Perustelut
Raitiovaunuliikenne osalla 1 linjalla 1 Sorin aukio - Kaupin kampus ja linjalla 3 Hervantajärvi - Pyynikintori alkoi suunnitellusti 9.8.2021. Raitiotieliikenteen luotettavuus ja täsmällisyys on ollut suunnitellulla tasolla. Päivittäisessä matkustajamäärässä arvioidaan 40 000 matkustajan rajan ylittyvän tämän kevään aikana. Raitiotien osan 2 rakentamisesta päätettiin valtuustossa 19.10.2020. Raitiotien osasta 2 on rakennettu maaliskuun loppuun mennessä 26 prosenttia. Raitiotieliikenne osan 2 ensimmäisellä osuudella Pyynikintori - Santalahti on tavoite aloittaa 7.8.2023 ja jälkimmäisellä osuudella Santalahti - Lentävänniemi vuoden 2024 aikana. Pirkkala - Linnainmaa -hankesuunnitelman rinnalla Tampere ja Ylöjärvi teettävät raitiotien tarkentavaa yleissuunnitelmaa Lielahti - Ylöjärvi, josta Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset hyväksyivät ensimmäisen väliraportin 14.2.2022. Tarkentavan yleissuunnitelman on määrä valmistua vuoden 2022 loppuun mennessä.
Tampere ja Pirkkala teettävät yhdessä raitiotien hankesuunnitelmaa. Suunnitelma on jatkoa raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, joka laadittiin 2019 - 2021 Tampereen, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan yhteistyönä. Raitiotien seudullista suunnittelutyötä koordinoi 1.1.2022 alkaen Tampereen Raitiotie Oy em. neljän kunnan maksamaa hallintovastiketta vastaan.
Raitiotien hankesuunnitelmassa Pirkkala - Linnainmaa on tavoitteena tuottaa tekninen suunnitelma sekä kattava vaikutusten arviointi, vaihtoehtovertailu ja hyötykustannuslaskelma, jonka perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot voivat päättää raitiotien toteutussuunnittelusta keväällä 2023. Hankesuunnitelma palvelee myös maankäytön, liikennejärjestelmän ja kunnallistekniikan suunnittelua raitiotien vaikutuspiirissä ja raitiotiekaduilla. Hankesuunnitelmassa raitiorata ja sen pysäkit suunnitellaan katusuunnitelmaluonnosten tarkkuudella.
Hankesuunnitelman ohjausryhmä on 31.3.2022 hyväksynyt väliraportin, jossa on päätösesitykset hankesuunnitelman vaihtoehtovertailun asetelmasta ja vaikutusarviointien ja herkkyystarkastelujen periaatteista, Linnainmaan säilytysvarikon toteutusperiaatteesta, joukkoliikenneterminaalien toteutusperiaatteista Partolassa ja Linnainmaalla sekä raitioradan risteämisratkaisuista valtateiden 12 ja 9 kanssa Linnainmaan ratahaaralla.
Hankesuunnitelman väliraportin hyväksymistä esitetään Pirkkalan kunnanhallitukselle ja Tampereen kaupunginhallitukselle. Väliraportista molemmat kunnat hyväksyvät hankesuunnitelman vaihtoehtoasetelman, vaikutustenarviointien ja herkkyystarkastelujen periaatteet sekä Linnainmaan varikkotoimintojen toteutusperiaatteen. Pirkkalan kunta päättää Partolan joukkoliikenneterminaalin ratkaisusta. Tampere päättää Linnainmaan joukkoliikenneterminaalin ratkaisusta sekä Linnainmaan ratahaaralla sijaitsevien valtateiden risteämisratkaisuista.
Väliraportissa hankesuunnitelman vertailu- ja hankevaihtoehdoiksi esitetään:
- VE0+, vertailuvaihtoehto, jossa raitiotielinjaa 1 Sorin aukio - Kaupin Kampus ei ole jatkettu v. 2050 mennessä. Vertailuvaihtoehdossa on nykyisen kaltainen, maankäytön kasvuun vastaava kehitetty bussilinjasto.
- VE1, hankevaihtoehto, jossa raitiotie rakennetaan v. 2030 mennessä osuudelle Pirkkalan Suuppa - Tampereen Linnainmaa.
- VE2, hankevaihtoehto, jossa raitiotie toteutetaan vaiheittain Pirkkalassa. Vuoteen 2030 mennessä toteutetaan raitiotie Partola–Linnainmaa ja arviolta vuoteen 2035 mennessä Pirkkalassa jatkolinja Partolasta Suupalle.
Väliraportissa ratkaisu raitiolinjan 1 Pirkkala - Linnainmaa raitiovaunujen säilytysvarikon periaatteeksi on, että varikko sijoitetaan Linnainmaalle Teiskontiehen (valtatiehen 12), Heikkilänkatuun ja itäiseen ohikulkutiehen (valtatiehen 9) rajautuvalle alueelle. Suuppa - Linnainmaa -raitiolinjan varikon kapasiteettitarve on 20 raitiovaunua. Varikon maapinta-alan tilavarauksessa kuitenkin on syytä varautua 35 raitiovaunun säilytysvarikon tilatarpeeseen. Koko varikkokapasiteetti tarvitaan, mikäli on toteutettu myös Vuoreksen ja Lamminrahkan raitioradat. Varikolla säilytetään raitiovaunuja yön yli ja tehdään vaunuille vuorokausihuoltoa ja siivousta. Varikolle sijoittuu myös raitioradan kunnossapidon toimintoja ja raitiovaunukuljettajien sosiaalitilat. Varikkokorttelin suunnittelussa varaudutaan myös noin 200 auton liityntäpysäköinnin toteuttamiseen, ensi vaiheessa maanpäällisenä ja mahdollisesti myöhemmin 200-300 autopaikkana pysäköintilaitokseen. Varikkokorttelin etelä- ja itäosiin on mahdollista sijoittaa muuta maankäyttöä.
Väliraportissa ratkaisu Partolan joukkoliikenneterminaaliksi on vaihtoehto 1b. Ratkaisuehdotuksessa bussipysäkit sijoittuvat Kenkätielle sekä Kenkätien ja Lestipolun risteyksessä on kiertoliittymä. Esitettävä ratkaisu tukee Partolan alueen maankäytön suunnitelmien tavoitteita sekä on joukkoliikenteen kannalta suositeltava ratkaisu.
Väliraportissa on tarkasteltu Linnainmaan joukkoliikenneterminaalista neljää vaihtoehtoista ratkaisua. Kaikissa vaihtoehdoissa terminaali sijoittuu Linnainmaalla Mäentakusenkadulle. Mäentakusenkatu esitetään osoitettavaksi raitiotien toteutuessa joukkoliikennekaduksi välillä Aitolahdentie - Lahtomäenkatu. Tarkastellut vaihtoehdot eroavat terminaalin kohdalla raiteiden sijainnin osalta kadun poikkileikkaussuunnassa sekä Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymän toteutustavan osalta. Hankesuunnitelman ohjausryhmä esittää, että se tekee myöhemmin esityksen tarkempien liikenteellisten tarkastelujen perusteella Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun välisen liittymän liittymätyypistä, alueen katuverkon ratkaisuista sekä terminaalin yksityiskohtaisesta raideratkaisusta. Terminaalin ja sen lähialueen katuverkon yksityiskohtaisia ratkaisuja esitetään käsiteltäväksi yhdyskuntalautakunnassa katusuunnitelmaluonnoksien käsittelyn yhteydessä.
Väliraportissa ratkaisu Teiskontien, valtatien 12, risteämiseen Alasjärven kohdalla on vaihtoehto B1. Ratkaisuehdotuksessa yksi silta ylittää sekä valtatien 12 että Alasjärven laskuojan painanteen. Esitettävässä ratkaisussa raitiotien ratageometria on erinomainen, raitioliikenteen keskinopeus on erittäin hyvä sekä vältytään kaukolämpölinjan siirrolta sekä uimarannan alueen ja Alasjärven rannan puoleisen metsäisen alueen muutoksilta. Esitettävä ratkaisu on myös kahden sillan vaihtoehtoa edullisempi toteuttaa. Työpajassa 11.4.2022 nousi esiin lähiasukkaiden huoli Teiskontien eteläpuoleisen metsän kaventumisesta siltavaihtoehdoissa B1 ja B2.
Väliraportissa on esitys siltaratkaisusta, jossa Heikkilänkatu ja suunniteltava raitiorata risteävät valtatien 9. Ratkaisuesitys on, että nykyisen Pappilan risteyssillan pohjoispuolelle toteutetaan uusi silta, jolle sijoittuu raitiorata kokonaisuudessaan, länteen suuntautuva Heikkilänkadun ajorata sekä uusi jalkakäytävä ja pyörätie kadun pohjoisreunalle. Esitettävä ratkaisu on tekniseltä toteutettavuudelta luotettava ja siinä saadaan riittävä tila Heikkilänkadulla kaikille kulkumuodoille sekä riittävä alikulkukorkeus valtatielle 9.
Väliraportin 1 päätösten jälkeen hankesuunnitelmassa on tavoite laatia katusuunnitelmaluonnokset, joissa raitioradan yksityiskohdat tarkentuvat. Katusuunnitelmaluonnokset asetetaan nähtäville ja kuntaisten ja sidosryhmien kommentoitavaksi alkusyksystä. Samalla avataan kuntalaisille karttapalautekysely. Hankesuunnitelmasta pyydetään lausunnot keskeisiltä sidosryhmiltä vuoden vaihteessa. Mahdollisessa jatkosuunnitteluvaiheessa, raitiotien toteutussuunnittelun yhteydessä, laaditaan raitiotieradan vaatimat asemakaavamuutokset sekä varsinaiset katusuunnitelmat, jotka hyväksytään kuntien yhdyskuntalautakunnissa.
Raitiotien hankesuunnitelman ohjausryhmä esittää, että raitiotien Pirkkala - Linnainmaan toteutushankkeelle asetetaan tavoiteaikataulu. Tämänhetkinen arvio on, että mikäli hankesuunnitelma hyväksytään Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa ja jatkosuunnittelusta päätetään samassa yhteydessä, niin raitiotien Pirkkala - Linnainmaa toteutussuunnittelu on mahdollista aloittaa vuoden 2023 aikana. Ja edelleen suunnitteluvalmius valtuustojen investointipäätöksentekoon olisi tällä aikataululla saavutettavissa lokakuuhun 2024 mennessä. Tavoitteellisen etenemisaikataulun asettaminen palvelisi monella tapaa raitiotien, maankäytön, liikennejärjestelmän ja kunnallistekniikan suunnittelun ja rakentamisen ohjelmointia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Liitteenä oleva Raitiotien Pirkkala - Linnainmaa -hankesuunnitelman väliraportti hyväksytään jatkovalmistelun pohjaksi.
Pirkkala - Linnainmaa raitiotien valmistelun tavoiteaikatauluksi asetetaan, että toteutussuunnittelu alkaa vuonna 2023 ja rakentamisesta on valmius päättää valtuustossa lokakuussa 2024.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.