Perustelut
Kiinteistöjohtaja hyväksyi päätöksellään 16.12.2021 § 636 Tampereen kaupungin kiinteistötoimen ja Tampereen Infra Oy:n (Y- tunnus 3022425- 9) välisen metsänhoidon palvelusopimuksen vuodelle 2022. Päätös on ollut nähtävänä 20.12.2021.
Kaksi yksityishenkilöä ovat tehneet kiinteistöjohtajan päätöksestä yhteisen oikaisuvaatimuksen 6.1.2022. Oikaisuvaatimuksessa on esitetty, että asunto- ja kiinteistölautakunta päivittää palvelusopimusta oikaisuvaatimuksessa esitetyillä muutoksilla ja velvoittaa kiinteistöjohtajan allekirjoittamaan Tampereen Infra Oy:n kanssa uuden palvelusopimuksen.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että sopimukseen on lisättävä maininta puunmyyntitulojen tarkasta erittelystä kaupungin kotisivuilla. Talouden raportointi on kiinteistötoimen tehtävä. Talouden raportointi ei ole palvelusopimuksella tilattava työ, joten oikaisuvaatimuksen esitystä ei ole tarkoituksenmukaista lisätä sopimukseen. Kiinteistötoimi raportoi puunmyyntitulojen toteutumisen kaupungin ohjeiden mukaisesti.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että palvelusopimukseen on lisättävä velvoite metsäsuunnitelmien ja työkohdeluettelojen lisäämiseksi kaupungin sivuille. Tämä lisää Tampereen kaupungin tilaaman metsänhoidon avoimuutta. Metsäsuunnittelu ja työkohteiden valmistelu sekä niistä viestiminen ovat kiinteistötoimen tehtäviä. Ne eivät ole palvelusopimuksella tilattavia töitä, eikä oikaisuvaatimuksen esitystä ole siksi tarkoituksenmukaista lisätä sopimukseen. Tiedon saatavuus ja mm. työkohteista viestimisen kehittäminen on kirjattu valmistelussa olevan metsien hoidon toimintamallin toimenpiteeksi. Kiinteistötoimi kehittää metsätiedon jakamista parhaillaan käynnissä olevassa lähiöohjelman paikkatietohankkeessa, jossa yhtenä tavoitteena on työkohteiden vuorovaikutteinen julkaiseminen. Yleiseen metsäsuunnitelmatietoon voi jo nyt tutustua karttapalvelussa kaupungin metsäsivuilla.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että metsätöistä on tiedotettava vähintään 4 viikkoa ennen toimenpiteitä nykyisen 1-2 viikon sijaan, ja että kotitalouksiin jaettavien tiedotteiden ja maastotiedotuksen lisäksi toimenpiteistä on aina tiedotettava myös kaupungin kotisivuilla. Palvelusopimuksella sovitaan tiedottamisesta työkohteiden toteutuksen osalta. Työkohteiden toteutuksesta pyritään tiedottamaan mahdollisimman ajoissa, kuitenkin viimeistään 1-2 viikkoa ennen töiden aloitusta. Viestintä toteutetaan työkohteen edellyttämällä laajuudella. Tampereen Infra Oy vastaa maastotiedottamisesta ja kotitalouksiin jaettavista tiedotteista. Kiinteistötoimi vastaa työkohteiden suunnitteluun liittyvästä viestinnästä ja mediatiedotuksesta ja verkkoviestinnästä kaupungin linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä muutoksia työkohteiden toteutuksen käynnistymistä koskeviin tiedotuskäytäntöihin.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että PEFC-sertifikaatin mukaisesta metsänhoitotöiden seurannasta ja laadunvalvonnasta on siirryttävä vuosittaisiin asukaskyselyihin, jotka toteutetaan avoimesti verkossa. Vaatimuksessa esitetään lisäksi muun muassa, että Tampereen Infra Oy:tä ei enää jatkossa velvoiteta kuulumaan Ely-keskusten ja Suomen ympäristökeskuksen hylkäämään Suomen PEFC-metsäsertifiointijärjestelmään, vaan laadunseurannaksi riittävät asukaskyselyjen ohella tehtävät vuosittaiset omavalvontaraportit metsä- ja luonnonsuojelulain noudattamisesta. Raportit esitetään julkaistavaksi kaupungin kotisivuilla ja palvelupisteissä. Tampereen kaupungin omistamat metsätilat kuuluvat PEFC-metsäsertifiointiin. Sertifiointi edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsänhoitoa, ja se asettaa Tampereen kaupungin eri metsänhoidon toimintatavoille minimivaatimukset kuten esimerkiksi vaatimukset henkilöstön osaamisen varmistamiselle. PEFC:n kriteerien mukainen omavalvonta, raportointi ja auditointi varmistavat nämä vaatimukset. Sertifiointiin kuuluminen on hyödyllistä puutavaran paremman kysynnän ja hinnan takia. Kaupungin omat linjaukset täydentävät PEFC:n kriteereitä ja asettavat vaativampia tavoitteita. Kiinteistötoimi on tehnyt työkohteilla PEFC:stä riippumatonta laadunvalvontaa yli 15 vuoden ajan. Lisäksi asukkaille on tehty kyselyitä työkohteiden toteutuksesta. Seuranta ja raportointi on kirjattu myös metsien hoidon toimintamallin luonnokseen. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa PEFC:in liittyviä kirjauksia.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Viherympäristöliiton laatimien viheralueiden kunnossapitoluokituksien (RAMS 2020) käyttöä muutetaan siten, että kaikki lähi-, ulkoilu- ja retkeilymetsät siirretään arvometsien luokkaan. Sopimuksen mukaisten töiden toteutuksessa noudatetaan kaupungin sisäisiä ohjeita, päätöksiä ja strategioita. Kiinteistötoimi määrittelee toteutettavat työkohteet metsien hoidon toimintamallin metsäluokkia koskevien linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä oikaisuvaatimuksessa esitettyä muutosta.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Tampereen kaupungin omistamissa talousmetsissä on oikaisuvaatimuksen tekijöiden näkemyksen mukaan siirryttävä jatkuvapeitteiseen metsänkasvatukseen, ja että palvelusopimusta Tampereen Infra Oy:n kanssa on muutettava siten, että sopimuksessa mainitut metsänviljely-, koneellista puunkorjuuta valmistelevat ennakkoraivaus-, taimikonhoito- ja muut pienpuuston perkaus- tai raivaustyöt poistetaan sopimuksesta. Vaatimuksen mukaan näiden toimien poisjättämisestä säästyneiden kulujen turvin sopimukseen voidaan lisätä kohta, jossa todetaan, että talousmetsissä tehdään vain metsurityönä yksittäisten isojen puiden poistamisia ja luonnonhoidollisia töitä kuten vieraslajien hävittämistä, kulotusta ja pöntötyksiä. Palvelusopimuksessa on perusteltua olla mukana kaikki metsänhoitomenetelmät, jotka ovat käytössä kaupungin metsienhoidossa. Kiinteistötoimi määrittelee toteutettavat työkohteet metsien hoidon toimintamallin linjausten mukaisesti. Palvelusopimukseen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä oikaisuvaatimuksessa esitettyjä muutoksia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.