Perustelut
Tampereen seudun joukkoliikenteen alueelle on valmisteltu uutta, entistä helppokäyttöisempää vyöhykemallia. Nysse-alueella on nyt käytössä kuuden vyöhykkeen (ABCDEF) malli. Vyöhykemallia halutaan muuttaa, jotta joukkoliikenteen käyttö olisi entistä helpompaa.
Vyöhykemallimuutosta on valmisteltu arvioimalla erilaisten mallien vaikutuksia eri käyttäjäryhmille sekä kuntien talouteen. Alkuselvityksestä jatkoon pääsivät kolmen ja yhden vyöhykkeen mallit. Kaikista arvioiduista malleista nämä vaihtoehdot osoittautuivat eri käyttäjäryhmille helppokäyttöisimmiksi. Kuntien talouden kannalta kolmen vyöhykkeen malli aiheutti pienimmän muutoksen nykyisiin tukitarpeisiin. Yhden vyöhykkeen mallista laadittiin lisäksi malli, jossa lipputulojen avulla kompensoitiin korkeampaa tukitarpeiden kasvua.
Kahdesta jatkoon valitusta mallista pyydettiin mielipiteitä asukkailta sekä kaikista Nysse-alueen kunnista lausunnot.
Asukaskyselyyn saimme lähes 2500 vastausta ja yhteenvetona todettakoon, että molempia esiteltyjä malleja pidettiin helppokäyttöisinä. Asukaskyselyssä erityistä vastustusta liittyi yhden vyöhykkeen malliin sisältyneisiin suuriin lipunhinnan korotuksiin.
Saaduissa lausunnoissa kolmen vyöhykkeen esitettyä mallia kannattivat Kangasala, Pirkkala, Nokia, Tampere, Valkeakoski, Ylöjärvi, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä sekä Pirkanmaan ELY-keskus. Yhden vyöhykkeen mallia lausunnoissaan kannattivat Vesilahti, Orivesi sekä Lempäälä. Kaikissa lausunnoissa korostettiin, että nykyinen vyöhykejärjestelmä vaatii yksinkertaistamista ja vyöhykkeiden määrää on syytä vähentää
Kuntien lausunnoissa nostettiin esiin tarpeita vyöhykerajojen muutoksille. Vyöhykerajojen muutokset vaativat lisäselvityksiä eikä niistä päätetä tässä yhteydessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Tampereen seudun joukkoliikenteen toimivalta-alueella sekä Valkeakosken kaupungin alueella otetaan 3.1.2024 alkaen käyttöön uusi joukkoliikenteen vyöhykemalli, jossa alue on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen A, B ja C.
A ja B vyöhykkeiden rajat noudattavat nykyisin käytössä olevia vyöhykerajoja ja vyöhyke C muodostetaan nykyisistä vyöhykkeistä C, D, E ja F.
Päätös
Tampereen seudun joukkoliikenteen toimivalta-alueella sekä Valkeakosken kaupungin alueella otetaan tammikuussa 2024 käyttöön uusi joukkoliikenteen vyöhykemalli, jossa alue on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen A, B ja C.
A ja B vyöhykkeiden rajat noudattavat nykyisin käytössä olevia vyöhykerajoja ja vyöhyke C muodostetaan nykyisistä vyöhykkeistä C, D, E ja F.