Valmistelija
Viinanen Marika, Suunnittelupäällikkö, marika.viinanen@tampere.fi
Perustelut
Isokuusen latureitti täydentää olemassa olevia Suolijärven latureittejä ja yhdistää latujen päätepisteet yhtenäiseksi lenkiksi. Suunnitellun reitin pituus on noin 3,5 kilometriä. Vuoreksen Isokuusen latureitti on ollut mukana maankäytön suunnittelun tavoitteissa Isokuusen maankäytön suunnittelun alusta alkaen. Särkijärven ja Isokuusen asutuksen väliselle vyöhykkeelle on osoitettu ulkoilureittimerkintä Kantakaupungin yleiskaavassa 2040, sekä asemakaavoissa 8044, 8263, 8466 ja 8639. Kaavojen selvitysaineistoissa, kuten Isokuusen yleissuunnitteluvaiheen liikenneverkkokaavioissa, selostuksissa ja asemakaavojen havainnepiirroksissa on tuotu esille, että tietyt ulkoilureittiyhteydet on tarkoitus toteuttaa niin, että ne ovat talvisin latuina kunnossapidettäviä. Asemakaavan mukaisia viheralueita ovat latureitin liikuntapuiston puoleisesta päästä alkaen lueteltuna Pirunpellonpuisto (Ak 8044), Tervalepänpuisto (Ak 8044 ja Ak 8263) ja Rautalepänranta (Ak 8466 ja Ak 8639). Edellä mainituilla asemakaavoitetuilla alueilla latureitin sijainti noudattaa kaavojen u-1 -merkintöjä. Särkijärven rannan läheisyydessä osa suunnitellusta latureitistä sijoittuu asemakaavattomalle alueelle, jossa on vireillä Särkijärven ranta-alueen asemakaava 8502. Siellä latureitti pohjautuu Kantakaupungin yleiskaavan 2040 virkistysreittimerkintään.
Isokuusen latureitin jatkosuunnittelun aikana vuonna 2021 tehtiin lisäluontoselvityksiä, jolloin kartoitettiin liito-oravat, lepakot ja lahokaviosammalesiintymät. Asemakaavoitettujen alueiden ulkopuolella lajiselvitykset tehtiin 30 metrin levyisellä vyöhykkeellä tutkittujen latuvaihtoehtojen varrelta. Tampereen kaupunki pyysi 5.5.2022 Pirkanmaan ELY-keskukselta lausuntoa latureitin linjauksesta. Lausuntoa pyydettiin erityisesti lahokaviosammalen ydinalueiden osalta. ELY-keskuksen lausunto on päivätty 30.6.2022 ja se on suunnitelmassa huomioitu.
Isokuusen latureitin linjaussuunnitelmaluonnos oli nähtävillä ensimmäisen kerran 17.-28.10.2022 ja suunnitelmaluonnokseen tehtyjen muutosten vuoksi vielä uudelleen 14.-27.11.2022. Aineisto oli molemmilla kerroilla nähtävillä Tampereen kaupungin internetsivuilla ja maastotauluna Vuoreksen liikuntapuistossa ja Särkijärven sillan lähistöllä ulkoilureitin varrella. Lisäksi kaupungin edustajat (rakennuttaja ja suunnittelija) olivat tavattavissa puistossa ensimmäisen nähtävillä olon aikana 25.10.2022. Puistovastaanotolla kävi palautetta antamassa yli kymmenen henkilöä. Heidän palautteensa pääkohdat kirjoitettiin muistiin ja palautteiden sisältö koostettiin palauteraporttiin. Lisäksi puistovastaanotolla käyneitä henkilöitä ohjattiin antamaan palautteensa sähköisen palautejärjestelmän kautta, mikäli haluavat palautteen kirjautuvan kirjaamon kautta. Palautejärjestelmään vastaanotettiin ensimmäisestä luonnoksesta kahdeksan ja toisesta kuusi palautetta. Tampereen kaupungin ympäristönsuojelu antoi ensimmäisestä suunnitelmaluonnoksesta palautetta. Muut palautteen antajat ovat yksityishenkilöitä.
Tampereen ympäristönsuojelun kommentin mukaan ensimmäistä kertaa nähtävillä olleessa suunnitelmaluonnoksessa oli selkeä virhe, sillä latureitin linjaus oli osoitettu aiemmista suunnitteluprosessin vaiheista poiketen kulkevaksi arvokkaan säilytettävän lehmusmetsikön lävitse ja eräiden muidenkin luontoarvojen kannalta haitallisesti. Kommentissa edellytettiin reitin muutosta asemakaavassa osoitetulle u-1 linjaukselle Rautalepänranta-viheralueella. Tämä jo asemakaavaprosessin yhteydessä tutkittu linjaus kiertää tärkeimmät luontoarvokohteet. Suunnitelmaluonnos tarkastettiin uudelleen ja todettiin, että 17.-28.10.2022 nähtävillä olleessa latureittisuunnitelmassa linjaus oli pohjoisosistaan noin 400-500 metrin matkalta virheellisessä paikassa, aivan kuten ympäristönsuojelun kommentissa oli todettu. Syy virheeseen oli se, että nähtäville menevää piirustusta tehdessä oli valittu lopputulosteessa näkyvälle tasolle väärä latulinjausvaihtoehto. Virheellinen latulinjaus ei huomioinut ladun koillisimmassa osassa, Särkijärven etelärannalla, olevia luontoarvoja eikä myöskään sijoittunut asemakaavoitettujen alueiden ohjeelliselle u-1 linjaukselle.
Suunnitelmaluonnokseen korjattiin oikea latureittivaihtoehto, joka sijoittuu asemakaavan 8639 mukaiselle Rautalepänrannan viheralueelle ja noudattaa asemakaavan u-1 -merkinnän linjausta. Osa korjatusta latureittiosuudesta sijoittuu asemakaavattomalle Särkijärven ranta-alueelle, jolla on vireillä asemakaava 8502. Suunnitelman esitystekniikkaa parannettiin niin, että piirustuksessa näytetään myös eri selvityksissä todettujen luontoarvojen sijoittuminen aluemaisina esiintyminä ja pistemäisinä kohteina. Tämä tuo lisätietoa linjauksen sijoittamisperiaatteista ja alueen luontoarvoista.
Muut 17.-28.10.2022 nähtävillä olleesta suunnitelmasta kirjaamon kautta annetut palautteet koskivat reitin sijoittumista liian lähelle asuintontteja ja latureitin liialliseksi koettua leveyttä. Palautteissa oltiin myös huolissaan luontoarvojen säilymisestä. Osassa palautteista tuotiin ilmi tyytyväisyyttä uuteen latusuunnitelmaan ja toivottiin sen lisäksi vielä lisäyhdyslatuja eri Vuorekseen osiin. 17.-28.10.2022 nähtävillä olleen suunnitelmaluonnoksen palautteen ja suunnitelman virheen korjaamisen jälkeen todettiin, että suunnitelma on syytä laittaa uudelleen nähtäville, koska latulinjaus sijoittuu lähelle asutusta sekä siirtyy vielä sitä lähemmäksi ja koska suunnitelma ei ollut huomioinut tiedossa olevia luontoarvoja. Toistamiseen, eli 14.-27.11.2022 nähtävillä olleesta suunnitelmaluonnoksesta annettiin kuusi palautetta. Palautteissa korostui tyytymättömyys reitin sijoittumiseen ja siirtymiseen Konkelonkaaren ja Konkelonkadun lähistöllä. Palautteiden mukaan reitti sijoittuu tietyillä osin liian lähelle asuintontteja ja se tulisi linjata näistä etäämmälle. Palautteiden mukaan tonttien lähellä sijaitseva reitti heikentää merkittävästi asuinympäristön viihtyisyyttä ja arvoa ja sen lisäksi se heikentää myös laajalla alueella luontoarvoja.
Asemakaavan u-1 -merkintä on ohjeellinen, mikä mahdollistaa reitin sijainnin tarkentumisen jatkosuunnitteluvaiheissa. Jatkosuunnittelussa huomioitavia seikkoja ovat mm. maastonmuodot, luontoarvot, luontoselvitysten päivitykset sekä rakennettavuus. Kuntalaisten antamiin palautteisiin on perehdytty ja suunnitellulle reitille on yritetty löytää vaihtoehtoisia sijainteja erityisesti asuintontteja lähinnä olevilla osuuksilla. Asemakaavoitetuilla alueilla kuitenkin todettiin, että läheisten luontoarvojen vuoksi reitti on sijoitettava asemakaavojen ohjeellista u-1 -merkintää noudattavalle linjaukselle, eikä reitin siirtäminen asuintonteista etäämmälle ole mahdollista. Tonteille kohdistuvia haitallisia vaikutuksia voidaan lieventää valaisinten sijoittamisella ja suuntaamisella sekä istuttamalla suojapuustoa reitin ja tonttien välille. Asemakaavattomilla alueilla reittilinjauksen suunnittelua on ohjannut yleiskaavan ohjeellinen virkistysyhteys -merkintä ja reitin paikka on tarkentunut tutkittujen vaihtoehtojen ja lisäluontoselvitysten perusteella.
Palaute- ja vastineraporttiin on koostettu tiivistelmät palautteista ja annettu niihin vastineet. Alkuperäiset palautteet on koottu yhdeksi palauteliitteeksi, joka näkyy yhdyskuntalautakunnan jäsenille. Liite sisältää henkilötietoja ja sen verkkojulkisuutta on rajoitettu.
Reitti toteutetaan liikunta- ja nuorisopalveluryhmän investointirahoista.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Isokuusen latureitin yleissuunnitelma, piirustus numero 18/21992/3, hyväksytään kustannusarvioineen.
Rakennustyöt voidaan aloittaa ennen kuin päätös on lainvoimainen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Ari Vandell poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.