Perustelut
Taustaa palveluliikenteestä
Pirkanmaan hyvinvointialueen aloitettua 1.1.2023 tehtiin Tampereen palveluliikenteen tilaajarakenteessa muutoksia. Aikaisemmin palveluliikenne oli Tampereen kaupungin ikäihmisten palvelujen lautakunnan ja myöhemmin sosiaali- ja terveyslautakunnan tilaamaa liikennettä, ja myös palveluliikenteen avustajat olivat Tampereen kaupungin kotihoidon/ikäihmisten palveluiden työntekijöitä. Hyvinvointialueen käynnistyessä vuoden 2023 alussa palveluliikenne siirtyi kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilaamaksi liikenteeksi palveluliikenteessä toimivien avustajien siirtyessä Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöiksi.
Tuomi Logistiikka Oy on tuottanut ja suunnitellut Tampereen palveluliikenteen 90-luvun lopulta lähtien yhdistäen palveluliikenteessä käytettävään kalustoon sosiaali- ja terveystoimen sekä koulutoimen ryhmäkuljetuksia palveluliikenteen liikennöintiajan ulkopuolella. Samaa kustannustehokasta käytäntöä on jatkettu yhteistyössä Tuomi Logistiikan, Nyssen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa vuoden 2023 alusta lähtien. Palveluliikenteen autoja hyödynnetään nykyisin Pirhan järjestämissä ryhmäkuljetuksissa palveluliikenteen pääsääntöisen liikennöintiajan ulkopuolella, ja Tuomi Logistiikka tuottaa tämän kuljetuskokonaisuuden.
Pirkanmaan hyvinvointialueen tuottama palveluliikenteen avustajatoiminta päättyy kevään 2024 aikana. Muutos on osa pirkanmaalaisten asiakkaiden palvelujen yhtenäistämistä sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen sopeuttamistoimia, joista Pirkanmaan hyvinvointialue on käynyt syksyn 2023 aikana laajat yhteistoimintaneuvottelut.
Tampereella toimii yhteensä 20 palveluliikenteen linjaa, joita operoidaan yhteensä 22 pikkubussilla. Vuoden 2023 loppuun Pirkanmaan hyvinvointialueen avustajia toimi yhteensä 16 ajoneuvossa. Avustajilla on ollut merkittävä rooli palveluliikenteen liikennöinnissä. Avustajatoiminta on osaltaan mahdollistanut sen, että palveluliikenne on pystynyt liikennöimään nykyisillä matkustajamäärillä. Palveluliikenteen avustajia on ollut niillä palveluliikenteen linjoilla, joissa matkustajamäärä on ollut erityisen suuri tai toimintaympäristö on puoltanut avustajien käyttöä.
Palveluliikennettä liikennöidään arkisin ja palveluaika on pääsääntöisesti 8.30-14.30. Linjasta riippuen palveluliikenteen palveluaika voi hieman poiketa pääsääntöisestä palveluajasta. Tampereen keskustassa palveluliikenteen linjalla nro 17 tarjotaan arkisin palvelua klo 18 asti ja viikonloppuisin klo 9.25-17.05 aikavälillä. Palveluliikenteessä tehdään vuosittain noin 190 000 matkaa. Matkustajamäärän keskiarvo on 8600 matkaa palveluliikenteen ajoneuvoa kohti. Ruuhkaisimmissa Palissa 18 tehdään vuosittain jopa 18 000 matkaa.
Palveluliikenteen luonteeseen kuuluu se, että asiakkaille voidaan tarjota ns. ovelta ovelle kuljetus. Tämä tarkoittaa, että tarvittaessa asiakas noudetaan kyytiin kotiovelta ja saatetaan määränpäässä ovelle.
Palveluliikenteen linjojen toimintaperiaatteet:
- Reitti-mallinen palveluliikenne (esimerkiksi Pali 11)
Reitti-mallisen palveluliikenteen aikataulussa palveluliikenteelle on merkitty tarkka reitti, jota pitkin palveluliikenteen linja ajaa. Asiakkaan tekemän tilauksen perusteella linja voi kuitenkin poiketa reitiltä noutamaan asiakkaan kotiovelta. Reittiin on voitu merkitä joitakin reitin osuuksia, jotka ajetaan vain kutsusta. Kutsusta merkityt osuudet tarkoittavat, että ko. osuutta (esim. pisto päätieltä) ei ajeta, ellei sinne ole asiakkaan tilausta tehtynä. Koska reittimallisessa linjassa linjan reitti on näkyvillä asiakkaille tuotetussa aikataulussa, ovat asiakkaat voineet myös nousta linjan kyytiin ilman tilausta odottamalla autoa reitin varrella.
- Alue-mallinen palveluliikenne (esimerkiksi Pali 3)
Alue-mallisessa palveluliikenteen aikataulussa linjalle on osoitettu se maantieteellinen alue, jolla linja liikennöi. Alueen lisäksi linjalle on osoitettu yleensä muutamia aikataulupisteitä, jotka ohjaavat linjan liikennöintiä. Aikataulupisteet osoittavat ne kellonajat, jolloin linja käy esim. alueen kauppakeskittymässä. Linjan tarkka reitti alueen sisällä muodostuu asiakkaiden tilausten perusteella, eikä aikataulussa ole nähtävillä tarkkoja teitä, joita pitkin linja ajaa. Alue-mallisessa palveluliikenteessä asiakkaan on tehtävä matkatilaus etukäteen, jotta pääsee linjan kyytiin. Aikatauluun merkityiltä aikataulupisteiltä (esim. lähtö kauppakeskittymästä) kyytiin voi nousta myös ilman etukäteistilausta.
- Reitti- ja alue-mallisen yhdistelmä (esimerkiksi Pali 9)
Jotkut palveluliikenteen linjat ovat yhdistelmä reittimallista ja aluemallista linjaa. Tämä tarkoittaa, että osa linjasta liikennöidään tiettyä reittiä pitkin, mutta osa linjasta palvellaan aluemallisesti.
Pali 19 on tällä hetkellä ainut linjaliikenne-mallinen linja, mikä tarkoittaa, että Pali 19 ajaa aina tietyn aikatauluun merkityn reitin, ja se ei poikkea lainkaan reitiltä (vrt. reittimallinen linja, joka kuitenkin poikkeaa reitiltä asiakkaan tilausten perusteella). Linjaliikennemalliseen linjaan noustaan reitin varrelta, sopivilta kyytiinnousupaikoilta. Pali 19 ei tehdä tilauksia.
Palveluliikenteen matkojen tilaustavat
Noin puolet palveluliikenteen linjoista ovat Tuomen ohjauksessa, mikä tarkoittaa, että asiakkaat soittavat matkatilauksen Tuomen kuljetustenohjauskeskukseen. Kuljetustenohjauskeskus hallinnoi ko. Palin tilauksia ja suunnittelee ajoneuvon reitin. Ajot välitetään kuljettajalle ajoneuvosovellukseen, josta kuljettaja näkee esim. mistä seuraava asiakas noudetaan kyytiin.
Niissä Paleissa, jotka eivät ole Tuomen ohjauksessa, asiakkaat soittavat matkatilaukset suoraan autoon. Autossa kuljettaja ja avustaja ovat yhteistyössä ottaneet tilaukset vastaan sekä suunnitelleet Palin ajojärjestyksen. Kuljettaja ja avustaja ovat tehneet tilausten vastaanottamisessa yhteistyötä: kun kuljettaja on ajanut, avustaja on ottanut tilauksia vastaan ja vastaavasti, kun avustaja on ollut avustamassa asiakasta, on kuljettaja ottanut tilauksia vastaan.
Palveluliikenteen järjestämisen periaatteet tulevaisuudessa
Tampereen Palveluliikenteen järjestämisen keskeiset periaatteet säilyvät myös avustajatoiminnan päättymisen jälkeen.
- Palveluliikenne on kaikille avointa joukkoliikennettä, joka on kuitenkin suunniteltu erityisesti ikäihmisten tarpeisiin. Avoin joukkoliikenne tarkoittaa, että kuka vain voi käyttää palveluliikennettä. Asiakkaan ei tarvitse olla minkään tietyn iän ylittänyt tai vastaavasti asiakas ei tarvitse mitään todistuksia ollakseen oikeutettu käyttämään palveluliikennettä.
- Palveluliikenteellä tarjotaan asiointiyhteydet ensisijaisesti alueen lähipalveluihin. Lähipalveluilla tarkoitetaan esimerkiksi kunkin asuinalueen kauppakeskittymää sekä yhteyksiä alueen julkisiin terveydenhoitopalveluihin. Yhteyksissä pyritään huomioimaan myös yhteydet lähitoreille, kirjastoihin ja kunnallisiin liikuntapalveluihin.
- Palvelu on suunnattu erityisesti ikäihmisille tai muille sellaisille henkilöille, joille tavallisen joukkoliikenteen käyttäminen tuottaa haasteita. Tämä tarkoittaa, että asiakkaita avustetaan ajoneuvoon nousemisessa ja ajoneuvosta poistumisessa sekä kantamusten ja apuvälineiden kanssa siinä laajuudessa, millaista avustamista kuljettajan on mahdollista tarjota yksin.
- Palveluliikenteen palveluaika tarjoaa asiointiyhteydet päiväsaikaan. Palveluliikenne palvelee asiakkaita päiväsaikaan n. 8.30-14.30. Tapauskohtaisesti linjan palveluaika voi poiketa tästä palveluajasta. Ilta- ja viikonloppupalvelua ei avustajatoiminnan päättymisen yhteydessä vähennetä.
Avustajatoiminnan päättymisen myötä palveluliikenteeseen on tehtävä linjakohtaisia muutoksia. Tehtävien muutosten toimenpidevalikoima on kuvattu liitteessä 1. Muutokset toteutetaan niin, että palveluliikenteen kustannustaso ei nouse. Mikäli avustajat palaavat palveluliikenteeseen palautetaan tehdyt linjakohtaiset muutokset alkuperäisiksi.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Palveluliikenteen järjestämisen keskeisiä periaatteita noudatetaan myös avustajatoiminnan päättymisen jälkeen perustelutekstissä kuvatusti.
Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta oikeuttaa joukkoliikennejohtajan hyväksymään palveluliikenteeseen autoavustajien poistumisen johdosta tehtäviä linjakohtaisia liitteen 1 mukaisia muutoksia niin, että palveluliikenteen kustannukset eivät nouse.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.