Perustelut
Kaupunginhallitus päätti 11.3.2024 § 111, että Aleksanterin koulun hankesuunnitelma ja väistötilaratkaisu hyväksytään mutta koulun pihasuunnitelma erotetaan muusta suunnittelukokonaisuudesta valmisteltavaksi perusteluissa mainittujen kaupunginhallituksen 4.3.2024 päätösten § 82 ja § 83 mukaisesti. Päätöksen perustelutekstissä on §:issä 82 ja 83 tehty linjaus: ”Pihasuunnitelmaa muutetaan siten, että koulun saattoliikenteen turvallisuutta edistetään nykyisestä. Saattoliikenne halutaan ensisijaisesti toteuttaa Hallituskadun varressa parkkialueen sijaan. Vaihtoehtona on erillisten sisään- ja ulostuloreittien suunnittelu parkkipaikalle. Parkkipaikalle ei pidä suunnitella saattoliikennettä siten, että se vaatii parkkipaikalla peruuttelua. Uudelleen valmistelussa pysäköintipaikkojen riittävyys koulun henkilökunnalle turvataan ja lisäksi nykyiset muiden käyttäjien pysäköintitarpeet huomioidaan ja ratkotaan tarkoituksenmukaisesti. Kaikki koulun piha-alueen pysäköintipaikat otetaan joustavasti myös yleiseen maksulliseen käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin. Aleksanterin koulun pihan koko mahdollistaa lapsille tärkeiden leikkialueiden virikkeellisen ja monipuolisen suunnittelun myös uudelleen valmistelussa.”
Vaihtoehtotarkastelut
Aleksanterin koulun pihasuunnitelman vaihtoehtotarkastelut on laadittu yhteistyössä Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden palvelualueen, kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän, liikennesuunnittelun, arkkitehtitoimisto Forssi Oy:n sekä Destia Oy:n asiantuntijoiden kanssa. Tarkemmin on tutkittu kolmea vaihtoehtoa.
Koulun välituntipiha-alueen tilantarpeet
Perusparannuksen valmistuttua osa Wivi Lönnin koulun Aleksanterin koulutalon esi- ja 1-2 -luokkien opetuksesta siirtyy Eteläpuiston päiväkotiin ja kouluun. Uusi pienempi esiopetuksen ja 1-2 -luokkien opetus siirtyy esteettömiin tiloihin kivirakennukseen. Kivirakennuksesta on jatkossa erillinen sisäänkäynti pienimpien lasten piha-alueelle, joka on katos- ja meluaitarakenteella erotettu pysäköintialueesta ja kevyemmin luontoelementeillä isompien lasten piha-alueesta. Pihan parhaiten valvottavalle keskialueelle on suunniteltu avoin, riittävän suuri piha-alue vapaalle pelille ja leikille.
Liikenteelliset lähtökohdat
Saapumisessa tulisi keskeisen sijainnin vuoksi ensisijaisesti suosia kestäviä kulkutapoja. Pysäköintitarpeet tulee ratkaista tontilla, mikäli siihen on riittävät tilat. Välttämättömät toiminnot ovat esikoululaisten saatto, henkilökunnan pysäköintipaikat, liikuntaesteisten pysäköintipaikka ja sähköauton latauspiste. Kadunvarsipysäköintiä voidaan tarvittaessa muuttaa lisää koulun saaton tarpeisiin. Henkilökuntapaikkoja ei voida osoittaa kadulta. Henkilökunnan paikkamäärän osalta käytetään voimassa olevaa hyväksyttyä pysäköintinormia. Peruuttamista tontilla tulee pyrkiä minimoimaan. Tontilla peruuttaminen ei kuitenkaan ole poissuljettu ratkaisu, jos kulkemisen turvallisuus kyetään huomioimaan. Tonttiliittymien määrä on lähtökohtaisesti yksi. Tonttiliittymien määrän lisääminen heikentää jalankulkuväylän turvallisuutta.
Valmisteluryhmän esitys
Valmisteluryhmä esittää liikenneratkaisuksi vaihtoehtoa kaksi (VE 2), jossa toteutuu parhaiten koulun välituntipihan tilantarpeet sekä liikenteelliset lähtökohdat. Vaihtoehdossa kaksi koulun tontille on yksi liittymä Hallituskadulta. Kadunvarren saattopaikat säilyvät ja jalkakäytävän liikenneturvallisuus on kahden liittymän ratkaisuvaihtoehtoa parempi. Ratkaisussa jäte- ja koulutaksiliikenne ovat erillään pysäköintipaikoista. Jäteauton ei myöskään tarvitse nostaa jäteastioita muun pysäköinnin seassa. Esikoululaisten saattopaikoilta ja liikuntaesteisten paikalta on jalankulkuyhteys sisääntulopihaan.
Muut tutkitut vaihtoehdot
Vaihtoehdossa yksi (VE 1) on kehitetty eteenpäin hankesuunnitelman mukaista ratkaisua, mutta lisätty jalankulkuyhteys esikoululaisten saattopaikoilta sisääntulopihalle. Koulutaksin saattopaikka on siirretty pysäköintialueen pohjoisreunaan. Ratkaisussa liikuntaesteisten paikan, sähköauton latauspaikan ja huollon paikan käytettävyys on estynyt koulutaksin kuljettaessa oppilaita kouluun. Jäteauto pysähtyy pysäköintialueen ajoväylälle jäteastioiden tyhjentämisen ajaksi.
Vaihtoehdossa kolme (VE 3) on tutkittu ratkaisua, jossa on kaksi tonttiliittymää. Koulun puolella parkkipaikkaa ovat jäteastiat ja huollon paikka sekä sähköauton latauspaikka. Koulutaksi pääsee ajamaan koulun piha-alueen edustalle. Koulutaksille tarkoitettu erillinen pysäköintitasku vaatii lisätilan ottamisen suunniteltujen pyöräkatosten paikalta, mikä pienentää koulun pihaa ja sen istutusaluetta länsipuolelta. Kaksi tonttiliittymää näin lähellä toisiaan eivät ole perusteltuja Hallituskadun jalkakäytävän käytettävyyden ja turvallisuuden kannalta. Vaihtoehdossa Hallituskadulta poistuu kaksi saattopaikkaa.
Esimerkki liikennemerkkisuunnitelmasta
Osana vaihtoehtotarkastelua on laadittu esimerkki liikennemerkkisuunnitelmasta, jossa henkilöstön ja saaton paikat on varattu koulun käyttöön arkisin klo 18 asti, jolloin myös maksullisuus päättyy kadulla. Tämän jälkeen paikat ovat iltaisin ja öisin kaikkien käytössä. Lauantaisin paikat ovat maksullisia samalla tavalla kuin Hallituskadun varressa. Suunnitelmaa tarkennetaan myöhemmin ja myös muut aikarajaukset ovat mahdollisia.
Aikataulu
Perusparannuksen projektijohtourakan kehitysvaihe alkaa kesällä 2024. Toteutussuunnitelman hyväksyminen on huhtikuussa 2025. Toteutusvaihe alkaa huhti-toukokuussa 2025. Rakennustyöt alkavat kesäkuussa 2025 ja valmistuvat huhtikuussa 2027. Perusparannettujen rakennusten ja piha-alueen käyttöönotto on elokuussa 2027.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Aleksanterin koulun hankesuunnitelman pihasuunnitelma hyväksytään vaihtoehdon 2 mukaisena jatkosuunnittelun pohjaksi.