Kaupunginhallitus, kokous 21.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 69 Tampereen kaupunkikonsernin maankäytön toteuttamisen ja investointien pitkän aikavälin suunnitelma 2022-2036 

TRE:889/10.00.02/2022

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Konsernin maankäytön toteuttamisen ja investointien pitkän aikavälin suunnitelma (PALM) on osa kaupungin talous- ja strategiaprosessia. PALM-suunnitelma koostuu maankäytön toteutussuunnitelmasta sekä tähän pohjautuvista investointisuunnitelmista vuosille 2022-2036. PALM-suunnitelman taustalla ovat mm. kaupunkistrategiassa asetetut kaupungin kasvua, kaupunkirakennetta sekä taloutta koskevat tavoitteet.

PALM-suunnitelma linjaa kaupungin maankäytön toteuttamista. PALM-suunnittelussa korostetaan palvelujen, asumisen, liikenteen ja maankäytön yhteensovittamista. Tavoitteena on tehostaa investointien ohjausta ja hyödyntää PALM-työtä investointien suunnittelussa. PALM-työn yhteydessä kerätään lisäksi yhteen koko kaupunkikonsernin pitkän aikavälin investointitavoitteet.

PALM-suunnitelman osana laadittavan maankäytön toteutussuunnitelman tavoitteena on taloudellinen ja tasapainoinen pitkän aikavälin kaupunkirakenteen kehitys sekä kaupungin veto- ja pitovoiman ylläpito ja kehittäminen. Kaupunkistrategian mukainen väestönkasvutavoite (keskimäärin 3 000 asukasta vuodessa) on otettu huomioon maankäytön toteutusohjelman uutta rakentamisen tavoitetta määriteltäessä. Kaupungin strategian mukaan asuntorakentamisen painopiste on joukkoliikenteen laatukäytävien yhteydessä. PALM-suunnitelman pohjalta laaditaan kevätkesällä 2022 väestösuunnite, jota taas hyödynnetään mm. palveluverkkosuunnittelun yhteydessä.

PALM-suunnitelma perustuu siihen, että rakentaminen jakautuu usealle alueelle ja uusia rakentamisen alueita otetaan toteutukseen vaiheittain. Tällöin pystytään tarjoamaan useita erilaisia kohteita asukkaille ja rakentajille, kuten kysynnän on todettu jakautuvan. On kuitenkin todennäköistä, että joidenkin tulevien kohteiden ajoitus tulee muuttumaan suunnittelun edetessä. On myös mahdollista, että hankkeiden toteuttamisen ajankohtaa joudutaan sovittamaan, jotta voidaan vastata taloudellisiin reunaehtoihin, esimerkiksi talousarvion investointitasoon. Tällöin kustannus- ja tuottovaikutusten lisäksi tulee tarkasteltavaksi kohteiden vaikutukset mm. tasapainoiseen väestökehitykseen ja kohtuuhintaisen asuntotuotantoon.

Mittakaavaltaan ja kustannuksiltaan merkittävimpiä tulevia asuntorakentamisen kohteita ovat asemakeskus, Hiedanranta, Särkänniemi ja Viinikanlahti. Muita suurempia täydennysrakentamisen alueita ovat mm. Haukiluoma-Tesoma, Hervanta, Kaleva-Hakametsä sekä Lakalaiva-Peltolammi. Pientalotonttitarjontaa tulee yhtiömuotoisen rakentamisen lisäksi lähivuosina erityisesti Västinginmäen ja Ojalan uudisalueille. Asemakaavoituksen edetessä pientaloasumista on tulossa tarjolle Lahdesjärven/Hallilan alueella ja Nurmi-Sorilassa. Lisäksi kaupunki pyrkii etsimään pientaloille täydennysrakentamiskohteita kaupunkirakenteen sisältä sekä mahdollistamaan myös erilaisia asumisen ideoita ja innovaatioita, jotka tarjoavat uudenlaisia asumisvaihtoehtoja Tampereella.  

Työpaikka-alueiden rakentamisessa työpaikkojen määrän kannalta keskeisimpiä alueita ovat ns. sekoittuneet kohteet: keskusta ja aluekeskukset. Lisäksi erillistä yritystontteja on tarjolla eri puolilla kaupunkia. Ylipäätään kaupunki pyrkii löytämään tarkoituksen mukaisia ratkaisuja eri toimijoille.

PALM-investoinneista suurin osa on suunniteltu kohdistuvan talonrakennusinvestointeihin, joista korjausrakentamisen osuus on 843 milj. euroa ja uudisrakentamisen osuus 337 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden vaatimien investointien suunnittelu ja aikataulutus on toistaiseksi avoin käynnissä olevan sote-uudistuksen takia ja niitä ei ole ohjelmoitu PALM-työssä pois lukien nykyisen omaisuuden käyttökelpoisena pitämiseen tarvittavat kohtuulliset investointimenot. Omistusjärjestelyt ja investointien toteutustavat ja toteuttajaorganisaatiot tulevat selvitettäväksi, kun hyvinvointialue organisoituu ja laatii palveluverkkoselvityksen. On kuitenkin nähtävissä, että esimerkiksi Koukkuniemen alueen jatkokehittäminen ikäihmisten asumispalvelurakennuksina vaatii useiden rakennusten perusparannusta.  

Yhdyskuntarakentamisen osalta kiinteän maaomaisuuden PALM-investointeihin on suunniteltu kohdistuvan yhteensä 738 milj. euroa. Näistä noin 48 milj. euroa maanjalostuksen (mm. pilaantuneen maan puhdistukset, johtosiirrot ja maan esirakentaminen). Puolestaan uudisalueiden perusinfrastruktuurin (mm. kadut ja puistot) rakentamiseen suunnitellaan kohdistuvan 247 milj. euron investoinnit vuosina 2022-2036, joista valtion kanssa toteutettaviin erillisiin liikennehankkeisiin on PALM-investoinneissa arvioitu 87,4 milj. euroa. Yhdyskuntarakentamisen PALM-investoinneista kehitysohjelmien osuudeksi on arvioitu 398 milj. euroa 15 vuoden aikana. Yhdyskuntarakentamisen investointien lisäksi noin 53 milj. euroa on kohdistettu maanhankintaan koko kaupungin alueella.  

PALM-suunnitelman yhteydessä on esitetty peruskaupungin, liikelaitosten sekä merkittävien tytäryhtiöiden suunnitellut investoinnit vuosille 2022-2029. Alustavassa suunnitelmassa peruskaupungin ja liikelaitosten investointien vuosien 2022-2029 osalta investointien esitetty kokonaismäärä on 2,3 mrd. euroa eli vuosittain keskimäärin 258 milj. euroa. Vuoden 2030 jälkeiselle ajalle on haastavaa määrittää vuotuista investointitasoa.  

Investointien tarkempi suunnittelu seuraaville neljälle vuodelle tehdään talousarvio- ja taloussuunnitteluprosessissa. Kaupunginhallitus linjasi 30.8.2021 kokouksessaan, että talousarvio- ja taloussuunnitelmavuosien 2022-2025 suunnittelussa vuotuinen tavoiteltava keskimääräinen investointitaso on noin 240 milj. euroa. Tällöin lainamäärän nousuvauhti hidastuu, mutta kuitenkin lainamäärä nousee edelleen.  

PALM-suunnitelmassa esitetään alustavia investointisuunnitelmia 15 vuoden ajanjaksolle. Suunnitelma antaa hyvän kokonaiskuvan esiin nousevista investointitarpeista pitkälle aikavälille. PALM-suunnitelman yhteyttä talousarvion ja taloussuunnitelman valmisteluun tiivistetään ja kaupunginhallituksen ohjaavaa roolia korostetaan tarvittaessa investointien priorisoinnissa ja aikatauluttamisessa. PALM-suunnitelman jatkosuunnittelussa otetaan huomioon myös vuonna 2022 valmisteltavan talous- ja tuottavuusohjelman linjaukset.

Mikäli valtio tekee investointipäätöksen Tampereen henkilöratapihan, valtatien 9:n Tampere-Orivesi tai valtatien 12 ja kantatien 65 Vaitinaron liittymän rakentamisesta taloussuunnitelmavuosina 2022-2025, tuodaan kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle erikseen päätettäväksi lisätalousarvio kaupungin osallistumisosuudesta toteutettavaan hankkeeseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupunkikonsernin maankäytön toteuttamisen ja investointien pitkän aikavälin suunnitelma vuosille 2022-2036 hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Jukka Männikölle, johtaja Mikko Nurmiselle sekä johtaja Teppo Rantaselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Jukka Männikkö, Anna-Maija Väänänen, Arto Vuojolainen, Matias Ansaharju, Katariina Pahkasalo, Mikko Nurminen, Teppo Rantanen, Virpi Ekholm

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.