Valmistelija
Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö, Pia.Hastio@tampere.fi
Perustelut
Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava sisältyy kaupunginvaltuustossa 18.12.2017 hyväksyttyyn yleiskaavoituksen työohjelmaan vuosille 2017 – 2021. Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 5.3.2018 kaavan aloittamisen sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelman asettamisen nähtäville 8.3.-31.5.2018. Aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu järjestettiin 4.4.2018.
Lähtökohtia kaavatyölle
Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava rajoittuu etelässä valtatiehen 9, lännessä Näsijärven vesirajaan Ylöjärven kanssa sekä pohjoisessa ja idässä kuntarajoihin Ruoveden, Oriveden ja Kangasalan kanssa. Pohjois-Tampereen yleiskaava-alue käsittää maapinta-alaltaan 75 % koko kaupungin pinta-alasta, mutta asukasmäärältään alueen osuus on vajaa 2 %. Alueen maaseutumaisesta luonteesta johtuen aluetta koskevat maankäytön suunnittelukysymykset ovat hyvin erilaisia kantakaupunkiin verrattuna.
Pohjoiselle alueelle on laadittu koko alueen kattavina yleiskaavoina Aitolahti-Teisko yleiskaava vuonna 1982 ja Aitolahti-Teisko rantayleiskaava 1989. Kyliä koskevia osayleiskaavoja on laadittu vuosina 1996-2016 Terälahteen, Kapeeseen, Velaattaan, Teiskon kirkonseudulle, Sisaruspohjaan ja Nurmi-Sorilaan. Keskeneräisiä kaavoja tai yleiskaavatasolla tutkittuja alueita on Terälahdessa, Viitapohjassa ja Tarastenjärvellä. Vuonna 2000 voimaan tulleeseen maankäyttö- ja rakennuslakiin pohjautuvat Pohjoisen suuralueen maankäyttöohjeet on hyväksytty ympäristölautakunnassa 27.8.2002. Tampereen kaupungin rakennusjärjestys on tullut voimaan 1.1.2014.
Maankäyttö- ja rakennuslain muutos astui voimaan 1.5.2017. Muutoksen myötä Pohjois-Tampereen suunnittelussa voidaan tutkia mm. alueellisten suunnittelutarveratkaisujen ja loma-asuntojen käyttötarkoituksen muuttamisen mahdollisuutta. Laadittavalla yleiskaavalla voidaan ajantasaistaa ja selkeyttää rakentamisen ohjaamista alueella. Yleiskaavan rinnalla laadittavassa Kämmenniemen yleissuunnitelmassa tutkitaan muuta aluetta tarkemmin taajaman mahdollisia laajenemissuuntia. Kaupunkistrategiassa esiin nostettu Teiskon matkailun kehittäminen kytketään kiinteästi suunnitteluun.
Valmisteluvaihe
Yhdyskuntalautakunta päätti kokouksessaan 2.4.2019 kaavaluonnoksen nähtäville asettamisesta 4.4.-31.5.2019. Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan luonnosvaiheen palautteena saatiin 15 viranomaislausuntoa, 13 yhdistysten lausuntoa ja 92 kuntalaismielipidettä.
Viranomaislausunnoissa pidettiin tärkeänä kaavan laatimista kokonaisuutena myös maaseutumaiselle alueelle. Pirkanmaan liitto kiinnitti huomiota mm. Kintulammin aluetta koskevan maakuntakaavan tavoitteen varmistamiseen yleiskaavassa sekä kaavaluonnoksen elinkeinotoimintojen, mahdollisesti seudullisen merkittävyyden rajan ylittävään, aluevaraukseen. Pirkanmaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan vesihuollon ratkaisuihin tulee ottaa selkeä kanta ja rantayleiskaava tulee säilyttää voimassa sellaisenaan tai laatia kokonaan uusi ranta-alueiden maankäyttöä ohjaava kaava.
Yhdistysten lausunnoissa nousi esille kaavaluonnoksessa esitetty vyöhykeperusteinen rakentamista ohjaava mitoitus, metsätaloutta mahdollisesti rajoittavat ekologinen yhteystarve ja ohjeellinen ulkoilureitti -merkinnät, Nurmin ohjeellinen sähkölinjavaraus sekä kiviainestuotannon turvaaminen.
Mielipiteistä puolet kohdistui Nurmin ohjeelliseen sähkölinjavaraukseen. Muita aiheita olivat mm. uudisrakentamista ohjaavien mitoitusvyöhykkeiden tarpeellisuus, ulkoilureittimerkinnät, maatilan talouskeskusten merkinnät sekä laajojen yhtenäisten metsäalueiden ja niiden välisten ekologisten yhteystarpeiden merkinnät. Myös loma-asuntojen käyttötarkoituksen muutos vakituiseen asuinkäyttöön tulisi palautteen antajien mielestä olla mahdollista koko alueella.
Palautteen perusteella on laadittu erillisselvitykset Kurun harmaan graniitin esiintymästä Kapeessa, Nurmi-Naistenlahti voimalinjan yhteystarpeesta, alueen viherrakenteesta, historiallisista asuinpaikoista ja Kämmenniemen taajaman kehityshistoriasta. Merkittävimpiä kaavaehdotukseen tehtyjä muutoksia ovat uudisrakentamista ohjaavien vyöhykkeiden mitoituksen väljentäminen, asemakaavoitettavien alueiden luonnosvaihetta tarkemman maankäytön esittäminen, seudullisen Kintulammi-Pukala ulkoilureitin osoittaminen sitovana linjauksena sekä yhdyskuntarakenteen kehityksen säännöllisen seurannan edellyttäminen kaavan yleismääräyksissä.
Kaavan tilanne merkittiin tiedoksi kaupunginhallituksen kehittämiskokouksessa 24.8.2020. Kokouksessa hyväksyttiin yksimielisesti kaavan jatkotyöskentelyä ja pohjoisen alueen kehittämistä ohjaava ponsi: ”Kylien ja maaseutuvyöhykkeiden kehittämistarvetta tarkastellaan valtuustokausittain vuorovaikutuksessa paikallisten asukkaiden ja maaseutuasumisesta kiinnostuneiden kanssa. Pohjoisen Tampereen rakentumisen tilannetta seurataan ja siitä raportoidaan yhdyskuntalautakunnalle vuosittain. Mahdollistetaan ohjeellista tiheämpi rakentaminen esimerkiksi asuntoryhmissä kylä- ja maaseutuvyöhykkeille, kun tiheämmälle rakentamiselle on kuntatekniseen, elinkeinojen edistämiseen, rakentamiseen tai ympäristöön liittyvä peruste.”
Kaavaehdotus
Yleiskaavaehdotus on valmistunut 21.10.2019. Kaavaehdotus esitetään kolmella kartalla. Kaavaratkaisu ja sen vaikutukset on kuvattu kaavan selostuksessa. Lisäksi kaavaa varten on laadittu asukaskyselyitä ja erillisselvityksiä. Aineisto on nähtävillä yleiskaavan nettisivuilla osoitteessa www.tampere.fi/pohjoistampereenyleiskaava. Kaavakarttoihin on mahdollista tutustua myös Tampereen kaupungin Oskari -karttapalvelussa osoitteessa http://kartat.tampere.fi/pohjoistampereenyleiskaava.
Pohjois-Tampereen strategisessa yleiskaavassa alueen rakentamisen perustaksi esitetään vyöhykeperusteista ohjausta. Asemakaavoitettavina alueina on osoitettu nykyiset Kämmenniemen, Tarastenjärven ja Polson asemakaava-alueet laajentumisalueineen sekä Nurmi-Sorilan osayleiskaavan mukaiset asemakaavoitettavat alueet. Näillä alueilla rakentamisen mitoitus ratkaistaan asemakaavoituksen yhteydessä.
Palvelu- ja kyläalueiden elinvoimaisuutta tuetaan muuta maaseutualuetta tiiviimmillä rakentamisen mitoitusperiaatteilla ja mahdollisuudella muuttaa loma-asunnon käyttötarkoitus vakituiseen asumiseen. Kyläalueilla ja palvelujen saavutettavuuden kannalta suotuisilla alueilla uudisrakentaminen edellyttää pääsääntöisesti suunnittelutarveharkintaa ennen rakennusluvan myöntämistä. Maaseutualueilla suora rakennuslupa on mahdollinen Paarlahden pohjoispuolisilla harvaan asutuilla alueilla, mutta muutoin maaseutualueilla uudisrakentaminen edellyttää suunnittelutarveharkintaa. Rakennusoikeuden määrä perustuu emätilatarkasteluun ja yleiskaavan yleismääräyksen mukaiseen mitoitukseen.
Työpaikka- tai elinkeinotoimintojen alueita on osoitettu seututien varteen Nurmiin, Sorilan pohjoispuolelle, Kämmenniemeen ja Terälahteen. Osalla alueista toteuttaminen edellyttää asemakaavoitusta ja keskitetyn vesihuollon järjestämistä. Alueille ei tule sijoittaa toimintoja, jotka ovat ristiriidassa tulevan työpaikka- tai elinkeinotoiminnan kanssa.
Maa- ja metsätalous sekä matkailu ovat alueen merkittäviä elinkeinoja, joiden harjoittamiseen ja kehittämiseen on hyvät edellytykset jatkossakin. Erillismerkinnöillä on osoitettu laajat yhtenäiset peltoalueet (maatalouden ydinalue) sekä laajat yhtenäiset metsäalueet. Matkailupalvelujen alueena tai kehitettävänä matkailukokonaisuutena on osoitettu Maisansalo-Murikka, Kintulammi, Paarlahti, Teiskon kirkonseutu ja Kaanaa, joissa kaikissa on erityyppiset lähtökohdat matkailupalvelujen tarjoamiseen ja kehittämiseen.
Luonnonsuojelualueiksi on osoitettu perustetut luonnonsuojelualueet sekä Tampereen kaupungin luonnonsuojeluohjelman mukaiset kohteet, joiden tavoitteena on suojelu luonnonsuojelulain nojalla. Virkistysalueina on osoitettu kaupungin omistamat Kulkkilan, Ala-Pirttijärven ja Kintulammen ympäristön alueet, muut virkistystoiminnot on esitetty kohdemerkinnöillä.
Arvokkaan kulttuuriympäristön kohteina on osoitettu alueen tiedossa olevat muinaisjäännökset, muut arkeologiset kulttuuriperintökohteet sekä arvokkaat rakennetut kulttuuriympäristöt, rakennukset ja maisema-alueet. Vuonna 2015 valmistuneen Tampereen Aitolahden ja Teiskon kulttuuriympäristöselvityksen kohteet (YLA 15.9.2015) on huomioitu kaavaratkaisussa.
Liikenteen osalta uusia tai kehitettäviä toimenpiteitä on esitetty lähinnä Nurmi-Sorilan alueelle, jossa uuden, Nurmi-Sorilan osayleiskaavaan pohjautuvan, kaupunginosan rakentaminen edellyttää mm. seututien 338 uutta linjausta Nurmin kohdalle. Aitovuoren ja Tarastenjärven eritasoliittymät on osoitettu kehittämismerkinnällä. Lisäksi kaavassa on osoitettu kehitettävät pyöräily- ja kävelyreitit sekä ohjeelliset joukkoliikenteen liityntäpysäkit.
Vesihuollon osalta on kaavassa osoitettu uutena varauksena Kämmenniemi-kantakaupunki runkolinjan ohjeellinen sijainti. Tekeillä olevassa Tampereen vesihuollon kehittämissuunnitelmassa ei tulla esittämään alueen keskitetyn vesihuoltoverkoston laajentamista lähivuosina. Yhdyskuntarakenteen kehityksen säännöllisen seurannan perusteella voidaan jatkossa ennakoiden varautua tulevaisuuden vesihuoltoratkaisuihin. Energiahuollon osalta uusina ohjeellisina merkintöinä on osoitettu voimalinjojen yhteystarpeita sekä Ukaan sähköasema. Maakuntakaavan ja Tampereen kaupungin maanvastaanottoselvityksen 2013 perusteella on osoitettu viisi selvitysaluetta ylijäämämaan vastaanottoa ja kierrätystä varten.
Ympäristöterveyden osalta kaavassa on osoitettu mm. pohjavesialueet, arseeni- ja fluoridiriskialueet sekä ympäristöluvan mukaiset kohteet kuten maa-ainesten ottoalueet, eläinsuojat ja moottoriurheilutoiminta.
Alueella voimassa olevat rantayleiskaava, osayleiskaavat, asemakaavat ja ranta-asemakaavat säilyvät voimassa edelleenkin. Näillä alueilla rakentamisen ohjaaminen tapahtuu kyseessä olevan kaavan mukaisesti, mutta mikäli kaavoja muutetaan tai niistä poiketaan, tulee strategisen yleiskaavan periaatteet huomioida. Strateginen yleiskaava kumoaa alueelle aiemmin laaditut Aitolahti-Teisko yleiskaavan 1982 sekä Nurmi-Sorilan osayleiskaavan 1981.
Laaditut selvitykset
Yleiskaavan eri vaiheessa on laadittu useita asukaskyselyitä ja erillisselvityksiä. Kyselyitä on kohdennettu alueen vakituisten ja kesäasukkaiden lisäksi mm. toimivien maatilojen omistajille, matkailuyrittäjille ja nuorille. Erillisselvityksinä on laadittu mm. koko aluetta koskevat Aitolahti-Teisko rantayleiskaavan 1989 ajantasaisuuden arviointi, viherrakenneselvitys, liikenneselvitys ja historiallisten asuinpaikkojen arkeologinen selvitys. Paikallisina selvityksinä on laadittu mm. Kämmenniemen mahdollisten laajenemisalueiden luonto- ja muinaisjäännösinventoinnit sekä Kurun harmaan graniitin esiintymä ja kiviteollisuus Kapeessa.
Kaavan valmisteluorganisaatio ja prosessi
Kaavan laatijana on Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön suunnittelun yleiskaavoitus. Kaavaa valmisteltaessa on tehty yhteistyötä kaupungin organisaation sisällä ja käyty työneuvotteluja mm. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa.
Kaavaehdotus asetetaan nähtäville muistutusten ja lausuntojen saamista varten. Ehdotuksesta saatuun palautteeseen laaditaan vastineet, joiden pohjalta Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava valmistellaan hyväksyttäväksi keväällä 2021.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.