Perustelut
Asia on tullut vireille 24.03.2025, joten asian käsittelyyn sovelletaan rakentamislakia.
Poikkeamispäätös RakL 57 §:n nojalla AKL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa ja AKL 58 § 2 momentin säädöksestä, jonka mukaan asemakaava-alueelle ei saa sijoittaa toimintoja, jotka aiheuttavat haittaa kaavassa osoitetulle muiden alueiden käytölle.
Rakennetaan kolme asuinkerrostaloa ja pysäköintialue.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Rakennetaan kolme ikääntyneiden asuinkäyttöön tarkoitettua kerrostaloa, joista jokaisessa on 8 kerrosta. Lisäksi tontille rakennetaan kaksi irtaimistovarastokäyttöön tarkoitettua ulkorakennusta, kaksi jätepistettä syväkeräysjärjestelmällä sekä kolme autopaikoitusaluetta.
Hankkeen yhteydessä siirretään tontilla kulkeva hulevesiviemäri sekä muotoillaan tontin rajalla maanpintaa myös kaupungin puistoalueen puolella. Kaupungin puolella olevat rakenteet (aita yms) poistetaan.
POIKKEUSLUPAA VAATIVAT POIKKEAMISET:
- Autopysäköinti: B-talon osalta autopaikkamääräykseksi tulkittu yksi autopaikka / 500 k-m².
Peruste: B-taloon tulossa yhteisöllistä asumista, joka on rinnastettavissa palveluasumiseen. Talojen asukkaat ovat ikäihmisiä, joista valtaosalla ei ole omaa autoa. Tästä johtuen autopaikkojen tarve on vähäisempi. Tämä puolestaan vapauttaa pihalta tilaa muille toiminnoille kuten istutuksille ja yhteisalueille. Näin myös jätepisteet saadaan toteutettua pysäköintialueiden yhteyteen. Tämä lisää piha-alueiden viihtyisyyttä ja turvallisuutta, sillä jäteastioiden tyhjennys voidaan toteuttaa pysäköintialueilta käsin eikä yhteisalueille ajaminen jäteautolla ole tarpeen.
- Polkupyöräpysäköinti: B-talon osalta pyöräpaikkanormiksi tulkittu 0.25 polkupyöräpaikkaa/työntekijä. Kokonaisuudessaan polkupyöräpaikkoja on vähemmän, kun kaavassa on määritelty: Pyöräpaikkojen kokonaismäärä tontilla on yhteensä 87 paikkaa, joista jokaisen talon uvv-varastossa on 9 polkupyöräpaikkaa (3x9PP). Kahden ulkorakennuksen yhteydessä sijaitsevissa lukittavissa katoksissa on yhteensä 60 polkupyöräpaikkaa (2x30PP).
Peruste: B-taloon on tulossa yhteisöllistä asumista. Myös A- ja C-talojen asukkaat ovat ikäihmisiä, joista monilla ei ole iästä ja fyysisestä kunnosta johtuen omia polkupyöriä. Vähäisempi polkupyöräpaikkamäärä mahdollistaa tontin käytön muihin toimintoihin, kuten istutuksiin ja oleskeluun. Tämä lisää pihan viihtyisyyttä. Kaikki toteutettavat pyöräpaikat ovat katetuissa ja lukittavissa tiloissa.
VÄHÄISET POIKKEAMISET:
- Rakennusalakohtaisen rakennusoikeuden ylitys: Kaavassa sallittu rakennusalakohtainen rakennusoikeus 3000 k-m² ylittyy 4 m² kahdessa rakennuksessa (A-talo ja C-talo).
Peruste: Kokonaisrakennusoikeus 9000 kem² ei ylity (B-talossa sallittu rakennusoikeus alittuu 14 m²)
- Pysäköintilaitoksen rakentamatta jättäminen: Kaavassa merkitylle pys-1 (rakennusalan osa, jolle saa sijoittaa ainoastaan pysäköintilaitoksen) ja ra-3 (ajoluiskan tai rampin rakennusala) alueille rakennetaan pysäköintialue maantasoratkaisuna.
Peruste: B-taloon on tulossa yhteisöllistä asumista, ja myös A- ja C-talojen asukkaat ovat ikäihmisiä. Asukkaiden keski-ikä rakennuksissa tulee olemaan yli 75 vuotta. Valtaosalla heistä ei ole enää omaa autoa, joten tarvittavat autopaikat saadaan sijoitettu alueille maantasoratkaisuna eikä pysäköintilaitosta tarvita (B-talossa AP-normina 1/500). Pintapysäköintiratkaisu on kaupunkikuvallisesti vähäeleisempi ja vähemmän huomiota herättävä, kuin pysäköintilaitos. Pintapysäköintiratkaisu turvaa myös paremmin tontin kaakkoiskulman vanhojen puiden säilymisen, sillä kevyemmät pintarakenteet mahdollistavat vähäisemmän maankaivun, joka puolestaan suojelee puiden juuristoja.
- ju-19 -määräys: Rakennuksen julkisivujen tulee olla värisävyltään vaaleita. Rakennusten päätyjen värisävy alueella yleisesti käytetyn teeman mukaisesti punaruskeaa tiililaattaa.
Peruste: Sama teema tummemmista päädyistä toistuu alueella, jolloin esitetty ratkaisu sopii ympäristöön. Rakennusten pitkät julkisivut ovat vaaleata tiililaattaa.
- Yksi pelastusauton nostopaikka on osoitettu tontin länsipäätyyn ajoneuvoliittymäkieltoalueelle.
Peruste: Kyseistä kohtaa ei tulla käyttämään muuhun liikennöintiin. Liittymä on tarkoitettu ainoastaan pelastusajoneuvolle. Tämä osoitetaan liikennemerkein.
- le-2 -määräys: Kaavaan merkityille le-2 alueille (Alueen sisäistä kevyttä liikennettä sekä leikkiä ja oleskelua varten varattu tonttien yhteiseen käyttöön tarkoitettu alueen osa) ei tule leikkivälineitä, esim. hiekkalaatikoita, jousikeinuja jne.
Peruste: Asukkaisen keski-ikä rakennuksissa tulee olemaan yli 75 vuotta, jonka vuoksi alueille tulee kulkuväylien lisäksi lähinnä kalustettuja oleskelualueita istutuksineen. Yhteisoleskelualueita on useampi, samoin erilaisiin ulkoaktiviteetteihin soveltuva pelialue.
- Rakennusalueen rajan ylitys: Osa parvekelinjoista ja terasseista ylittää rakennusalueen rajan yli rakennusjärjestyksessä sallitun 1,2 m, mutta kuitenkin alle 2 m.
Peruste: Johtuen rakennusalueen mitoituksesta ja kaavassa vaaditusta rakennusmassan porrastuksesta, ei koko rakennusoikeutta saisi hyödynnettyä mikäli esteettömästi mitoitetut parvekkeet toteutettaisiin rakennusalueen mukaisesti. Parvekkeet jokaisessa asunnossa parantavat asumisen laatua.
- Rakennusalueen rajan ylitys: Osa luiskista ja ulkoportaista ylittää rakennusalueen rajan yli rakennusjärjestyksessä sallitun 1200 mm.
Peruste: Johtuen tontin korkeuseroista ja talojen läpikuljettavuudesta, on maanpinnan koroissa eri sisäänkäynneillä merkittäviä korkeuseroja. Kaikki sisäänkäynnit on kuitenkin haluttu luiskata esteettömiksi, sillä asukkaista merkittävä osa käyttää erilaisia kulkemisen apuvälineitä. Korkeuseroista johtuen luiskien pituudet muodostuvat niin pitkiksi, että osa luiskista ylittää rakennusalueen rajan.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu hakijan toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.
POIKKEAMINEN
Tontti 837–233–3044–3 on asemakaavassa osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi, jolle saa sijoittaa palveluasumista ja tontin koillisosan rakennusalalle saa sijoittaa ainoastaan pysäköintilaitoksen. Asemakaavan pysäköintimääräyksenä on kaupungin oman vuokratuotannon ja ARA-vuokratuotannon sekä senioriasumisen osalta yksi autopaikka/140 k-m2, palveluasumisen osalta yksi autopaikka/500 k-m2 ja kaupungin oman vuokratuotannon ja ARA-vuokratuotannon sekä senioriasumisen osalta yksi polkupyöräpaikka/35 k-m2. Tontille rakennetaan kaksi senioriasumiseen tarkoitettua asuinkerrostaloa ja yksi asuinkerrostalo yhteisöllistä asumista varten. Auto- ja polkupyöräpaikoista poiketaan 14 autopaikkaa ja 156 polkupyöräpaikkaa ja autojen pysäköinti toteutetaan ainoastaan pintapysäköintinä. Pysäköintipaikkoja toteutetaan 47 autopaikkaa ja 87 polkupyöräpaikkaa.
Kolmelle rakennusalalle osoitettu 3000 k-m2 rakennusoikeus ylittyy 4 k-m2 kahden rakennusalan osalta, mutta kokonaisrakennusoikeus ei ylity. Rakennusalojen rajoista poiketaan osan parvekelinjojen ja terassien osalta 1,2 m sekä sisäänkäyntien yhteyteen toteutettujen luiskien osalta.
Asemakaavassa on osoitettu julkisivumääräys, jonka mukaan rakennuksen julkisivujen tulee olla värisävyiltään vaaleita. Siitä poiketen rakennusten päädyt toteutetaan punaruskealla tiililaatalla.
Tontin lounaisraja on liittymäkieltoaluetta. Siitä poiketen liittymäkieltoalueelle sijoitetaan pelastusajoneuvoille tarkoitettu nostopaikka.
Tontille on osoitettu kaksi alueen sisäistä kevyttä liikennettä sekä leikkiä ja oleskelua varten varattu tonttien yhteiseen käyttöön tarkoitettua alueen osaa. Alueille ei sijoiteta leikkimiseen tarkoitettuja välineitä vaan pääasiassa sisäisiä kulkureittejä sekä oleskelualueita.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei RakL 57 §:n mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontilla sijaitsee neljä asuinkerrostaloa, joille on myönnetty purkamislupa. Tontti rajautuu luoteessa ja koillisessa istutettavaan puistoalueeseen, kaakossa ja lounaassa katualueeseen.
Asuinkerrostalojen rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse käyttötarkoitukseltaan asemakaavan mukaisesta asuinkerrostalojen rakentamisesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saadun Pirkanmaan hyvinvointialueen kannanoton asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen auto- ja polkupyöräpaikkojen määrästä, ainoastaan pysäköintilaitokselle osoitetusta alueen osasta, julkisivumääräyksestä, rakennusalakohtaisesta rakennusoikeudesta, liittymäkieltoalueesta, rakennusalasta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
Hallintosäännön 22 §:n 4 momentin 2) kohdan mukaan yhdyskuntalautakunta päättää poikkeamisluvista.
LIITTEET:
Kartat: Sijaintikartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu luoteessa ja koillisessa istutettavaan puistoalueeseen, kaakossa Voionmaankatuun ja lounaassa Pukkisaarenkatuun. Poikkeamislupahakemus sijaitsee osoitteessa Voionmaankatu 44. Kohteen koillissuunnalla on aikaisempi lupahakemus, jolle on annettu myönteinen päätös vuonna 2020. Lisäksi kohteen luoteissuunnalla on kaksi aikaisempaa lupahakemusta, joille on annettu myönteiset päätökset vuosina 2013 ja 2021. Asemakaavassa tontin pääkäyttötarkoitus on asuinkerrostalojen korttelialue. Rakennusoikeus asuinkerrostaloille on 9000 k-m2, talousrakennuksille 150 k-m2 ja pysäköintilaitokselle 1000 k-m2. Suurin sallittu kerrosluku on kahdeksan. Kerrostalojen osalta yksi autopaikka/100 k-m2. Kaupungin oman vuokratuotannon ja ARA-vuokratuotannon sekä senioriasumisen osalta yksi autopaikka/140 k-m2. Rivitalojen ja muiden kytkettyjen pientalojen osalta yksi autopaikka/90 k-m2 tai vähintään yksi autopaikka/asunto. Opiskelija-asumisen osalta yksi autopaikka/250 k-m2. Palveluasumisen osalta yksi autopaikka/500 k-m2. Tontille on osoitettu kolme rakennusalaa asuinrakennuksille, kaksi rakennusalaa talousrakennuksille ja yksi rakennusala ainoastaan pysäköintilaitokselle.
Lausunnot: Hankkeesta on saatu Pirkanmaan hyvinvointialueen kannanotto.
Poikkeamishakemus: Poikkeamishakemus on salassa pidettävä Tietosuojalain 29 §:n perusteella (henkilötunnus).
Suunnitelmat: Rakennetaan kolme kahdeksan kerroksista asuinkerrostaloa ja kolme pintapysäköintialuetta tontille.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Myönnetään tontille 837–233–3044–3 lupa saada poiketa auto- ja polkupyöräpaikkojen määrästä, ainoastaan pysäköintilaitokselle osoitetusta alueen osasta, julkisivumääräyksestä, rakennusalakohtaisesta rakennusoikeudesta, liittymäkieltoalueesta ja rakennusalasta asuinkerrostalojen ja pysäköintialueiden rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Raholan kaupunginosassa, osoitteessa Voionmaankatu 44.
Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa lupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.