Perustelut
Hämeenpuiston suojateiden turvallisuusselvityksessä on tarkasteltu Tampereen valtatien ja Näsijärvenkadun välillä sijaitsevien suojateiden nykyinen turvallisuustilanne. Selvitys pitää sisällään toimenpideohjelman suojateiden turvallisuuden parantamiseksi.
Suunnittelualue
Keskustan strategisessa osayleiskaavassa Hämeenpuistossa kulkee merkittävä pohjois-eteläsuuntainen jalankulkuakseli, joka on myös esteettömyyden erikoistason reitti. Hämeenpuistossa sijaitsee myös pyöräilyn pääreitti. Jalankulkuakseli risteää puiston keskivaiheilla jalankulku- ja joukkoliikennepainotteisen Hämeenkadun. Hämeenpuisto on Satakunnankadusta etelään osa autoliikenteen keskustan kehää.
Lähtökohdat
Hämeenpuiston pituus on noin 1,3 kilometriä ja siellä on yhteensä 73 suojatietä. Suojateistä noin 40 % on valo-ohjaamattomia suojateitä (31 kpl) ja noin 60 % on liikennevalo-ohjattuja suojateitä (42 kpl). Suojateiden käyttäjämäärä vaihtelee huomattavasti. Hämeenkadun eteläpuolella sijaitsevien suojateiden iltahuipputunnin käyttäjämäärä vaihtelee 4-195 välillä. Hämeenpuiston ja Nalkalankadun liittymässä sijaitsevilla suojateillä on vähiten käyttäjiä. Hämeenkadun pohjoispuolella sijaitsevat suojatiet ovat selkeästi vilkkaammin käytettyjä – iltahuipputunnin aikaan liikkujia on 24-504. Käyttäjälaskentojen perusteella vilkkaimmat suojatiet sijaitsevat Hämeenkadun, Kauppakadun ja Puutarhakadun kohdalla.
Hämeenpuistossa tapahtuneita poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia tarkasteltiin aikavälillä 2010-2019. Liikenneonnettomuuksien määrä on vähentynyt merkittävästi kaikkien liikenneonnettomuuksien osalta. Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien osalta kehityskulku on myös ollut hyvin positiivinen. Suurin osa henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista tapahtuu jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Hämeenpuistossa ei tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuosien 2010-2019 välillä.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksista yli puolet tapahtuu liittymäalueilla sijaitsevilla suojateillä. Liikennevaloliittymien suojateillä tapahtuu jalankulku- ja pyöräonnettomuuksia kaksi kertaa enemmän kuin valo-ohjaamattomien liittymien suojateillä. Onnettomuustarkastelun perusteella samanaikainen vihreä valo suojatiellä ja oikealle kääntyvällä ajoneuvoliikenteellä lisää onnettomuusriskiä.
Hämeenpuistossa on tutkittu liikennevalojen noudattamista neljässä liittymässä: Tiiliruukinkatu, Satamakatu, Hallituskatu ja Satakunnankatu. Punaisia päin ajamista tapahtuu eniten iltapäivällä klo 12-18 tietyillä ajosuunnilla. Määrällisesti eniten punaisia päin ajamista tapahtuu Hämeenpuiston ja Hallituskadun liittymässä.
Suojateiden haasteet
Hämeenpuiston suojateiden haasteena on:
- suojateiden suuri lukumäärä
- jalankulkijan pitkät ylitysmatkat
- havaittavuus mm. kadulle pysäköidyt ajoneuvot ja rakennukset aiheuttavat näkemäesteitä
- osin puutteellinen valaistus
- merkintätapa vaihtelee ja osin suojatiemaalaukset ovat puutteellisia tai kuluneita
- kaistajärjestelyt suojateiden kohdalla ovat osin tulkinnanvaraisia (1 vai 2 kaistaa)
- jalankulkijoille ja kääntyville ajoneuvoille on paljon samanaikaista vihreää valoa
- liikennevalojen noudattamattomuus
- väistämisvelvollisuudet epäselviä puiston keskellä olevilla suojateillä pyöräilijöiden ja ajoneuvojen välillä
Toimenpideohjelma
Hämeenpuistossa on yhteensä 73 suojatietä, joista 62:lle esitetään selvityksessä toimenpiteitä. Toimenpiteiden tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja yhtenäistää Hämeenpuiston suojatieratkaisuja.
Toimenpiteet on luokiteltu kahteen luokkaan:
- pienehköt, nopeasti toteutettavat toimenpiteet (esim. liikennemerkki- ja ajoratamerkintämuutokset. Näiden toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä noin 20-50 000 euroa
- jatkosuunnittelua vaativat toimenpiteet (esim. liikennevalot, kavennukset, suojateiden korotukset). Näiden toimenpiteiden kustannusarvio on noin 650-800 000 e
Toimenpiteiden kustannusarviot perustuvat suuntaa-antaviin yksikkökustannuksiin, joten kustannukset tarkentuvat jatkosuunnittelussa.
Toimenpideohjelman priorisoinnissa on huomioitu mm. koulun läheisyys, punaista päin ajaneiden määrä, pääpyöräreitti, onnettomuudet ja liikennemäärät.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hämeenpuiston suojateiden turvallisuusselvitys ja toimenpideohjelma hyväksytään.
Toimenpideohjelmassa esitetyt pienehköt toimenpiteet toteutetaan vuosina 2021-2022 ja jatkosuunnittelua vaativien toimenpiteiden suunnittelu käynnistetään. Toimenpideohjelman kohteet on tavoitteena toteuttaa kokonaisuudessaan vuoteen 2026 mennessä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.