Perustelut
Hyvinvoiva työyhteisö ja työntekijäkokemus vaikuttavat työntekijöiden suoriutumiseen, sitoutumiseen, työnantajamielikuvaan, asiakaskokemukseen sekä organisaation menestymiseen. Työhyvinvointia rakennetaan työpaikan arjessa työympäristöä, työyhteisöä, työprosesseja, osaamista ja johtamista kehittämällä. Työntekijällä itsellään on keskeinen rooli oman kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa ylläpitämisestä.
Tampereen kaupungilla työhyvinvointi on osa strategista johtamista ja työntekijäkokemuksen parantaminen on valittu yhdeksi kaupunkitasoiseksi toiminnan painopisteeksi (kaupunginhallitus 1.4.2019 § 132 Vuoden 2020 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat). Kaupunkitasoisina hyvinvoinnin tietopohjina toimivat erityisesti Kunta10-tutkimus, esimiesarviointi, työntekijäkokemuskysely sekä sairauspoissaolojen ja tapaturmien raportointitiedot. Kunta10-tutkimuksen tuloksia käsitellään työyhteisöissä ja yksiköt kirjaavat valitsemansa vahvuusalueet ja kehittämiskohteet toimenpiteineen Kunta10-raportointiohjelmaan. Työntekijäkokemustulosten pohjalta työyhteisöt miettivät ja valitsevat yhdessä toimenpiteitä työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Esimiesarvioinnin tuloksia käsitellään ja hyödynnetään esimiesten tavoite- ja kehityskeskusteluissa. Lisäksi näiden eri kyselyiden tulosten pohjalta tarjotaan kohdennetusti tukea esimiehille ja työyhteisöille.
Tampereen kaupungilla on panostettu pitkäjänteisesti työhyvinvoinnin ja esimiestyön kehittämiseen sekä työntekijäkokemuksen parantamiseen. Tulokset osoittavat, että suunnitelmallinen työ on tuottanut tulosta. Kunta10-kokonaistulokset ovat mittaushistorian parhaat. Esimiesarvioinnin tulokset ovat parantuneet ja kehitystä tapahtunut kaikilla osa-alueilla ja työntekijäkokemuskyselyn tulokset ovat nousseet.
Tietopohjan perusteella huomiota tulee kiinnittää työn ja työmäärän hallintaan, työssä jaksamiseen ja palautumiseen, esimiestyön tukemiseen ja työpaikan ongelmiin puuttumiseen. Pitkittynyt koronatilanne on vaikuttanut henkilöstön hyvinvointiin. Voidaan havaita, että etätyö on lisännyt työn imua ja tyytyväisyyttä työhön sekä vähentänyt sairastavuutta. Lähityössä sairastavuus on lisääntynyt hoito- ja hoivatyössä ja jaksamiseen liittyvät ongelmat korostuvat aikaisempaa enemmän asiakastyössä.
On tärkeää käydä työyhteisöissä jatkuvaa dialogia, jonka avulla voidaan tunnistaa henkilöstön tarpeet ja odotukset. Toimintaa tulee kehittää yhdessä ja kytkeä toimenpiteet työn arkeen ja varmistaa niiden vaikuttavuus systemaattisella seurannalla. Tämä auttaa tunnistamaan, millaiset kokemukset henkilöstöllä on ja mihin suuntaan ne kehittyvät. Hyvä työntekijäkokemus vaikuttaa suoraan työn laatuun, hyvään asiakaskokemukseen ja työn tuottavuuteen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Työyhteisön hyvinvointiin liittyvät havainnot Tampereen kaupungin tietopohjasta merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.