Perustelut
Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta valmistelivat yhteistyössä Vuoreksen osayleiskaavan 2000-luvun alkuvuosina. Vuoreksen yhteinen osayleiskaava sai lainvoiman 2006. Samassa yhteydessä kunnat sopivat alueen toteuttamisen yhteistyöperiaatteista.
Tampereen kaupunki on asemakaavoittanut Vuoreksen yleiskaavan mukaiset alueet lähes kokonaisuudessaan ja toteuttanut alueen palveluverkon ja infran. Vuoreksessa asuu Tampereen puolella tällä hetkellä noin 6 000 ihmistä. Vuoreksen suunnittelukokonaisuuteen kuulunut Västinginmäen alue, jonne sijoittuu noin 2 000 asukasta, on lähtenyt rakentumaan. Vuoreksen alueella on tarkoitus tehdä asemakaavoitusohjelman mukaisesti asemakaavan muutokset sekä Vuoreksen keskustan liikekorttelissa että Ruskontien varren työpaikka-alueella. Muutosten tavoitteena on saada alueet toteuttamiskelpoisiksi muuttuneessa toimintaympäristössä.
Lempäälä on toistaiseksi toteuttanut Vuoreksen yleiskaavan mukaista rakentamista lähinnä Anniston kyläalueen ympäristössä, jonne on tehdyn asemakaavoituksen mukaisesti toteutettu pientalovaltaista asumista.
Tampereen kaupunki ja Lempäälän kunta haluavat yhdessä vauhdittaa Vuoreksen kehittämistä ja ovat ryhtyneet valmistelemaan kuntarajan siirtoa. Suunniteltu kuntarajan siirto koskee liitteenä olevan karttakuvan mukaista aluetta Lempäälän kunnan Ruskontien eteläpuolella, jota esitetään siirrettäväksi Tampereen kaupungin alueeksi. Alue on kooltaan noin 112 hehtaaria.
Kuntarajan siirtämisellä tavoitellaan eheää ja yhdyskuntarakenteeltaan toimivaa kokonaisuutta Ruskontien eteläpuolelle, jossa Tampereen kaupungilla on mahdollisuuksia toteuttaa sekä tarjota uuden alueen asukkaille hyvät elinolosuhteet sekä palvelut. Esitetty muutos parantaa siten koko alueen toimintakykyä, elinkeinojen toimintamahdollisuuksia sekä yhdyskuntarakenteen toimivuutta.
Em. alue tukeutuu Tampereen Vuoreksen yhdyskuntarakenteeseen ja palveluihin. Alueelle on yleiskaavan mukaisella maankäytöllä toteutettavissa monipuolista asumista n. 3 500 asukkaalle. Maankäyttöratkaisut tarkentuvat tulevissa asemakaavoitusprosesseissa. Uudet asukkaat tukisivat myös Vuoreksen palveluiden kehittymistä ja osaltaan varmistaisivat mm. koulukeskuksen hyvää käyttöastetta tulevaisuudessa. Erikseen voi todeta, että Vuoreksen isot infra- ja palveluinvestoinnit on jo tehty.
Kuntarajan siirron kohteena oleva alue Lempäälässä on yhä asemakaavoittamatta eikä siellä ole ennestään asutusta. Lempäälän kunta omistaa osaksi Tamperetta liitettäväksi esitetystä alueesta n. 48 ha eli 43 % alueen kokonaispinta-alasta. Mikäli rajansiirtoasia etenee päätöksentekoon ja saa lainvoiman, on Tampereen kaupungin tarkoitus ostaa Lempäälän omistamat alueet raakamaana myöhemmin erikseen määriteltävään raakamaahintaan. Samassa yhteydessä arvioidaan alueiden aiempi maankäyttö ja mahdolliset vaikutukset. Yksityisomistuksessa olevien alueiden osalta on tarkoitus noudattaa mahdollisen rajansiirron jälkeen voimassa olevia maapolitiikan linjauksia.
Kuntarajan siirrossa (toisin sanoen kunnanosan liittämisessä toiseen kuntaan) noudatetaan kuntarakennelakia (1698/2009). Kuntien hakiessa yhdessä kuntarajan siirtoa päättää siirrosta valtiovarainministeriö. Kuntien yhteinen esitys tulee valmistella kunnissa niin yksityiskohtaisesti, että ministeriö voi sen perusteella tehdä päätöksen kuntajaon muutoksesta ilman laajempaa valmistelua.
Ensimmäisessä vaiheessa rajansiirtoprosessissa on kuntien asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista huolehtiminen mukaan lukien kuulutuksen julkaiseminen kuntien virallisissa ilmoituskanavissa. Kuntalaisilla on mahdollisuus tehdä huomautuksia valmistellun aineiston osalta. Tämän jälkeen molempien kuntien valtuustot tekevät kuntien yhteisen esityksen ministeriölle.
Kuntarakennelain mukaan valtiovarainministeriön päätös kuntajaon muuttamisesta on tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän vuoden kesäkuun loppua. Kuntajaon muutos määrätään tulemaan voimaan kalenterivuoden alusta. Tampereen ja Lempäälän tavoitteena on, että ehdotettu kuntarajan muutos voisi tulla voimaan 1.1.2025.
Kuntarajan siirto Lempäälän kunnan kanssa on Tampereen kannalta perusteltu ja tukee kestävää kaupunkikehitystä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Vuoreksessa suunnitellun kuntarajan siirron valmistelun käynnistyminen ja aikataulu merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.