Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 15.3.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 49 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman katsaus tammikuu–joulukuu 2022 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5927/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne tavallisesti kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Vuoden 2022 vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen huhtikuun tilanteesta lautakunnalle raportoitiin vain talouden osalta.

Lautakunnan vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2022 aikana. Katsauksen liitteessä on puolestaan kuvattu vielä erikseen jokaisen yksittäisen toimenpiteen toteuma. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet edistyivät vuoden 2022 loppuun mennessä kokonaisuutena erittäin hyvin. Ainoastaan palvelujen saatavuuden turvaamisen kokonaisuudessa poikkeamia on sen verran paljon, että kokonaisuus toteutui vuoden loppuun mennessä osittain. Poikkeamat liittyvät muun muassa työllisyydenhoidon muutosturvapalveluiden haltuunottoon sekä yhteistyön kehittämiseen hyvinvointialueen kanssa. Muissakin toimenpidekokonaisuudessa on poikkeamia yksittäisissä toimenpiteissä, mutta lukumääräisesti kuitenkin niin vähän, että niillä ei ole ollut merkittävää vaikutusta kokonaisuuksien edistymiseen. Poikkeamia sekä raportointikauden keskeisiä onnistumisia on avattu tarkemmin tämän asian liitteenä olevassa katsauksessa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui -92,0 milj. eurona, joka on 9,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempi. Toimintatuotot toteutuivat 1,7 milj. euroa suunniteltua suurempina, ja toimintakulut alittivat budjetoidun 7,6 milj. eurolla.

Toimintatuottojen ylitys aiheutui suurelta osin Ammatillisen koulutuksen toimintaan saadusta lisärahoituksesta, joka ei sisältynyt vuosisuunnitelmaan. Tredulle myönnettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön lisäsuoritepäätöksellä tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän lisäyksestä ja koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin 2,1 milj. euroa. Opiskelijavuosia toteutui ammatillisessa koulutuksessa 9 169, joka oli 542 opiskelijavuotta alkuperäistä tavoitetta enemmän. Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta työllistämistuet alittivat budjetoidun 1,0 milj. eurolla, taustalla etenkin palkkatukityöllistämisen väheneminen hyvän työllisyystilanteen, koronapandemian ja hyvinvointialueiden valmistelun myötä.

Lautakunnan toimintakulut kasvoivat edellisvuodesta 4,5 milj. euroa, mutta toteutuivat 7,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Budjetoitua pienempi toteuma kohdistui etenkin henkilöstökuluihin ja palvelujen ostoihin. Henkilöstökulut toteutuivat 3,4 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Työllisyys- ja kasvupalveluissa henkilöstökulut toteutuivat 4,0 milj. euroa suunniteltua pienempinä mm. palkkatukityöllistämisen pienenemisen ja valtion TE-määrärahojen käytön myötä. Lukiokoulutuksen henkilöstökulut toteutuivat joidenkin rekrytointien myöhentymisen myötä 0,2 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Ammatillisessa koulutuksessa henkilöstökulut ylittivät budjetoidun 0,7 milj. euroa suunniteltua suuremman opiskelijamäärän vuoksi.

Palvelujen ostot toteutuivat 6,7 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Alitus kohdistui etenkin Työllisyys- ja kasvupalveluihin, jossa työllisyyskokeilun asiakkaille kohdistuvissa palvelujen ostoissa painotettiin ensisijaisesti ELY-keskuksen kohdentamien valtion työllisyysmäärärahojen käyttöä. Rahoitus ei sisälly kuntien budjettiin, vaan määrärahasta neuvotellaan pitkin vuotta ja saatavuutta ei pystytä etukäteen arvioimaan. Palvelujen ostot alittuivat myös Kehitysohjelmat palveluryhmässä 1,6 milj. euroa, kun etenkin Viiden tähden keskustan kehitysohjelmaan kohdistuvat ostot toteutuivat budjetoitua pienempinä. Elinkeinopalveluiden ja Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmien osalta palvelujen ostot alittuivat vuosisuunnitelmaan nähden yhteensä 1,0 milj. euroa. Ammatillisessa koulutuksessa palveluiden ostot ylittivät suunnitellun 0,4 milj. euroa arvioitua korkeampien koulutuskorvausten vuoksi. Lukiokoulutuksessa opiskelija-aterioiden hintakehitys sekä työterveys- sekä talous- ja hallintopalveluiden ostojen suunniteltua suurempi toteuma aiheuttivat palveluryhmän palvelujen ostojen ylittymisen 0,1 milj. euroa budjetoituun verrattuna.

Avustusten tiliryhmän osalta toteuma -29,6 milj. euroa, oli 1,5 milj. euroa budjetoitua suurempi. Työmarkkinatuen kuntaosuus pieneni edellisvuodesta 4,7 milj. euroa, mutta vuoden 2022 toteuma (26,2 milj. euroa) ylitti vuosisuunnitelmassa arvioidun tason 1,7 milj. eurolla. Vuokrakulut toteutuivat muiden palveluryhmien osalta lähes suunnitellusti, mutta Ammatillisen koulutuksen osalta tilojen ja laitteiden vuokrakulujen toteuma oli 0,4 milj. euroa suunniteltua suurempi. Toteumaan vaikutti Silta-kampuksen käyttöönotto ja pääomavuokrien indeksikorotukset sekä kunnossa- ja ylläpitovuokrien tasausmaksut vuosilta 2020 ja 2021 olivat suunniteltua korkeampina. Ammatillisen koulutuksen vuokrakuluihin saatiin Tredu Kiinteistöiltä 1,0 milj. euron hyvitys, jolla pystyttiin pienentämään kulujen kokonaistoteumaa.

Lautakunnan investoinnit muodostuvat ammatillisen koulutuksen investoinneista, joita toteutettiin vuonna 2022 2,3 milj. eurolla. Investointimenot toteutuivat 1,4 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Investoinneista 0,8 milj. euroa kohdistui Nokian uuden Silta-kampuksen ensikertaiseen kalustamiseen ja 1,5 milj. euroa muihin investointeihin. Silta-kampuksen ensikertaista kalustamista jatketaan vuoden 2023 aikana.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Saari Regina, Työllisyysjohtaja

Vuosisuunnitelman 2022 katsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari, Kirsi Viskari, Mari Aalto, Anna-Kaisa Heinämäki, Timo Antikainen, Tuomas Huhtala, Pauliina Laisi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.