Kaupunginhallitus, kokous 21.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 72 Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2022 

TRE:3655/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Ojanen Olli-Pekka, Pelastusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Taloussuunnittelija Krista Kurppa, puh. 040 664 7411 ja controller Anniina Ylä-Mattila, puh. 040 570 3477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Pirkanmaan pelastuslaitos huolehtii Pirkanmaan alueen 23 kunnan pelastustoimesta ja tuottaa myös ensihoitopalveluita yhteistoiminnassa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa yhdeksän kunnan alueella sekä vastaa osaltaan ensivastetoiminnasta koko Pirkanmaalla. Pirkanmaalla toimii lisäksi 47 sopimuspalokuntaa, jonka noin 800 sopimuspalokuntalaista osallistuvat pelastuslaitoksen kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti sammutus- ja pelastustoimintaan.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen vuoden 2022 talousarvion kehysneuvottelut Tampereen kaupungin talousjohdon kanssa käytiin 21.5.2021. Talousarvio hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 15.11.2021. Valtuuston hyväksymien määrärahojen ja tulo-​ ja menoarvioiden jakaminen pienemmiksi kokonaisuuksiksi on toimielimien tehtävä. Pirkanmaan pelastuslaitoksen osalta palvelu-​ ja vuosisuunnitelman hyväksyy Tampereen kaupunginhallitus,​ mutta se on käsitelty tätä ennen pelastustoimen neuvottelukunnassa 10.2.2022. Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu-​ ja vuosisuunnitelma on laadittu talousarvioehdotuksen mukaisena, poikkeuksena 7.2.2022 kaupunginhallituksessa hyväksytty talousarviomuutos koskien investointien muuttamista leasing-rahoituksella hankittuun kalustoon. Muutokset koskevat investointiosaa ja siihen liittyviä kohdennuksia on tehty poistojen ja liiketoiminnan muiden kulujen kesken. Palvelu-​ ja vuosisuunnitelman lisäksi pelastuslaitos on tehnyt yksityiskohtaisemman toimintasuunnitelman, jonka pelastusjohtaja on hyväksynyt 5.1.2022 § 3.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen vuoden 2022 toiminnan painopisteet ovat hallinnon muutoksessa ja välttämättömien kehittämishankkeiden edistämisessä sekä varsinkin alkuvuoden aikana koronatilanteen hallinnassa. Tämän hetken pelastuslaitoksen toimintaa määrittää terveysturvallisuustilanne Pirkanmaalla ja siitä johtuvat henkilöstöön liittyvät riskit. Aivan vuoden vaihteeseen sijoittunut tartuntatautilain muutos tulee vaikuttamaan valmiutta ylläpitävän henkilöstön toimintaan selkeästi.

Hyvinvointialueen valmistelu on hallinnon ja myös muiden toimintojen keskeisin painopiste sekä vuoden 2022 aikana että pidemmälläkin aikavälillä. Hyvinvointialueen väliaikainen toimielin päättää toimintansa helmikuun 2022 lopussa ja uutta hallintoa muodostetaan aluevaalien jälkeen koko kevään ajan. Tähän liittyy oleellisesti pelastuslaitoksen valmistelutyön muokkaaminen uudella tavalla ja valmistelutyön johtamisessa tehdään tilanteeseen liittyviä muutoksia. Sisällöllisenä tavoitteena hyvinvointialueuudistuksessa on siirtää pelastuslaitos nykyisenä hyvin toimivana yksikkönä uudelle isännälle siten, että sekä ulkoiset toiminnat että organisaation sisäinen toimintarakenne säilyvät entisellään. Näin varmistetaan häiriötön toiminta pelastustoimen palvelujen saamiseen muutoksen aikana Pirkanmaalla.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen toimintaan tulee vaikuttamaan myös kansallinen kehittämistyö ja siinä meneillään olevat ICT-hankkeet vaativat sekä pelastustoimen että hyvinvointialueen näkökulmasta huomiota.

Muilta osin toiminnassa keskitytään perustoimintojen hyvään ylläpitoon ja arjen sujumisen varmistamiseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Pirkanmaan pelastuslaitoksen palvelu- ja vuosisuunnitelma vuodelle 2022 hyväksytään.

Pelastusjohtaja oikeutetaan tarvittaessa tekemään palvelu- ja vuosisuunnitelmaan vähäisiä teknisluonteisia korjauksia ja muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden pelastusjohtaja Olli-Pekka Ojaselle. Hän oli asiantuntijanana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Olli-Pekka Ojanen, Krista Kurppa, Pirkko Lindström, Saija Micklin, Anniina Ylä-Mattila, Jukka Männikkö, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.