Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 19.5.2025 päivätyn ja 17.11.2025 tarkistetun asemakaavaehdotuksen nro 9020. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/9020 ehdotuksen nähtävilleasettamisesta lähtien.
Diaarinumero: TRE: 2020/10.02.01/2024
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Paula Frank
Tampereen kaupunki ja Keskinäinen Työeläkevakuutus Elo hakevat yhdessä asemakaavamuutosta. Kaavan tavoitteena on mahdollistaa hotellin laajentuminen, luoda edellytykset vanhan veturitallin ja konttorirakennuksen kunnostamiselle sekä mahdollistaa niille käyttöä hotellitoimintaa varten. Tavoitteena on eheyttää kaupunkikuvaa, huomioida valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö ja arvoihin sovittautuminen. Suunnittelussa on vahvana kärkenä valtakunnallisesti arvokkaan rautatieaseman alueen huomioiminen sekä arkkitehtonisesti korkealaatuisen kaupunkitilan ja kaupunkikuvan rakentumisen mahdollistaminen.
Kaavalla osoitetaan Ratapihankadun ja Åkerlundinkadun liittymän edellyttämä katualue niin, että sekä liikennevalo-ohjattu T-liittymä että liikenneympyrä ovat molemmat mahdollisia toteuttaa. Liittymäratkaisu suunnitellaan yleis- ja katusuunnittelun yhteydessä. Kaavalla mahdollistetaan kävelysillan toteuttaminen ratapihan ylle rakennettavalta kannelta esteettömästi Åkerlundinkadun eteläpuolelle.
Suunnittelualue sijaitsee Tampereen Tullissa, keskustan ruutukaava-alueella. Asemakaavamuutoksella edistetään näin keskustan kehittämistä ja tuetaan Tampereen täydennysrakentamisen tavoitteita yhdyskuntarakennetta tiivistämällä. Täydennysrakentaminen keskustan palvelujen ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien lähellä sekä suojeltujen rakennusten käyttöön oton mahdollistaminen ovat kestävän kehityksen mukaista. Kaava tukee kaupungin elinvoimaisuutta mahdollistaen uusien palveluiden ja työpaikkojen syntymistä.
Kaavamääräyksin edistetään alueen ja rakennusten arvojen säilymistä, uutta laadukasta kaupunkikuvaa ja kaupunkivihreää sekä huomioidaan alueen ympäristöhäiriöt. Pääkäyttötarkoitus muuttuu eteläisellä kiinteistöllä julkisesta opetustoiminnasta liike- ja majoituskäyttöön (KL-9) mahdollistaen pohjoisella kiinteistöllä olevan hotellin laajentamisen. Pääkäyttötarkoitusta tarkistetaan yhtenäiseksi merkinnäksi, KL-9, molempien kiinteistöjen osalta. Uutta rakennusoikeutta eteläiselle kiinteistölle muodostuu noin 14 000 k-m². Yhteensä molemmilla kiinteistöillä tulee näin rakennusoikeutta olemaan noin 35 000 k-m². Eteläisen veturitallin suojelumerkintää tarkennetaan niin, että käyttöönoton mahdollistava tarvittava vähäinen purkaminen mahdollistetaan, kuitenkin niin, että korjaavissa toimenpiteissä rakennuksen arvot säilyvät. Kaavamääräyksin edistetään Tullin alueen latvuspeitteisyyden lisäämistä.
Asemakaavamuutos on vuoden 2025 kaavoitusohjelman kohde. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 5.12.2024–9.1.2025 ja siitä saatiin yhteensä 11 kpl kommenttia ja mielipidettä. Tiivistelmä palautteen sisällöstä ja sen huomioon ottamisesta on esitetty selostuksen kohdassa 8. Aloitusvaiheen viranomaispalaveri pidettiin 11.2.2025. Kaavan valmisteluaineisto, johon sisältyy asemakaavan, viitesuunnitelman ja selvitysten luonnokset, asetettiin julkisesti nähtäville 22.5.-12.6.2025. Kolmen kaavan, 8640 Asemakeskus, 8975 Pohjoiskansi sekä 9020 Ratapihankatu 43 ja 45, yhteinen yleisötilaisuus pidettiin 4.6.2025. Viranomaisten kesken järjestettiin kaksi kaavaa koskevaa työpalaveria ja toinen viranomaisneuvottelu pidettiin 8.10.2025. Asemakaavan valmisteluaineistosta saatiin 5 kpl lausuntoja, 2 kpl kommenttia ja 4 kpl mielipiteitä, yhteensä 11 kpl. Tiivistelmä palautteen sisällöstä ja sen huomioon ottamisesta on esitetty selostuksen kohdassa 8.2. Palautteissa ovat korostuneet arkkitehtonisen laadun, kulttuuriympäristön, ympäristövaikutusten ja liikenteen huomioiminen.
Ehdotusta työstettiin edelleen niin, että RKY-arvot parhaiten säilyisivät tärkeine näkymäyhteyksineen ja että suunnitelmasta tulisi kaupunkikuvallisesti ehyt ja myös toimiva kokonaisuus. Ehdotukseen tarkennettiin uutta korkeaa rakentamista ohjaavia määräyksiä mm. sisätilojen enimmäisäänitasosta, sijoittumisesta veturitallin koordinaatistoon ja vanhaan olevaan sovittautumisesta jalustan korkeuden ja materiaalin avulla.
Hankkeelle ei laadita erillisiä sopimuksia, eikä erillistä hankekehittämisen yhteistyösopimusta. Maa- ja rakennusomaisuuden luovuttamisesta sovitaan erikseen kaavaehtoisesti ennen kaavamuutoksen hyväksymistä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Asemakaavaehdotus nro 9020 (päivätty 19.5.2025, tarkistettu 17.11.2025) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.