Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 20.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 18 Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan kuntakohtaisen osan päivitys ja palvelusetelin arvon tarkistaminen 1.8.2023 alkaen 

TRE:1832/02.04.03/2023

Valmistelija

  • Rasimus Elli, Varhaiskasvatusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere, puh. 040 8492107, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä tuli voimaan 1.8.2009. Lailla on pyritty monipuolistamaan, tehostamaan ja joustavoittamaan palvelutuotantoa. Kunnalla on oikeus päättää, minkä palvelun järjestämiseksi palveluseteliä voidaan käyttää. Kunta myös hyväksyy ne yksityiset palveluntuottajat, joiden palvelujen maksamiseen kunnan antamaa palveluseteliä voidaan käyttää. Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta on tehnyt päätöksen päivähoidon palvelusetelijärjestelmän käyttöönotosta 12.4.2012 (§ 64). 

Sivistys- ja kulttuurilautakunta on hyväksynyt sääntökirjan yleisen osan päivitykset (13.4.2022 § 72) sekä palvelusetelin arvon ja kuntakohtaisen osan (13.4.2022 § 73) keväällä 2022. Palvelusetelin korkein arvo oli 1.8.2022 alkaen yli kolmivuotiaasta lapsesta 862,00 euroa ja alle kolmivuotiaasta 1302,00 euroa kuukaudessa.

Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan kuntakohtainen osa sisältää palvelusetelin arvon ja muut kuntakohtaisesti määriteltävät asiat. Palvelusetelin arvon ohjeellisena tarkistusperiaatteena käytetään sosiaalipalvelujen ansiotasoindeksin ja elinkustannusindeksin yhdistettyä indeksiä. Indeksi muodostuu siten, että sosiaalipalvelujen ansiotason vaikutus on 70 % ja elinkustannusindeksin vaikutus 30 %. Laskennassa käytetään viimeisimpiä käytössä olevia Tilastokeskuksen indeksejä. Indeksitarkistukseen tarvittavat tunnusluvut vahvistettiin helmikuussa 2023. Nousua vuodesta 2022 on tapahtunut 4,49 %.

Indeksitarkastuksen aikaistamisella mahdollistetaan realistinen palvelusetelin arvo sekä terve ja asiakkaan kannalta laadukas yritystoiminta. Kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo siten, että se on asiakkaan kannalta tasavertainen kunnallisen palvelun kanssa. Varhaiskasvatuksen asiakkaan omavastuuosuus määritellään samoin periaattein kuin kunnan varhaiskasvatuksen maksut.

Palvelusetelin arvon tulee perustua siihen, että palvelusetelillä tuotetut palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään kunnalliselta toimijalta. Palvelusetelituottajan tulee täyttää kunnan erikseen asettamat vaatimukset (laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 5 §, varhaiskasvatuslaki 43 §). 

Palvelusetelituottajien saaminen Tampereelle ja Tampereen seudulle edellyttää, että palvelusetelin arvo on palveluntuottajan kannalta realistinen suhteessa muodostuviin kustannuksiin. Maaliskuussa 2023 Tampereella oli 28 palvelusetelimallilla toimivaa päiväkotia ja niissä on noin 1800 lasta (vuonna 2022 lapsia oli 1650). 

Indeksikorotuksen (4,49%) jälkeen palvelusetelipäiväkodin yli 3-vuotiaan lapsen varhaiskasvatuspaikan hinnaksi saadaan 1.8.2023 alkaen, 1/7 suhdeluvun mukaan 901 euroa kuukaudessa. 

Alle kolmivuotiaan lapsen palvelusetelin arvo on määräytynyt kertomalla yli kolmivuotiaan palvelusetelin arvo 1,51:llä. Alle 3-vuotiaiden lasten määrän lisääntyminen päiväkodeissa on vähentänyt palveluntuottajalle maksettuja korvauksia ja kustannusten nopea nousu on tehnyt palveluntuottamisesta haastavaa. Alle 3-vuotiaiden palvelusetelin arvon määrittelyssä käytettävää kerrointa tulisi korottaa, jotta se vastaisi paremmin palveluntuottajan kustannuksiin.

Alle 3-vuotiaan palvelusetelin arvoksi kertoimella 1,6 määräytyy 1441 euroa kuukaudessa. 

Sääntökirjan mukaan seuraava tarkistus tehdään vuonna 2024.

Ideaalitilanne perheiden ja palvelutuottajien näkökulmasta olisi koko seutukunnalla saman suuruinen palveluseteli ja sama alle 3-vuotiaan kerroin. Päiväkotitoiminnan kustannusten nousu on Tampereella ollut suurempaa kuin naapurikunnissa, johtuen mm. suuremmista vuokramenoista. Yli 3-vuotiaan palvelusetelin arvo pysyy edelleenkin samana koko seutukunnassa, mutta alle 3-vuotiaan kertoimen korotus poikkeaa Tampereella muista seutukunnista. Tampereen korotus noudattelee muiden suurten kaupunkien linjausta.

Avoimen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvoa on myös tarkoituksenmukaista korottaa. Arvo on korotuksen jälkeen 220 euroa kuukaudessa. Avoimen varhaiskasvatuksen palveluseteliä käytetään kerhotoiminnassa, eikä perheiltä peritä maksua.

Hallintosäännön (1.6.2023) 19 § mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on varhaiskasvatuksen järjestäminen.

Varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen tuottamista koskevan sääntökirjan kuntakohtainen osa 1.8.2023 on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan päivitetty kuntakohtainen osa ja palvelusetelin tarkistettu arvo hyväksytään ja ne tulevat voimaan 1.8.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Mika Vuori, Sari Salomaa-Niemi, Pia Montin-Niemi, Elli Rasimus, Katri Mantere, Vesa-Matti Kangas, Jaana Hartman, Henrik Hiekkataipale, Päivi Wijkberg, Suvi Mironoff, palvelusetelipäiväkotien palveluntuottajat 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.