Perustelut
Valtuusto päätti raitiotien osan 1 rakentamisesta 7.11.2016. Samassa yhteydessä perustettiin Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotien kehitysohjelma. Kehitysohjelman ohjelmakaudeksi asetettiin 1.1.2017 - 31.12.2021.
Raitiotien kehitysohjelman visio oli, että raitiotiestä muodostuu kaupungin liikennejärjestelmän runko ja kuntalaisten ylpeydenaihe. Raitiotien kehitysohjelmalla oli tavoite tukea kaupunkistrategian tavoitetta urbaanista ja kestävästi kasvavasta kaupungista.
Kehitysohjelmalle asetettiin neljä toiminnallista päätavoitetta. Kaikki ohjelman päätavoitteet toteutuivat:
- Raitiotien osa 1 on onnistuneesti otettu käyttöön v. 2021 aikana.
- Osan 2 rakentaminen on käynnissä v. 2021.
- Raitiotiejärjestelmän toteutusstrategiasta on seudulla yhteisymmärrys.
- Raitiotien suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito ovat osa kaupungin perustoimintaa.
Raitiotien kehitysohjelman ohjelmakaudella päätettiin raitiotien Hatanpään valtatien ratahaaran ja osan 2 Pyynikintori - Lentävänniemi toteutussuunnittelun aloittamisesta ja rakentamisesta. Lisäksi neljän kunnan valtuustoissa päätettiin loka-marraskuussa 2020 tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarauksien sijainneista. Raitiotien jatkolinjojen suunnittelu etenee nyt hankesuunnitelmana Pirkkala - Linnainmaa yhteistyössä Pirkkalan kunnan kanssa ja tarkentavana yleissuunnitelmana Lielahti - Ylöjärvi yhteistyössä Ylöjärven kaupungin kanssa.
Raitiotien kehitysohjelma osallistui henkilöresurssein ja tuki palveluhankinnoin erityisesti seuraavia raitiotien toteutushankkeen osa-alueita:
- raitiotieallianssin suunnittelu- ja rakentamistoimintaa,
- kaupungin eri yksiköiden välistä yhteistoimintaa suuressa kaupunkikehityshankkeessa,
- kaupunginhallituksen ja valtuuston raitiotietä koskevaa päätösvalmistelua,
- raitiotien seudullisten suunnitelmien hankintoja ja suunnittelun ohjausta sekä
- raitiotiehankkeen viestintää ja vuorovaikutusta, yritysyhteistyötä, rakentamisen aikaisten haittojen lieventämistä ja taideohjelmaa.
Raitiotien kehitysohjelman ohjelmakauden aikana vakiintui käytännöt kaupungin sekä mahdollisten tulevien muiden ratikkakuntien ja Tampereen Raitiotie Oy:n välisestä tehtävänjaosta. Ohjelmakauden päätyttyä kehitysohjelman henkilöstö siirtyi Tampereen Raitiotie Oy:n palvelukseen. Kehitysohjelman aikana luotuja käytäntöjä jatketaan. Raitiotien seudullisten jatkolinjojen suunnittelun myötä raitiotiehankkeessa on nyt kyse neljän kunnan yhteistyöstä. Pirkkalan kunta, Ylöjärven kaupunki ja Kangasalan kaupunki liittyivät 1.1.2022 alkaen Tampereen Raitiotie Oy:n suunnitteluvaiheen pienosakkaiksi.
Kehitysohjelman loppuraportti sisältää kuvauksen ohjelman tavoitteista, arvion tavoitteiden toteutumisesta sekä ohjelman keskeiset onnistumiset, kustannukset ja opit.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Raitiotien kehitysohjelman loppuraportointi hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.