Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 20.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 12 Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuu 2023 

TRE:3316/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 0400 915 244, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin hallintosäännön muutoksella kahdeksi lautakunnaksi keväällä 2023 (kaupunginvaltuusto 24.4.2023 § 50). Uudet lautakunnat ovat kasvatus- ja opetuslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Hallintosäännön muutokset tulivat voimaan 1.6.2023. Hallintosäännön muutoksen myötä kaupunginvaltuusto päätti 12.6.2023 (§ 94) lautakuntien talousarvion sitovista eristä ja toiminnan tavoitteiden vastuutuksista. Vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuulta 2023 koskee vielä sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintaa ja se käsitellään molempien uusien lautakuntien kesäkuun kokouksissa. Jatkossa kaupunginvaltuustolle ja lautakunnille raportoidaan toiminnasta ja taloudesta uuden lautakuntarakenteen mukaisesti.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuosisuunnitelman toimenpidekokonaisuuksista 15 arvioidaan huhtikuun tilanteessa toteutuvan kokonaan ja 9 toimenpidekokonaisuuden toteutuvan osittain vuoden loppuun mennessä. Yhdenvertaiset yksilöt,​ Hiilineutraaleja tekoja ja Työntekijäkokemuksen vahvistaminen -​painopisteitä edistävät toimenpidekokonaisuudet ovat olleet pääosin onnistuneita ja edenneet suunnitellusti. Tekevien yhteisöjen, Asiakaskokemuksen parantamisen ja Tulevaisuuden edälläkävijyyden painopisteissä on enemmän toteutumassa toimenpidekokonaisuuksia osittain suunnitellusta. Lautakunnalle on raportoinnin liitteessä arvioitu jokaisen vuosisuunnitelman yksittäisen toimenpiteen loppuvuoden toteuma liikennevalovärein ja varsinaiseen seurantaraporttiin on nostettu niistä tarkemmin keskeiset onnistumiset ja poikkeamat.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan tammi-huhtikuun toimintakate on 0,2 milj. euroa ajankohdan muutettua talousarviota heikompi. Toimintatuottojen 0,7 milj. euron ylitys aiheutuu pääosin varhaiskasvatuksen maksutuotoista ja kulttuurin myyntituotoista. Varhaiskasvatuslain muutos 1.3.2023 alkaen ei ole pienentänyt maksutuottokertymää ennakoidulla tavalla. Vastaavasti tukien ja avustusten toteumasta puuttuu hankkeiden tuloja. Toimintakulut ovat toteutuneet 1,0 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä aiheutuu henkilöstökuluista ja palvelujen ostoista. Henkilöstökulujen ylitystä selittää sijaiskulujen toteuma ja perusopetukseen valmistavien ryhmien lisääntyminen. Palvelujen ostojen ylitys aiheutuu pääosin palvelusetelipäivähoidosta sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ateriapalveluista. Talousohjelman toimenpiteenä ollut ateriapalvelujen laskutusmallin muutos toteutuneiden aterioiden mukaan on valmisteilla yhteistyössä Pirkanmaan Voimia Oy:n kanssa, mutta se ei ole vielä tuonut talousarvioon ennakoituja säästöjä.

Lautakunnan tilinpäätösennusteen toimintakate on 11,7 milj. euroa budjetoitua heikompi. Ennuste on parantunut 0,7 milj. euroa maaliskuun talouskatsauksen ennusteesta, mikä aiheutuu pääosin varhaiskasvatuksen tarkentuneesta maksutuloennusteesta. Toimintatuottojen ennuste on 1,0 milj. euroa budjetoitua parempi, mikä johtuu varhaiskasvatuksen maksutuotoista sekä historiallisten museoiden maksu- ja myyntituotoista. Toimintakulujen ennuste on 12,7 milj. euroa muutettua talousarviota suurempi, mikä aiheutuu henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen ylityksistä. Henkilöstökulujen ylitykset aiheutuvat palkkaratkaisun tarkentuneesta kustannusvaikutuksesta, maahanmuuttajien valmistavan opetuksen tarpeen kasvusta sekä sijaiskustannuksista. Palkkaratkaisun kustannusvaikutus on tarkentunut noin 5,1 milj. euroa budjetoitua suuremmaksi. Palvelujen ostojen suurimmat ylitykset aiheutuvat palvelusetelipäivähoidon kustannusten kasvusta, muissa kunnissa koulua käyvien tamperelaisten oppilaiden kustannusten kasvusta sekä työterveyden ja ateriapalvelujen kustannuksista. Pääosa tammi-huhtikuun raportin ylitysuhista katettiin kaupunginvaltuuston 12.6.2023 hyväksymässä lisätalousarviossa.Tilinpäätösennusteen nettomenojen kasvu edellisvuoteen verrattuna on 43,6 milj. euroa eli +10,3 %.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan investointeja on toteutunut tammi-huhtikuussa 1,4 milj. euroa. Investointien toteuma-aste on 8 %. Investointien valmistuminen painottuu loppuvuoteen. Investointiennuste on 17,7 milj. euroa, mikä on muutetun talousarvion mukainen. Suurimpia kohteita ovat Ahvenisjärven ja Lielahden kentät ja tekojäät, Kaupin urheilupuiston kehittäminen, Vuoreksen reittien rakentaminen sekä koulujen ja päiväkotien ensikertainen kalustaminen.

Vuosisuunnitelmaraportti sekä vuosisuunnitelman toimenpiteiden raportointi tammi–huhtikuu 2023 ovat tämän asian liitteinä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuu 2023 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuila Jaatinen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana, paikka jäi tyhjäksi.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Elli Rasimus, Kristiina Järvelä, Juha Ahonen, Pekka Paavola, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Heidi Ilvonen, Mika Vuori, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.