Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 17.10.2023

§ 123 Postilaatikon sijoittaminen Kämmenniemessä 

TRE:4079/10.00.03/2023

Valmistelija

  • Näykki Mika, Juristi

Valmistelijan yhteystiedot

Mika Näykki, Juristi, puh. 040 5155823, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hanna Sandström, Hallintosihteeri, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

**************** ** asuva yksityishenkilö on tehnyt oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontaviranomaiselle postin ilmoituksesta postilaatikon uudelleen sijoittelusta (Liite Yrja 1). Hän on tyytymätön postilaatikon paikkaan.

Posti on pyytänyt asianomaista siirtämään postilaatikon uuteen määriteltyyn paikkaan ja ilmoittanut, että postilaatikon paikkaan tyytymätön voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi (Liite Yrja 1b).

Oikaisuvaatimuksessaan yksityishenkilö on muun ohessa kertonut, että mittauksiensa perusteella matka postilaatikon uuteen sijaintipaikkaan on kahta vaihtoehtoista reittiä pitkin 65 metriä ja 101 metriä.  

Oikaisuvaatimuksesta pyydettiin Postilta lausuntoa.

Postin vastineessa 8.9.2023 (Liite Yrja 2) todetaan muun ohessa, että oikaisuvaatimuksentekijän mittaukset ovat oikeat ja että matka ylittää viestintäviraston määräyksen mukaisen 50 metrin enimmäisetäisyyden. Posti perui aiemman päätöksensä ja määritti **************** **asukkaiden postilaatikolle uuden paikan, joka sijaitsee kohtuullisen etäisyyden päässä ja että etäisyys on taajama-alueen vaatimuksen mukainen eli enintään 50 metriä. Postilaatikko on sijoitettu siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä.

Vastineeseen Posti oli liittänyt kuvat mittauksesta ja postilaatikon uudesta paikasta **************** ** kohdalla (Liite Yrja 3).  

Postin vastine lähetettiin tiedoksi oikaisuvaatimuksentekijälle kysyen häneltä muun ohessa, haluaako hän peruuttaa oikaisuvaatimuksensa tai muuttaa sitä (Liite Yrja 4). Vastaus pyydettiin toimittamaan 26.9.2023 mennessä ilmoittaen, että vastauksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyn jatkamista. Oikaisuvaatimuksentekijä ei lähettänyt vastausta.  

Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset.

Lain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon,​ joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Liikenne-​ ja viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.

Viestintäviraston määräyksessä (Viestintävirasto 61/2011 M) postilaatikkojen sijoittelusta todetaan muun ohella näin: Kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-​alueella enintään 50 metriä. Pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen,​ että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja tässä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään,​ se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo-​ tai kulkuliittymänyhteyteen. Postilaatikko on sijoitettava vähintään puolen metrin etäisyydelle jalkakäytävän,​ ajoradan piennaralueen tai levennyksen ulkoreunasta siten,​ että postilaatikon täyttöaukko on noin metrin korkeudella tien pinnasta ja mahdollisuuksien mukaan siten,​ että lähetykset voidaan jakaa suoraan postinjakeluautosta. Postilaatikko on sijoitettava siten,​ ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää,​ jolla on linja-​autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä. Jos postilaatikkoja ei sijoiteta tien kummallekin puolelle,​ ne on sijoitettava kevyenliikenteen väylän puolelle,​ jollei liikenneturvallisuus tai muu vastaava syy toisin edellytä.

Postin vastineessaan osoittama uusi paikka (Liitteet Yrja 2 ja Yrja 3) täyttää edellä mainitut postilain säännökset sekä Viestintäviraston määräykset. Postilla on postilain 44 §:n mukaan oikeus määritellä laatikon paikka. Ilmoitettu uusi sijainti on annettujen määräysten mukainen. Oikaisuvaatimuksentekijä ei ole esittänyt mitään sellaisia perusteita,​ jonka vuoksi laatikkoa ei voida sijoittaa Postin osoittamalla tavalla. Hänelle lähetettyyn oikaisuvaatimuksen täydennyspyyntöön hän ei ole vastannut mitään määräajassa.

Ympäristö-​ ja rakennusjaostolle ehdotetaan,​ että postilaatikon paikka vahvistetaan Postin vastineessaan (Liitteet Yrja 2 ja Yrja 3) mukaisesti, **************** **

Liiteasiakirjat sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö

Osoitteessa **************** ** sijaitsevan kiinteistön postilaatikko sijoitetaan Postin vastineessaan (Liite Yrja 2 ja Liite 3) ilmoittamaan paikkaan, **************** ** kohdalle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen, posti, Mika Näykki

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.