johtaja Mikko Nurmiselle, johtaja Lauri Savisaarelle, johtaja Leena Viitasaarelle, johtaja Rantasen varahenkilö kilpailukykyjohtaja Anna-Kaisa Heinämäelle, liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle sekä henkilöstöjohtaja Niina Pietikäiselle. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Vahvistetaan seuraavat verot verovuodelle 2023:

  • Tuloveroprosentiksi vahvistetaan 7,61.
  • Yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,25.
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,65.
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 1,10.
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 0,40.
  • Voimalaitosten kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 3,00.
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentiksi vahvistetaan 5,00.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jukka Männikkö, Anniina Ylä-Mattila, verohallinto

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.