Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 20.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 15 Osakkuusyhtiöiden omistajastrategiat 

TRE:855/00.01.02/2024

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen, puh. 050 345 1397, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Omistajastrategiasta päättäminen ja strategian toteutusta tukevan hallituksen nimittäminen ovat yhtiön osakkeenomistajan keskeisiä työkaluja. Kaupunginhallituksen konsernijaosto on päättänyt yhtiökohtaisista omistajastrategioista muutaman vuoden välein ja hallituskokoonpanot tarkistetaan käytännössä joka vuosi. Konsernijaosto käsitteli kokouksissaan 6.9.2022 ja 11.10.2022 yhteensä 16 keskeisen tytäryhtiön omistajastrategioita ja ne hyväksyttiin kokouksessa 25.10.2022 § 102. Osakkuusyhtiöiden omistajastrategioita ei käsitelty eikä hyväksytty tässä yhteydessä.

Omistajastrategian tavoitteena on muodostaa näkemys yhtiöomistusten asemoinneista, strategisista tavoitteista ja kehittämisvisioista pidemmällä aikavälillä. Strategiassa linjataan myös omistaja-​arvoa kasvattavia ja omistukseen liittyviä toimenpiteitä. Konserniyhtiöiden merkitys kaupunkistrategian toteutuksessa on sote-uudistuksen jälkeen korostunut entisestään. Siksi konsernijohtamiselta ja omistajaohjaukselta edellytetään entistä strategisempaa ja aktiivisempaa roolia.

Pohjimmiltaan omistajastrategiassa on kysymys siitä,​ miten julkinen omistaja saa parhaan hyödyn omistuksestaan ja miten varmistetaan se,​ että konserniyhtiöiden toiminta suuntautuu kaupungin strategisen tahtotilan suuntaan. Omistajastrategia luo pohjan omistajaohjauksen arjen työlle sekä suuntaa myös talousarvion tavoiteasetantaa. Tavoitteena on,​ että kaikkien tytär- ja osakkuusyhtiöiden osalta omistajastrategia päivitetään vähintään kerran valtuustokaudessa ja muutoin tarvittaessa yhtiön liiketaloudellisen tai strategisen aseman muuttuessa. Osakkuusyhtiöiden osalta omistajastrategiat poikkeavat jonkin verran tytäryhtiöiden vastaavista, sillä kaupunki ei vähemmistöosakkaana voi suunnata yhtiön toimintaa samalla tavalla. Osakkuusyhtiöiden omistajastrategiat keskittyvätkin käytännössä puhtaasti omistukseen liittyviin tavoitteisiin ja liiketoimintaan liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet puuttuvat tästä syystä. 

Hallintosäännön mukaan konsernijaosto päättää tytäryhteisöjen ja osakkuusyhtiöiden omistajaohjauksen perustana olevista omistajastrategioista valtuuston hyväksymään kaupunkistrategiaan ja omistajaohjauksen periaatteisiin pohjautuen.

Osakkuusyhtiöiden omistajastrategiat tuodaan konsernijaoston päätettäviksi kevään 2024 aikana.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Osakkuusyhtiöiden omistajastrategioiden valmistelun tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Jyrki Koskinen, Jouni Markkanen, Olga Haapa-aho, Saara Unnanlahti ja Arto Vuojolainen ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyyn. Esteellisyydet todettiin hallintolain 28 §:n 5) kohdan perusteella seuraavasti: Koskinen ja Markkanen YH-Kodit Oy:n, Haapa-aho Tuomi Logistiikka Oy:n, Unnanlahti Monetra Konsernin sekä Vuojolainen Kuntarahoitus Oyj:n osalta. He poistuivat kokouksesta edellä mainittujen kohtien käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Ilpo Rantanen oli Markkasen varajäsenenä läsnä kokouksessa mainitun kohdan käsittelyn ja päätöksenteon ajan.

Kokouskäsittely

Controller Ville Taivassalo poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Saara Unnanlahti, Johanna Saarinen, Ville Taivassalo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)