Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 15.3.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 52 Ammatilliselle koulutukselle vuodelle 2021 myönnetyn strategiarahoituksen loppuselvitys (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3025/02.04.01/2021

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420 ja kehitysjohtaja Tuula Hoivala, puh. 050 329 5711, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuonna 2021 Tampereen kaupungille, Tampereen seudun ammattiopistolle ammatillisen koulutuksen strategiarahoitusta seuraavasti:

  1. Opetuksen ja ohjauksen laadun parantaminen 200 000 euroa
  2. Tieto- osaamisen parantaminen 100 000 euroa.

 

Opetuksen ja ohjauksen laadun parantaminen (200 000 euroa)

  • Toteutuneet kustannukset 200 145,26 euroa

 

Hankkeen keskeisiä tuloksia ovat muun muassa:

Tiimioppiminen ja -opetus

  • Hankkeessa rakennettiin liiketoiminta-alan sekä ravintola- ja catering-alan opiskelijoille tiimioppimisen mallit. Hankkeen aikana tuotettiin tiimioppimiseen liittyvää materiaalia, esimerkiksi opettajan ja opiskelijan tiimioppimisen käsikirjat. Liiketoiminnan koulutusalalla tehtiin selvitys tiimiopetuksesta ja yhteisopettajauudesta. Selvityksen perusteella voidaan kehittää koulutusalan opetusta ja ohjausta. Rakennusalalla ja matkailualalla rakennettiin tiimiopetuksen mallia luomalla yhteiset toimintamallit kolmen toimipisteen välillä. Hankkeen aikana tehtiin vuosikello, jonka avulla pystytään paremmin hyödyntämään yhteisiä oppimisympäristöjä ja opetushenkilöstön resursseja.

 

Uraohjausmallin jalkauttaminen

  • Hankkeen aikana jalkautettiin opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus osata -kehittämisohjelmassa luotua Uraohjausmallia. Uraohjausmallia esiteltiin yhteensä 708 henkilöstön jäsenelle esimerkiksi johto, erityisopettajat, opot, mentoriopettajat, henkilöstöfoorumit ja opettajatiimit. Tavoitteena on, että OpiUra -verkkokurssi otetaan käyttöön kaikille opintoja aloittaville opiskelijoille. Vuoden 2022 syyskaudella OpiUra -verkkokurssille on lisätty 190 käyttäjää ja 14 opettajaa on lisännyt sinne ryhmänsä. Tammikuussa 2023 opettajakäyttäjien lisäys ja ryhmien muodostaminen verkkokurssille automatisoitiin.

 

Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) kehittäminen

  • Hankkeen aikana luotiin TUVA-nivelkello opiskelijoiden TUVA-opintoihin hakeutumista varten. Lisäksi verkostoiduttiin seutukunnan TUVA-toimijoiden kanssa ja kuvattiin palveluverkosto. TUVA-koulutukselle luotiin markkinointimateriaalia, esimerkiksi esittelyvideo. TUVA-koulutukseen luotiin aloitus- ja päättökyselyt opiskelijoille. Tredun TUVA-opettajille tehtiin perehdytysmateriaali. Koulutusaloihin tutustumiskäytänteiden ohjeistusta tarkennettiin ja opiskelijoille luotiin Moodle-työtilaan yhteiset tutustumisjakson tehtävät. Santalahdentien toimipisteessä kokeiltiin toiminnallisia TUVA-pajoja ja niitä tullaan jalkauttamaan muihinkin toimipisteisiin.

 

Väyläopinnot

  • Väyläopintoja kehitettiin yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun, Sasky-koulutuskuntayhtymän ja AhlmanEdun kanssa. Hankkeessa luotiin yhteiset valintakriteerit ja kuvattiin hakeutumisprosessi. Parannettiin tiedottamista ja prosessin toimivuutta palautteen perusteella. Väyläopintoihin hakeutuneiden opiskelijoiden määrä on noussut. Lukuvuonna 2022–2023  väyläopinnoissa opiskelee 48 opiskelijaa neljältä eri tutkintoalalta.

 

Tieto-osaamisen parantaminen (100 000 euroa)

  • Toteutuneet kustannukset 109 498,79 euroa.

 

Hankkeen keskeisiä tuloksia ovat muun muassa:

PowerBI -käyttöliittymän käytön laajentaminen

  • Hankkeessa luotiin PowerBI -käyttöliittymät erityisopettajille ja oppisopimuskoulutuksen koulutustarkastajille. Aikaisemmin käyttöönotetusta Ohjauksen tuki PowerBI -käyttöliittymästä on kerätty palautetta ja sitä on edelleen kehitetty palautteiden perusteella. Ohjauksen tuki -käyttöliittymän käytön tehostamiseksi KOSKI-mentorit valmensivat opettajatiimejä. Tiimikierroksen tueksi tehtiin tallenne opettajan kirjaaman tiedon merkityksellisyyden kuvaamiseksi. 

 

Automaattinen tiedonsiirto eri järjestelmistä tietovarastoon

  • Hankkeen aikana selvitettiin ja suunniteltiin Moodlesta ja Futural Skills:stä saatavan tiedon siirtyminen tietovarastoon. Tietovarastosta pystytään siirtämään Moodlen osaamisen hankkimisen reaaliaikaista tietoa Ohjauksen tuki -käyttöliittymään. 

 

Asiantuntijaverkosto KOSKI-tietojen oikeellisuuden parantamiseksi  

  • Hankkeen aikana opettajia koulutettiin laadukkaaseen tietojen kirjaamiseen KOSKI-mentoreiden tiimikierroksilla. Samaan aikaan opintosihteereillä oli käytössä virheelliset KOSKI-tiedonsiirrot näyttävä PowerBI -käyttöliittymä, jonka avulla voidaan seurata ja korjata virheitä yhdessä opettajien kanssa. 

 

Loppuselvitys strategiarahoituksen käytöstä tulee antaa opetus- ja kulttuuriministeriöön 31.3.2023 mennessä. Esitetään, että johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan loppuselvitys, joka tuodaan tiedoksi lautakunnan huhtikuun kokoukseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Saari Regina, Työllisyysjohtaja

Opetus- ja kulttuuriministeriölle toimitettava vuoden 2021 strategiarahoituksen loppuselvitys merkitään tiedoksi.

Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan loppuselvitys.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Anne Haapalehto, Noora A. Suorsa, Jari Sola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)