Perustelut
Tampereella Tesoman alueen 23 000 asukkaan hyvinvointipalvelut tuotetaan allianssimallilla, jossa Tampereen kaupunki ja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ovat sopineet 10-vuotisesta tiiviistä yhteistyöstä. Kolmannen sektorin pääkumppanina toimii Setlementti Tampere ry. Allianssin palveluihin kuuluvat neuvola, hammashoito, terveyskeskus, sosiaalityö, kotihoito, palveluasuminen, kirjasto, nuorisotila, kahvila ja neuvonta. Hankinta käsiteltiin ja hyväksyttiin yksimielisesti Tampereen kaupunginhallituksessa marraskuussa 2017, ja kyseessä on Suomen ensimmäinen allianssi hyvinvointipalvelujen alalla. Palvelut Tesomalla käynnistyivät huhtikuussa 2018, ja allianssin ensimmäinen, vajaan neljän vuoden mittainen sopimusjakso päättyi vuoden 2021 lopussa.
Hyvinvointiallianssi on sitoutunut yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin, jotka edistävät Tesoman alueen asukkaiden hyvinvoinnin ja aktiivisuuden lisääntymistä, hyvinvointipalveluiden tuotannon kannattavuutta ja tehokkuutta sekä palveluiden uudistumista ja asiakaslähtöisyyttä. Ensimmäisen sopimusjakson tarkempina vaikuttavuustavoitteina olivat esimerkiksi potilaiden hoitotasapaino, sairaalahoidon kustannukset, lasten ja nuorten kokema hyvinvointi sekä asiakas- ja kumppanityytyväisyys. Useimmissa näistä onnistuttiin hyvin.
Allianssimallin oleellisia kulmakiviä ovat myös yhteinen talous sekä riskien ja hyötyjen jakaminen. Tesoman hyvinvointiallianssi alitti sille ensimmäiselle sopimusjaksolle asetetun tavoitekustannuksen noin 12 prosentilla. Tavoitekustannus vuosille 2018-2021 oli 52,6 milj. euroa ja toteutuneet kustannukset 46,0 milj. euroa.
Toiminnan jatkuva, nopea parantaminen ilman raskaita kehityshankkeita on ollut tärkeää Tesoman allianssille alusta asti. Moniammatillisen yhteistyön lisääminen sekä uusien matalan kynnyksen palvelujen ja kolmannen sektorin toiminnan käynnistäminen ovat onnistuneet yli odotusten. Etäpalvelujen osuutta on lisätty, mutta lähtökohtana on palvelujen tuominen lähelle asiakkaan kotia ja arkea. Palvelujen saatavuus on ylipäätään hyvä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen tarjoaminen saman katon alla tuovat synergiaa sekä asiakkaille että työntekijöille. Tietotekniikkaa on hyödynnetty kehittämällä ja ottamalla käyttöön ratkaisuja, joita on voitu levittää muuallekin: lääkehoitoa on automatisoitu, ja koko väestöä palvelee 24/7-digivastaanotto. Myös tiedonhallinnan ja tiedolla johtamisen tueksi luotujen ratkaisujen käyttö laajennettiin Tesomalta koko Tampereelle, ja ne ovat nyt osa kaupungin terveyspalvelujen päivittäistä toimintaa ja johtamista. Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja kehittäminen tiiviissä yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kesken on osoittanut hyödylliseksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tesoman hyvinvointiallianssin ensimmäisen sopimusjakson 1.4.2018 - 31.12.2021 raportointi merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.