Yhdyskuntalautakunta, kokous 5.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 63 Oikaisuvaatimus yhdyskuntalautakunnan päätöksestä Isokuusen latureitin yleissuunnitelma 

TRE:6907/10.03.04/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Viinanen Marika, Suunnittelupäällikkö, marika.viinanen@tampere.fi

Perustelut

Isokuusen latureitti täydentää olemassa olevia Suolijärven latureittejä ja yhdistää latujen päätepisteet yhtenäiseksi lenkiksi. Suunnitellun reitin pituus on noin 3,5 kilometriä. Vuoreksen Isokuusen latureitti on ollut mukana maankäytön suunnittelun tavoitteissa Isokuusen maankäytön suunnittelun alusta alkaen. Särkijärven ja Isokuusen asutuksen väliselle vyöhykkeelle on osoitettu ulkoilureittimerkintä Kantakaupungin yleiskaavassa 2040, sekä asemakaavoissa 8044, 8263, 8466 ja 8639.  Kaavojen selvitysaineistoissa, kuten Isokuusen yleissuunnitteluvaiheen liikenneverkkokaavioissa, selostuksissa ja asemakaavojen havainnepiirroksissa on tuotu esille, että tietyt ulkoilureittiyhteydet on tarkoitus toteuttaa niin, että ne ovat talvisin latuina kunnossapidettäviä. Asemakaavan mukaisia viheralueita ovat latureitin liikuntapuiston puoleisesta päästä alkaen lueteltuna Pirunpellonpuisto (Ak 8044), Tervalepänpuisto (Ak 8044 ja Ak 8263) ja Rautalepänranta (Ak 8466 ja Ak 8639). Edellä mainituilla asemakaavoitetuilla alueilla latureitin sijainti noudattaa kaavojen u-1 -merkintöjä. Särkijärven rannan läheisyydessä osa suunnitellusta latureitistä sijoittuu asemakaavattomalle alueelle, jossa on vireillä Särkijärven ranta-alueen asemakaava 8502. Siellä latureitti pohjautuu Kantakaupungin yleiskaavan 2040 virkistysreittimerkintään.

Isokuusen latureitin jatkosuunnittelun aikana vuonna 2021 tehtiin lisäluontoselvityksiä, jolloin kartoitettiin liito-oravat, lepakot ja lahokaviosammalesiintymät. Asemakaavoitettujen alueiden ulkopuolella lajiselvitykset tehtiin 30 metrin levyisellä vyöhykkeellä tutkittujen latuvaihtoehtojen varrelta. Tampereen kaupunki pyysi 5.5.2022 Pirkanmaan ELY-keskukselta lausuntoa latureitin linjauksesta. Lausuntoa pyydettiin erityisesti lahokaviosammalen ydinalueiden osalta. ELY-keskuksen lausunto on päivätty 30.6.2022 ja se on suunnitelmassa huomioitu.

Isokuusen latureitin linjaussuunnitelmaluonnos oli nähtävillä ensimmäisen kerran 17.-28.10.2022 ja suunnitelmaluonnokseen tehtyjen muutosten vuoksi vielä uudelleen 14.-27.11.2022. Aineisto oli molemmilla kerroilla nähtävillä Tampereen kaupungin internetsivuilla ja maastotauluna Vuoreksen liikuntapuistossa ja Särkijärven sillan lähistöllä ulkoilureitin varrella. Lisäksi kaupungin edustajat (rakennuttaja ja suunnittelija) olivat tavattavissa puistossa ensimmäisen nähtävillä olon aikana 25.10.2022. Puistovastaanotolla kävi palautetta antamassa yli kymmenen henkilöä. Heidän palautteensa pääkohdat kirjoitettiin muistiin ja palautteiden sisältö koostettiin palauteraporttiin. Lisäksi puistovastaanotolla käyneitä henkilöitä ohjattiin antamaan palautteensa sähköisen palautejärjestelmän kautta, mikäli haluavat palautteen kirjautuvan kirjaamon kautta. Palautejärjestelmään vastaanotettiin ensimmäisestä luonnoksesta kahdeksan ja toisesta kuusi palautetta. Tampereen kaupungin ympäristönsuojelu antoi ensimmäisestä suunnitelmaluonnoksesta palautetta. Muut palautteen antajat ovat yksityishenkilöitä.

Tampereen ympäristönsuojelun kommentin mukaan ensimmäistä kertaa nähtävillä olleessa suunnitelmaluonnoksessa oli selkeä virhe, sillä latureitin linjaus oli osoitettu aiemmista suunnitteluprosessin vaiheista poiketen kulkevaksi arvokkaan säilytettävän lehmusmetsikön lävitse ja eräiden muidenkin luontoarvojen kannalta haitallisesti. Kommentissa edellytettiin reitin muutosta asemakaavassa osoitetulle u-1 linjaukselle Rautalepänranta-viheralueella. Tämä jo asemakaavaprosessin yhteydessä tutkittu linjaus kiertää tärkeimmät luontoarvokohteet. Suunnitelmaluonnos tarkastettiin uudelleen ja todettiin, että 17.-28.10.2022 nähtävillä olleessa latureittisuunnitelmassa linjaus oli pohjoisosistaan noin 400-500 metrin matkalta virheellisessä paikassa, aivan kuten ympäristönsuojelun kommentissa oli todettu. Syy virheeseen oli se, että nähtäville menevää piirustusta tehdessä oli valittu lopputulosteessa näkyvälle tasolle väärä latulinjausvaihtoehto. Virheellinen latulinjaus ei huomioinut ladun koillisimmassa osassa, Särkijärven etelärannalla, olevia luontoarvoja eikä myöskään sijoittunut asemakaavoitettujen alueiden ohjeelliselle u-1 linjaukselle. 

Suunnitelmaluonnokseen korjattiin oikea latureittivaihtoehto, joka sijoittuu asemakaavan 8639 mukaiselle Rautalepänrannan viheralueelle ja noudattaa asemakaavan u-1 -merkinnän linjausta. Osa korjatusta latureittiosuudesta sijoittuu asemakaavattomalle Särkijärven ranta-alueelle, jolla on vireillä asemakaava 8502. Suunnitelman esitystekniikkaa parannettiin niin, että piirustuksessa näytetään myös eri selvityksissä todettujen luontoarvojen sijoittuminen aluemaisina esiintyminä ja pistemäisinä kohteina. Tämä tuo lisätietoa linjauksen sijoittamisperiaatteista ja alueen luontoarvoista.

Muut 17.-28.10.2022 nähtävillä olleesta suunnitelmasta kirjaamon kautta annetut palautteet koskivat reitin sijoittumista liian lähelle asuintontteja ja latureitin liialliseksi koettua leveyttä. Palautteissa oltiin myös huolissaan luontoarvojen säilymisestä. Osassa palautteista tuotiin ilmi tyytyväisyyttä uuteen latusuunnitelmaan ja toivottiin sen lisäksi vielä lisäyhdyslatuja eri Vuorekseen osiin. 17.-28.10.2022 nähtävillä olleen suunnitelmaluonnoksen palautteen ja suunnitelman virheen korjaamisen jälkeen todettiin, että suunnitelma on syytä laittaa uudelleen nähtäville, koska latulinjaus sijoittuu lähelle asutusta sekä siirtyy vielä sitä lähemmäksi ja koska suunnitelma ei ollut huomioinut tiedossa olevia luontoarvoja. Toistamiseen, eli 14.-27.11.2022 nähtävillä olleesta suunnitelmaluonnoksesta annettiin kuusi palautetta. Palautteissa korostui tyytymättömyys reitin sijoittumiseen ja siirtymiseen Konkelonkaaren ja Konkelonkadun lähistöllä. Palautteiden mukaan reitti sijoittuu tietyillä osin liian lähelle asuintontteja ja se tulisi linjata näistä etäämmälle. Palautteiden mukaan tonttien lähellä sijaitseva reitti heikentää merkittävästi asuinympäristön viihtyisyyttä ja arvoa ja sen lisäksi se heikentää myös laajalla alueella luontoarvoja. 

Asemakaavan u-1 -merkintä on ohjeellinen, mikä mahdollistaa reitin sijainnin tarkentumisen jatkosuunnitteluvaiheissa. Jatkosuunnittelussa huomioitavia seikkoja ovat mm. maastonmuodot, luontoarvot, luontoselvitysten päivitykset sekä rakennettavuus. Kuntalaisten antamiin palautteisiin on perehdytty ja suunnitellulle reitille on yritetty löytää vaihtoehtoisia sijainteja erityisesti asuintontteja lähinnä olevilla osuuksilla. Asemakaavoitetuilla alueilla kuitenkin todettiin, että läheisten luontoarvojen vuoksi reitti on sijoitettava asemakaavojen ohjeellista u-1 -merkintää noudattavalle linjaukselle, eikä reitin siirtäminen asuintonteista etäämmälle ole mahdollista. Tonteille kohdistuvia haitallisia vaikutuksia voidaan lieventää valaisinten sijoittamisella ja suuntaamisella sekä istuttamalla suojapuustoa reitin ja tonttien välille. Asemakaavattomilla alueilla reittilinjauksen suunnittelua on ohjannut yleiskaavan ohjeellinen virkistysyhteys -merkintä ja reitin paikka on tarkentunut tutkittujen vaihtoehtojen ja lisäluontoselvitysten perusteella.

Palaute- ja vastineraporttiin on koostettu tiivistelmät palautteista ja annettu niihin vastineet. Alkuperäiset palautteet on koottu yhdeksi palauteliitteeksi, joka näkyy yhdyskuntalautakunnan jäsenille. Liite sisältää henkilötietoja ja sen verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Reitti toteutetaan liikunta- ja nuorisopalveluryhmän investointirahoista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Isokuusen latureitin yleissuunnitelma, piirustus numero 18/21992/3, hyväksytään kustannusarvioineen.

Rakennustyöt voidaan aloittaa ennen kuin päätös on lainvoimainen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Ari Vandell poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Viinanen Marika, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Kaisa Rantee, puh. 040 487 0900, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yksityishenkilö oli tehnyt valituksen Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen Tampereen yhdyskuntalautakunnan päätöksestä 14.2.2023 § 58, Isokuusen latureitin yleissuunnitelma. Hämeenlinnan hallinto-oikeus antoi valituksesta päätöksen 31.1.2024 (nro 178/2024).

Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta siltä osin kuin valitus kohdistui latusuunnitelma-alueeseen, jolla ei ole voimassa asemakaavaa, vaan siirsi valituksen tältä osin Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi.

Muilta osin eli niiltä osin kuin latusuunnitelma-alue kohdistui asemakaavoitettuun alueeseen, hallinto-oikeus tutki valituksen ja hylkäsi sen.

Hallinto-oikeus totesi päätöksessään muun ohessa, että virheellisen valitusosoituksen vuoksi yksityishenkilö oli pannut valituksen vireille hallinto-oikeudessa. Kyseisiltä osin hallinto-oikeus siirsi valituksen Tampereen yhdyskuntalautakunnalle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi.

Niiltä osin kuin latureitti sijoittuu asemakaavan ulkopuoliselle alueelle, muutoksenhakuohjeeksi olisi tullut laittaa kuntalain mukainen oikaisuvaatimusohje. Vasta oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä voi tehdä valituksen hallinto-oikeudelle.

Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kaupunkiympäristön suunnittelun viheralueet ja hulevedet -yksikön suunnittelupäällikkö Marika Viinanen viranhaltijapäätöksellään 8.2.2024 § 2 päätti, että hallinto-oikeuden päätös merkitään tiedoksi eikä päätökseen haeta valituslupaa eikä tehdä valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle.

Niiltä osin kuin Tampereen yhdyskuntalautakunnan päätöstä 14.2.2023 § 58 koskeva valitus on jätetty hallinto-oikeudessa tutkimatta, asia saatetaan nyt oikaisuvaatimuksena yhdyskuntalautakunnan päätettäväksi.   

Asia käsitellään yhdyskuntalautakunnassa oikaisuvaatimuksena ja vain niiltä osin kuin asiassa on päätetty Isokuusen latureitin sijoittamisesta asemakaavoitetun alueen ulkopuoliselle alueelle.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että yhdyskuntalautakunnan päätös kumotaan. Yhdyskuntalautakunnan tulee hylätä oikaisuvaatimus.

Oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimukset ja yhdyskuntalautakunnan vastaus niihin ovat liitteessä. Muina liitteinä ovat Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös (henkilötiedot poistettu) ja yhdyskuntalautakunnan päätökseen 14.2.2023 § 58 kuuluneet liitteet. Henkilötietoja sisältävää Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöstä ei julkaista kaupungin tietoverkossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

oikaisuvaatimuksen tekijä, Marika Viinanen, Mika Näykki, Timo Koski, Anne Ravaska, Kirsi Mäntysaari-Ukkola, Janne Syrjä, Katri Laihosalo, Mikko Heinonen, Jussi Suominen (Infra Oy), Teemu Kylmäkoski (Infra Oy), Kaisa Rantee, Tarja Nikupaavo-Oksanen, Joni Vuoristo

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.