Perustelut
Yleistä jätetaksasta
Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.
Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.
Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellista putkikeräysjärjestelmää, joille on omat taksansa.
Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.
Jätetaksan valmistelu ja päätöksenteko
Jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 18.9.2023 päivätyllä kirjeellään 1.1.2024 voimaan tulevan jätetaksan valmisteluaineiston. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2024 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.
Jätelain 79 §:n mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain 41 §:n mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa 1.1.2024 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.
Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.
Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.
Jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan
Jätetaksaesityksen mukaisesti jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2023. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä tai aluejätepisteen käytöstä. Samoin kuin aikaisempina vuosina, perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen yksikköhintaan.
Jätemaksun perusmaksuosuutta esitetään korotettavaksi 10,2 prosenttia vuoden 2024 jätetaksaan. Korotusesitys johtuu perusmaksulla katettavien palveluiden kustannusten noususta. Jätekeskusten, jäteasemien ja ekopisteiden ylläpito- ja kuljetuskustannukset nousevat noin 7 prosenttia. Jäteasemaverkoston investointien pääomakulut nousevat myös n. 30 prosenttia. Lisäksi perusmaksulla katettavat jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannukset nousevat noin 6,1 prosenttia jätelain ja jätehuoltomääräysten tuomien velvoitteiden vuoksi. Samoin perustein nousevat myös lakisääteisen jäteneuvonnan ja -viestinnän kustannukset (korotus noin 5,3 prosenttia). Lisäksi tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoitteen jatkokäsittelyn kustannukset nousevat n. 135,2 prosenttia.
Perusmaksuosuudeksi vuodelle 2024 esitetään vakinaiselle asuinkiinteistölle/huoneistolle 23,97 € (alv 0%)/vuosi ja vapaa-ajan asunnolle 12,68 € (alv 0 %)/vuosi. Samoin kuin vuonna 2023, jätemaksun perusmaksuosuudella esitetään katettavaksi tiedotusta ja neuvontaa, kotitalouden vaarallisten jätteiden jätehuoltoa, jäteasemien ja ekopisteiden hoitoa sekä jätehuoltoviranomaisen kustannuksia. Poikkeuksena aiempiin vuosiin biojätehuoltoa ei enää esitetä tuettavaksi jätetaksan sisäisesti siten, että osa biojätehuollon kustannuksista sisällytetään sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen. Biojätteen käsittelystä aiheutuvat kustannukset esitetään jatkossa tuettavaksi sekajätteen käsittelyhinnalla jätelain etusijajärjestyksen mukaisesti.
Liitteessä 2 on esitetty jätetaksaesityksen hinnoittelumuutokset verrattuna vuoden 2023 jätetaksaan.
Uusina elementteinä taksaesitykseen on tuotu kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluva jäteastian täyttöasteen seurantapalvelu. Jäteastioiden täyttöasteen seurantaa on toivottu erityisesti kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöissä syntyvän jätemäärän seurantaan. Kuljettaja voi pyynnöstä raportoida jäteastioiden täyttöasteen vapaaehtoisena maksullisena lisäpalveluna. Toisena uutena elementtinä taksaesitykseen on tuotu suurten ajoneuvonosturilla tyhjennettävien jätesäiliöiden irtokansilisä. Muutos on tuotu taksaesitykseen aluehallintoviraston työturvallisuutta koskevaan suositukseen perustuen. Irtokansilisällä pyritään ohjaamaan isojen jätesäiliöiden kansien muuttamista saranallisiksi.
Jäteastioiden tyhjennysmaksut
Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140l, 240l, 360l, 660l ja 770l). Astioita toimitetaan lakisääteisesti kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluville asiakkaille. Astia toimitetaan kiinteistöittäiseen jätehuoltoon liittyville uusille asiakkaille, joilla jäteastiaa ei ole sekä jätteen kuljettajan tai asiakkaan ilmoitusten perusteella vanhan rikkoutuneen tai muutoin jätehuoltomääräysten vastaisen astian tilalle. Astiat toimitetaan kiinteistöille maksutta.
Vuoden 2024 jäteastioiden tyhjennysmaksuja esitetään muutettavaksi kuljetusurakkakustannusten muutoksiin sekä seka- ja biojätteen käsittelykustannusten yhdistämiseen perustuen.
Kuljetusurakoiden kustannusten arvioidaan nousevan noin 12,9 prosenttia. Alue- ja astiakohtaisia eroja kuitenkin syntyy kilpailutuksen ja urakkasopimusten mukaisten indeksikorotusten seurauksena eri urakka-alueilla. Kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.
140-660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään kohonneiden kuljetuskustannusten sekä seka- ja biojätteen käsittelykustannusten yhdistämisen johdosta muutoksia kunnasta ja jäteastian koosta riippuen. Esimerkiksi perustajakuntien eli Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan ja Tampereen 140, 240, 360 ja 660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään astiakoosta riippuen 0,88-1,97 € (alv 0 %) hinnan korotusta per astiatyhjennys. Ylöjärven, Sastamalan, Ikaalisten, Parkanon, Mänttä-Vilppulan ja Virtain 140-660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,79-2,21 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Juupajoella ja Ruovedellä 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,28-1,86 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pälkäneelle esitettävät korotukset ovat 140, 240, 360 ja 660 litran astioiden kohdalla 0,75-1,85 € per astiatyhjennys astiakoosta riippuen. Hämeenkyrössä ja Vesilahdella 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,76-2,06 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pintakeräysastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.
Syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia koko toimialueelle siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 16,63 € ja nousee enimmillään 12,23 €, kunnasta ja astiakoosta riippuen. Syväkeräyssäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.
Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään säännönmukaisesti ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus, mutta käsittelymaksuosuus on painoperusteinen, jolloin käsittelymaksu peritään tuotetun jätteen määrän mukaisesti. Vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 90,56 € ja nousee enimmillään 56,00 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vaihtolavasäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.
140 – 660 litran biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 3,18 € ja nousee enimmillään 1,25 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojätteen syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 10,03 € ja nousee enimmillään 12,76 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojäteastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.
Pakkausjätteiden jätemaksut
Muovin ja kartongin keräykseen on aiemmasta poiketen lisätty pyörällisille pinta-astioille myös toinen maksuluokka. Enintään 240 litran astioiden tyhjennyshinnat ovat jatkossa alemmat kuin yli 240 litran astioiden tyhjennyshinnat. Maksuluokka enintään 240 litraiset astiat käsittää 140 ja 240 litran pinta-astiat ja maksuluokka enintään 770 litraiset astiat käsittää 360, 660 sekä 770 litran astiat. Muutos on tuotu taksaesitykseen siksi, että vastaavat tuotetun jätteen määrään suhteutetut maksuluokat ovat olleet jo aiemmin käytössä lasin ja metallin keräyksessä.
Kartonkipakkausten tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 5,1-17,6 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla.
Metallin keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 7,0-13,2 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Metallin keräysastioita tyhjennetään kuitenkin pääsääntöisesti hyvin harvoin, joten esitetyt hintamuutokset eivät aiheuta asukkaille merkittäviä muutoksia jätemaksuun. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.
Lasin keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 7,3-13,6 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Lasin keräysastioita tyhjennetään metallin tavoin pääsääntöisesti hyvin harvoin, joten esitetyt hintamuutokset eivät aiheuta asukkaille merkittäviä muutoksia jätemaksuun. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.
Muovipakkausjätteiden keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 5,6 – 9,9 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Korotusta perustellaan muovinkeräyksen kuljetuskustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.
Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksut
Kiinteistöille, joilta ei noudeta säännöllisesti yhdyskuntajätteitä, on osoitettu sekajätteen vastaanottopaikaksi aluejätepiste, johon saa viedä kerralla kohtuullisen määrän normaalissa asumisessa syntyvää jätettä. Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan.
Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Taksaesitykseen on tuotuna uusina maksuluokkina aluejätepisteen vuosimaksut niille kiinteistöille, jotka kompostoivat biojätteensä tai ovat vapaaehtoisesti liittyneet biojätteen erilliskeräykseen. Maksuja on aiemman kolmen sijaan jatkossa kuusi eri luokkaa: vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston, yksin asuvan sekä vapaa-ajan asunnon maksuluokat. Vastaavasti niille kiinteistöille, jotka kompostoivat biojätteensä ja ovat ilmoittaneet siitä jätehuoltoviranomaiselle tai ovat liittyneet vapaaehtoisesti biojätteen erilliskeräykseen, esitetään uusiksi maksuluokiksi vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston, yksin asuvan sekä vapaa-ajan asunnon maksuluokat, joiden vuosimaksut ovat alemmat kuin niiden kiinteistöjen, jotka eivät erilliskerää tai kompostoi biojätteitään.
Vakituisen asuinkiinteistön/huoneiston vuosimaksuksi esitetään 122,69 € (alv 0 %), yksin asuvan vuosimaksuksi 81,47 € (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnon vuosimaksuksi 68,26 € (alv 0 %) vuodelle 2024.
Vastaavasti vakituisen asuinkiinteistön/huoneiston, jotka erilliskeräävät tai kompostoivat biojätteensä vuosimaksuksi esitetään 113,81 € (alv 0 %), yksin asuvan vuosimaksuksi 75,99 € (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnon vuosimaksuksi 63,55 € (alv 0 %) vuodelle 2024.
Aluejätepisteiden vuosimaksua esitetään korotettavan vuodelle 2024 noin 11,3-11,7 %. Aluejätepisteiden korotusesityksen taustalla ovat yleisen kustannusinflaation seurauksena perusmaksun korotusesityksen lisäksi aluejätepisteiden ylläpito- ja kuljetuskustannusten kustannustason nousu n.13,8 %, sekä käsittelykustannusten nousu n. 10,6 %.
Lisätöistä perittävät maksut
Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla sekä urakkakustannusten muutoksilla.
Pientuojien maksut
Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3:n sekajätekuorman vastaanottohintaan esitetään 2,42 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3:n sekajätekuormaan 4,84 euron (alv 0 %) korotusta. Uusiksi vastaanottohinnoiksi esitetään enintään 2 m3:n kuormalle 20,97 € (alv 0 %) ja 4 m3:n kuormalle 36,29 € (alv 0 %). Pientuojien sekajätteen minimimaksuun esitetään 1,61 euron korotusta (alv 0 %). Minimimaksu kattaa enintään 500 l vastaavan jätemäärän. Hinnan korotuksia perustellaan jätteen käsittelyssä ja vastaanotossa tapahtuneiden urakointikustannusten muutoksilla sekä yleisillä kustannusindeksimuutoksilla.
Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3 puujätekuorman vastaanottohintaan esitetään 2,42 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3 vastaanottohintaan 4,84 euron (alv 0 %) korotusta. Kyllästetyn puun vastaanottohintaan esitetään 0,80 euron (alv 0 %) korotusta. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnan kustannuksiin nähden.
Maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen osalta pientuojamaksuihin esitetään 0,80 euron (alv 0 %) hinnan korotusta per kuorma. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia
Vuoden 2023 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan velvoituksetta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä, ja kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna maatuvaa puutarhajätettä sekä risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m3:n eriä.
Kotitalouksien painoperusteisten jätemaksujen maksuperusteet (euroa/tonni) yli 4 m3 kuormien osalta on esitetty 54 §:ssä. Painoperusteisiin maksuihin esitetään 3,15 – 32,65 euron (alv 0 %) hinnankorotusta/tonni jätelajista riippuen. Hinnankorotuksia perustellaan jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutoksella.
Repsikka noutopalvelun maksuperusteet on esitetty 55 §:ssä. Vuoden 2024 taksaesitykseen Repsikka noutopalvelulle esitetään yleiseen kustannusinflaatioon perustuvia korotuksia.
Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon
Jätetaksalla pyritään jätelain 78 §:n mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.
Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään aiemmasta poiketen täysimääräisesti sekajätteen käsittelyhintaan, eikä perusmaksuosuudella jatkossa enää tueta biojätteen käsittelyä. Muutoksella pyritään motivoimaan biojätteen lajitteluun. Esitetty muutos laskee biojätteen astiatyhjennyshintoja, koska käsittelyosuutta ei ole enää mukana astiatyhjennyshinnoissa.
Myös aluejätepisteen käyttäjien hintaohjausta vahvistetaan biojätteen lajittelun tukemiseksi esittämällä taksaan edullisempaa vuosimaksua niille asiakkaille, jotka lajittelevat biojätteensä erilleen sekajätteestä.
Vuonna 2023 sekajätteen käsittelymaksu on ollut 90,00 eur/t. Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2024 esitetään 120,00 eur/t sisältäen myös biojätteen käsittelymaksun. Korotusesityksen perusteena ovat yleinen kustannusinflaatio sekä biojätteen käsittelyhinnan sisällyttäminen sekajätteen käsittelyhintaan jätelain mukaisen etusijajärjestyksen vahvistamiseksi.