Perustelut
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä esittää 19.4.2021 jättämässään valtuustoaloitteessa, että kaupunki selvittää mahdollisuutta muuttaa Pyhäjärven ympäri kulkevan Pyhä-reitin kulkua Ala-Pispalassa niin, että se kulkisi Pyhäjärven rantaa pitkin. Nyt reitti kulkee Lapiosaarenkadun ja Vieremänkadun kautta. Valtuustoaloitteessa perustellaan esitystä turvallisuudella, koska kyseisillä kaduilla liikkuu myös autoja. Aloitteen mukaan siirto avaisi Pyhäjärven maisemat reitin käyttäjille, ja rantareitti palvelisi ulkoilureitin käyttäjien ohella lähialueiden asukkaita.
Liikennejärjestelmän suunnittelu on tutkinut yhdessä viheralueet ja hulevedet -yksikön sekä kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kanssa valtuustoaloitteen mukaista yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän toteuttamista Pyhäjärven rantaan Lapiosaarenkadun ja Vieremänkadun kohdalla. Pyhäjärven maisemareitti kulkee nykyisin Vieremänkatua ja Lapiosaarenkatua pitkin. Ne ovat päättyviä tonttikatuja, joilla moottoriajoneuvoliikenteen liikennemäärä on erittäin pieni ja nopeusrajoitus on 30 km/h. Alueelta ei ole saatu liikenneturvallisuuden tai pyöräilyn olosuhteista asiakaspalautetta eikä kaduilla ole tapahtunut poliisin tietoon tulleita liikenneonnettomuuksia. Pyöräilyä ajoradalla voidaan näiden tietojen perusteella pitää turvallisena. Uusi reitti lyhentäisi Pyhä-reittiä noin 150 metristä 120 metriin, mutta virkistyskäytössä 30 metrin muutoksella ei olisi käytännön merkitystä. Liikenteellistä tarvetta reitin siirtämiselle ei näin ollen ole tunnistettavissa.
Ehdotetun uuden reitin kohdalla oleva ranta-alue on osoitettu asemakaavassa puistoksi ja maanomistaja on Tampereen kaupunki. Uusi reitti kulkisi kiinteistöjen 1:169, 1:173 ja 1:174 kautta. Kiinteistöistä ei ole tehty maanvuokrasopimuksia, joten reitin toteuttaminen olisi mahdollista. Kiinteistöllä 1:169 sijaitsee rakennus, jonka käyttötarkoitusta ja omistajuutta tulisi tutkia tarkemmin mahdollisen väylän suunnittelun yhteydessä, sillä rakennus olisi purettava uuden väylän toteutuessa.
Tällä hetkellä ranta-alueella kasvaa puita ja alueen länsiosassa on venepaikkoja. Ranta-alue on hyvin jyrkkä ja kapea. Rantakaistaleen leveys on vähimmillään 13 m. Korkeuseroa on noin 4 m ja rinteen kaltevuus noin 30—40 %, joten väylän rakentaminen edellyttäisi tukimuurirakennetta ja aiheuttaisi siten merkittäviä muutoksia ranta-alueeseen ja sen kasvillisuuteen. Reitin rakentamisen katsotaan aiheuttavan merkittävää haittaa olevalle luonnolle.
Uuden väylän pituus olisi noin 120 m, joten keskimääräisellä kustannuksella arvioituna uuden väylän hinta olisi noin 60—70 000 € sisältäen valaistuksen. Todellinen kustannus olisi tukimuurin vuoksi tavanomaista korkeampi. Uuden väylän kunnossapito lisäisi vuosittaisia käyttötalousmenoja.
Selvityksen perusteella yhteyden toteuttamista ei pidetä perusteltuna.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.
Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.
Päätös
Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.