Perustelut
Katusuunnitelma on laadittu pääasiassa uuden koulu- ja päiväkotirakennuksen ja liikenneturvallisuuden parantamisen vuoksi. Katusuunnitelma pohjautuu vuonna 2020 laadittuun liikenteelliseen selvitykseen. Kadun korkeusasemiin ei ole suunniteltu muutoksia.
Katutilaa jäsennetään kaventamalla ajorataa ja muuttamalla kadunvarsipysäköinti pysäköintitaskuiksi välillä Liisanpuisto – Liisankatu. Liisanpuiston ja Liisankadun liittymäalueet sekä Liisanpuiston ja Kiovanpuiston välinen suojatieylitys korotetaan. Järjestelyillä hillitään autoliikenteen ajonopeuksia ja lisätään liikkumisen turvallisuutta koulujen läheisyydessä sekä vilkkaalla Liisanpuiston ja Kiovanpuiston välisellä jalankulun ja pyöräliikenteen reitillä.
Kaupinkadun ajoradan leveys on 5,50 – 6,25 metriä. Kadun itäpuolen pysäköintitaskut ovat 2,5 metrin levyisiä ja jalkakäytävän leveys on 2,0 – 3,4 metriä. Kadun länsipuolella on ajoradasta erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän leveys on 1,75 – 2,5 metriä ja pyörätien leveys 2,5 metriä. Kulkumuodot erotellaan toisistaan kahden valkoisen betonikiven kiviraidalla. Suojatiet toteutetaan liittymissä esteettömän erikoistason ratkaisuna.
Ajoratojen, jalkakäytävien ja pyöräteiden pintavedet johdetaan pinnankallistusten avulla hulevesiviemäriin. Valaistus Kaupinkadulla säilyy pääosin nykyisellään, mutta muutamaa valaisinpylvästä siirretään.
Kadun rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2022 vuosisuunnitelmaan.
Katutöiden rakentamisen kustannusarvio on noin 620 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 19.4. – 3.5.2022. Ehdotusta vastaan on tehty yksi muistutus.
Muistutuksessa esitetään, että suunnitellut ratkaisut olisivat väliaikaisia pyöräliikenteen osalta ja asioita tarkasteltaisiin laajemmin ja tavoiteltaisiin yksisuuntaisia pyörätieratkaisuja. Muistutuksessa esitetään myös Kaupinkadun poikittaisen pyörätien ja jalkakäytävän osoittamista etuajo-oikeutetuksi Kaupinkadun ajoneuvoliikenteeseen nähden. Tämä ratkaisu myös tukisi Kaupinkadun rauhoittamistavoitteita. Lisäksi muistutuksessa esitetään Kaupinkadulla Sammonkadun liittymässä olevan liikennevalo-opastimen siirtämistä tieliikennelain mukaisesti pyörätien ja jalkakäytävän takareunasta ajoradan reunaan, sillä liikennevalojen tarkoitus on koskea ainoastaan ajoradan liikennettä.
Kaupinkadun katusuunnitelma on tehty lähtökohtaisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja vastaamaan uuden koulun ja päiväkodin tarpeita. Kaupinkadun muut osuudet eivät ole tällä hetkellä saneerausohjelmissa ja yhtenäisyyden vuoksi tämä kohde toteutetaan kaksisuuntaisella pyörätiejärjestelyllä. Mahdollisuuksien mukaan pyritään kadulla myös säilyttämään aiemmin tehtyjä rakenteita. Katualueen tila ei myöskään ole riittävä laadukkaiden pyöräkaistojen toteuttamiseksi. Esimerkiksi pysäköintipaikkojen sijoittamista päiväkodin saattoliikennettä varten on pidetty tärkeänä.
Ajonopeuksien hillitsemiseksi ja turvallisemman kadunylityksen saavuttamiseksi ehdotusvaiheen jälkeen katusuunnitelmaa on muutettu siten, että Kaupinkadun poikittaiselle pyöräliikenteelle on merkitty etuajo-oikeus asettamalla Kaupinkadulle väistämisvelvollisuus poikittaisen väylän kadunylityskohtaan. Lisäksi suunnitelmaa on muutettu siten, että Kaupinkadulla Sammonkadun liittymässä oleva liikennevalo-opastin siirretään ajoradan reunassa olevalle kivettävälle kaistaleelle. Täten kaikki liittymässä kulkevat havaitsevat paremmin liikennevalot nykytilanteeseen nähden.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kaupinkadun välillä Sammonkatu – Teiskontie katusuunnitelma numero 1/21773 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta seuraavin muutoksin ehdotusvaiheeseen nähden.
Kaupinkadulle asetetaan väistämisvelvollisuus kadun poikittaiseen pyörätiehen ja jalkakäytävään nähden.
Kaupinkadulla Sammonkadun liittymässä oleva liikennevalo-opastin siirretään ajoradan reunassa olevalle kivettävälle kaistaleelle.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.