Perustelut
Hallintosäännön mukaan kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää mm. konserniohjeen mukaisesta kaupungin kannan antamisesta lukuun ottamatta Tampereen Energia -konserniin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden myyntiä, joiden osalta kannan antamisesta päättää valtuusto. Kaupungin kanta haetaan omistajaohjausyksikön kautta kaupunginhallituksen konsernijaostolta mm. toimintaan ja talouteen nähden merkittävästä investoinnista ja toimintaan nähden merkittävästä lainanotosta tai -annosta tai muusta vastaavasta merkittävästä rahoitusjärjestelystä.
Tampereen kaupunginvaltuusto asetti huhtikuussa 2023 tavoitteeksi, että Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiestä tulee mahdollisuus päättää rakentamisesta suunnitteluvalmiuden puolesta lokakuussa 2024. Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma on valmistunut 16.9.2024. Suunnitelmassa on esitys hankkeen toteuttamisesta kahdessa vaiheessa. Päätösehdotus on laadittu toteutussuunnitelman hankevaihtoehdosta C. Tampereen kaupungin osuus raitiotieinvestoinnista on vaiheessa 1 Partola–Niihama on 170,53 milj. euroa ja koko hankkeessa 240,88 milj. euroa.
Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimus ja uusi yhtiöjärjestys hyväksyttiin kaupunginhallituksen konsernijaostossa 21.3.2023 § 25 ja allekirjoitettiin 16.8.2023. Tampereen Raitiotie Oy:n rekisteröidyn yhtiömuodon muutos keskinäisestä kiinteistöosakeyhtiöstä tavalliseksi osakeyhtiöksi hyväksyttiin konsernijaostossa 12.12.2023 § 111 ja sitä koskevasta yhtiöjärjestysmuutoksesta päätettiin yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa 26.1.2024.
Osakassopimuksessa on kuvattu, miten raitiotien kustannukset jakautuvat omistajakunnille. Periaatteena on, että Tampereen Raitiotie Oy tekee investoinnin omistajakuntien takaamin lainoin. Raitiotieyhtiö veloittaa omistajakunnilta vuosittaista infravastiketta radan liikenteelle avaamisen jälkeen. Infravastike sisältää investointikustannuksen, rahoituskustannukset sekä ylläpito- ja hallintokustannukset. Infravastike muodostuu infrakululajista, hallintokululajista sekä varikkokululajista. Kululajien sisällöstä ja jakamisesta sekä takausvastuusta osakkaiden kesken on sovittu Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksessa.
Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien liikennöintiin tarvitaan arviolta enintään kahdeksan uutta raitiovaunua. Vaunuhankinnan arvioitu arvo on noin 37 milj. euroa.
Tampereen Raitiotie Oy rahoittaa raitiotien rakentamisen ja uusien raitiovaunujen hankinnan. Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien aiheuttama lainatarve sisältäen uusien raitiovaunujen hankinnan arvioidaan olevan enintään 350 milj. euroa, josta Tampereen kaupungin takausosuus on noin 240 milj. euroa. Erityisluottolaitokset ja pankit vaativat lainoille ja korkosuojauksissa käytettäville johdannaisille vakuudeksi omistajakuntien omavelkaisen takauksen. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklan 1 kohdan mukaan takaus kuntien tai kaupunkien liikenneinfrastruktuuriin ei ole kiellettyä valtiontukea. Takauksen vakuudeksi Tampereen Raitiotie Oy panttaa kaupungille riittävän määrän yrityskiinnityksiä tai muita vakuuksia. Takauksesta peritään vuotuinen 0,3 prosentin takausprovisio.
Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksessa on sovittu, että yhtiön tehdessä rata- tai varikkoinvestointeja, tekevät kyseiseen investointiin osallistuvat osakkaat (tässä tapauksessa Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta) yhtiöön oman pääoman ehtoisen sijoituksen, joka on vähintään yhden (1) prosentin suuruinen ko. osakkaan osuudesta investoinnin kustannusarviosta. Tampereen kaupungin oman pääoman ehtoisen sijoituksen minimimäärä vaihtoehdossa C on 1,72 milj. euroa vaiheessa 1 ja 0,75 milj. euroa vaiheessa 2. Oman pääoman ehtoiset sijoitukset toteutetaan maksullisena suunnattuna osakeantina. Tampereen Raitiotie Oy:n yhtiökokous tai ylimääräinen yhtiökokous tekee tarvittavat yhtiöoikeudelliset päätökset oman pääoman ehtoisten sijoitusten toteuttamiseksi.
Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaisesti konsernijohtaja päättää valtuuston päätöksellä myönnettyjen lainojen ja takausten asiakirjoista ja ehdoista.
Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen mukaan tytäryhtiön on jo valmisteluvaiheessa hankittava Tampereen kaupungin kanta tehdessään päätöstä merkittävästä asiasta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen Raitiotie Oy:n tilannekatsaus raitiotien Pirkkala-Linnainmaa kokonaistilanteesta merkitään tiedoksi.
Tampereen Raitiotie Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa toteuttaa Pirkkala-Linnainmaa raitiotieinvestointi ja sitä koskevat rahoitusratkaisut osakassopimuksen mukaisella tavalla, mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät sen toteutuksesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.