Perustelut
Katusuunnitelmaehdotus on ensisijaisesti laadittu tukemaan Vuorentaustan alueen kehittymistä ja mahdollistamaan kaupunkien välisen uuden katuyhteyden Haukiluoman ja Vuorentaustan välille.
Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty nykyinen osuus (v: Myllypuronkatu – Lehtikatu) Ikurintiestä saneerattavaksi. Ikurintie (v: Lehtikatu – Ylöjärven kaupungin raja) on ajoradan osalta kokonaan uusi katuosuus. Ikurintie yhdistyy tulevaisuudessa Ylöjärven kaupungin puolella Mastontiehen.
Asfalttipäällysteiseksi suunnitellun kadun pituus on kokonaisuudessaan noin 360 metriä ja katualueen leveys 24 metriä. Kadun poikkileikkaus jakautuu 7 metriä leveään ajorataan, 2,5 metriä leveään pyörätiehen sekä 2,22 metriseen jalkakäytävään. Katujen pinta- ja perusvedet johdetaan salaojien ja hulevesiviemäreiden kautta nykyisiin ojiin. Kohteeseen toteutetaan katuvalaistus.
Ikurintien katusuunnitelmaehdotus on yhteensovitettu Ylöjärven kaupungin katusuunnitelmien kanssa. Kuntarajan suuntaisesti kulkeva nykyinen ulkoilureitti on tarkoitus toteuttaa kadun yli ylikulkusillalla.
Kohde sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan, sekä vuoden 2025 alustavaan vuosisuunnitelmaan. Rakennustyöt pyritään aloittamaan syksyllä 2024.
Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 990 000,00 €, josta sillan osuus noin 490 000,00 €.
Hankkeen toteutus edellyttää kustannusjaosta sopimista Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien kesken.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 23.10.2023 – 6.11.2023. Katusuunnitelmaehdotuksesta jätettiin kaksi muistutusta.
Muistutus:
Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n mukaan väylä on verkkohierarkiassa korkeinta tasoa, seudullinen pääreitti ja mitoitusohjeet lähtevät vähintään 3,0 m pyörätiestä pääreiteille. Näin ollen nyt esitetty 2,5 m pyörätie on suunnitteluohjeen vastainen. Mikäli seudullinen pääreittistatus perustuu vain yhteyden luomiseen naapurikuntaan ja käyttäjämäärien kannalta oletetaan suunnitteluohjeesta poikkeavan mitoituksen olevan riittävä, tulee nämä ennustetut käyttäjämäärät esittää katusuunnitelman perusteluissa.
Tässä yhteydessä on ehdottomasti korjattava Myllypuronkadun ja Ikurintien risteys vastaamaan nykypäivän käytäntöjä. Myllypuronkadun suuntaista linjausta on oikaistava, luotava edes pieni odotustila ja poistettava reunakivi. Tämä on suunnittelualueen ulkopuolella, mutta luonteva ja taloudellisesti tehokas kohta korjata vanhat virheet on nyt. Nykyinen risteys muuttuu jopa vaaralliseksi: jo nyt autoilijan on vaikea hahmottaa, ylittääkö vai kääntyykö pyöräilijä - Ikurintien väylän parantuessa oletus kääntymisestä väistämättä korostuu.
Tampereen seudun polkupyöräilijät ry:n mukaan jokainen pyöräinfran parannus on tärkeä, niin uskomme, että nykytilanteessa löytyy helposti kohteita, joissa vastaava määrä rahaa lisäisi pyöräliikennettä tätä kohdetta enemmän.
Vastine:
Ikurintie ja Mastontie muodostavat kuntarajasta riippumattoman kokonaisuuden. Suunnitelmaehdotuksen poikkileikkaus on yhteensovitettu Ylöjärven kaupungin kanssa. Pyörätie jatkuu 2,5 m levyisenä Mastontien puolella, joten Ikurintien (v. Myllypuronkatu – Ylöjärven kaupungin raja) rakentamista eri levyisenä ei nähdä tarkoituksen mukaisena.
Ikurintien ja Myllypuronkadun liittymässä olevat järjestelyt ovat suunnittelualueen ulkopuolella, mutta järjestelyjen parantamista kannattaa tutkia Ikurintien rakennussuunnitteluvaiheessa.
Muistutus:
Muistuttaja A toteaa muistutuksessaan, että 30 km/h nopeusrajoitusalueella pyöräliikenteen paikka on suunnitteluohjeen mukaisesti ensisijaisesti ajoradalla. Lisäksi muistutuksessa todetaan, että rakentamalla kaksisuuntaisia pyöräteitä ei ikinä saavuteta toimivaa pyöräliikenteen verkostoa.
Vastine:
Suunnitelmaehdotuksen poikkileikkaus on yhteensovitettu Ylöjärven kaupungin Mastontien ratkaisun kanssa. Ikurintien ja Mastontien kokonaisuuden kannalta yhtenäinen poikkileikkaus on ehdottomasti toimivuudeltaan, sekä turvallisuudeltaan paras vaihtoehto.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Ikurintien v. Myllypuronkatu – Ylöjärven kaupungin raja katusuunnitelma 1/22348 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin täsmennyksin:
Rakennussuunnitteluvaiheessa pyritään löytämään parempi ratkaisu Ikurintien ylittävän jalkakäytävän ja pyörätien linjaukselle Myllypuronkadun liittymässä.
Ikurintien v. Myllypuronkatu – Ylöjärven kaupungin raja ajoradan kunnossapitoluokaksi määrätään kunnossapitoluokka 2. Pyöräkaistojen ja jalkakäytävien kunnossapitoluokaksi määrätään kunnossapitoluokka A.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Hankkeen toteutus edellyttää kustannusjaosta sopimista Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien kesken.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.