Perustelut
Takojankadun katusuunnitelma on laadittu nykyisen kadun laatutason parantamiseksi. Alueelta on laadittu uusi asemakaava täydennysrakentamista varten ja suunnitellut katuratkaisut palvelevat paremmin myös näitä toimintoja nykytilanteeseen nähden.
Ajoradan perusleveys on 6,5 metriä, mutta joissain kohdissa ajorata on hiukan leveämpi. Takojankadun ja Sarvijaakonkadun liittymä on suunniteltu korotetuksi ja esteettömyyden erikoistason ohjeistusten mukaiseksi. Takojankadun ylittävät muut suojatiet on suunniteltu saarekkeellisiksi. Moottoriajoneuvoja varten on kadulle merkitty 14 aikarajoitettua kadunvarsipysäköintipaikkaa. Pysäköintitaskujen väliin on sijoitettu katupuita. Takojankadun nopeusrajoitus on jatkossa yhdyskuntalautakunnan 29.12.2016 hyväksymän nopeusrajoitusjärjestelmän mukaisesti 30 km/h.
Ajoradan eteläpuolelle on suunniteltu 4,00–4,75 metriä leveä eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä. Ajoradan pohjoispuolelle on suunniteltu 2,00–3,25 metriä leveä jalkakäytävä.
Kapeasta katualueesta johtuen ajorata, pyörätie ja jalkakäytävä ei kaikilta osin vastaa suunnitteluohjeiden mukaista hyvää laatutasoa, mutta ratkaisut ovat toimivia nykyisille ja tuleville liikennemäärille. Länsipäässä katua on jonkin verran levitetty puistoalueelle, mutta luontoarvoiltaan arvokkaasta alueesta johtuen laajempi levitys ei ole mahdollista.
Katusuunnitelmasta on poistettu ehdotusvaiheessa esitetty melukaide Takojankadun länsipäästä ajoradan eteläpuolelta. Melulaskentojen mukaan melukaiteella on erittäin vähäinen vaikutus läheisten tonttien melusuojaukseen. Melukaiteen sijainnilla ja korkeudella ei myöskään ole juurikaan vaikutusta.
Kadun pinta- ja perusvedet johdetaan hulevesiviemäreihin ja katuvalaistus uusitaan.
Kohteen valmistelevat rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan ja varsinaiset rakennustyöt vuoden 2025 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Takojankadun rakentamisen kustannusarvio on noin 910 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 27.2. – 13.3.2023. Ehdotusta vastaan on tehty kolme muistutusta.
Muistutus 1
Muistutuksessa pidetään suunnitelmaehdotuksessa esitettyjä pyöräliikenneratkaisuja huonoina. Muistutuksessa esitetään, että Takojankatu ja Sarvijaakonkatu suunnitellaan kokonaisuutena Rieväkadun liittymään saakka. Suunnitelluilla ratkaisuilla pyöräilijän pitää vaihtaa puolta jossain vaiheessa ylittääkseen Rieväkadun. Lisäksi pyörätien sijoittamista kadun eteläpuolelle pidetään siinä mielessä huonona, että pyöräiltäessä kadun vastakkaisen puolen ajoradalla joudutaan ajamaan ylämäkeen. Suunniteltua pyörätietä pidetään muistutuksessa liian kapeana ja lumitiloja puutteellisina.
Muistutuksessa mainitaan, että korotetut liittymäratkaisut ovat parempia kuin keskisaarekkeelliset suojatiet. Tällöin saataisiin suojateiden odotusalueille lisätilaa. Muistutuksessa esitetään vaihtoehtona myös pyöräliikenteen sijoittamista ajoradalle pyörätien sijaan, jolloin saataisiin lisää lumitilaa.
Muistutus 2
Muistutuksessa pidetään Takojankadun ja Tursonkadun liittymäkaarteita liian loivina, jolloin ajonopeudet kasvavat liian suuriksi. Lisäksi muistutuksessa esitetään suojatien sijoittamista siten, ettei jalankulkijoille tule sivuttaissiirtymiä katua ylitettäessä. Muistutuksessa mainitaan myös, ettei liittymässä tarvita keskisaareketta, mikäli suojatien ylitysmatkasta saadaan muuten riittävän lyhyt.
Muistutuksessa pidetään Takojankadun ja Sarvijaakonkadun liittymäaluetta liian laajana. Muistutuksessa esitetään, että liittymän pohjoispuolelle suunniteltu keskisaareke poistetaan ja Sarvijaakonkatu välillä Takojankatu–Sammonkatu kavennetaan. Muistutuksessa esitetään myös, että Sammonkadun suunnasta liittymään ajavat olisivat väistämisvelvollisia linja-autoliikenteen sujuvoittamiseksi. Lisäksi muistutuksessa esitetään Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun liittymässä pyörätiellä olevan kuopan korjaamista.
Muistutuksessa esitetään, että Sarvijaakonkadun pyörätien ja jalkakäytävän ja Sarvijaakonpolun liittymä korotetaan, koska Sarvijaakonpolun moottoriajoneuvoliikenne johtaa ainoastaan pysäköintilaitokseen.
Muistutus 3
Muistutuksessa pidetään suunnitelmaehdotuksessa esitettyjä pyöräliikenneratkaisuja huonoina. Pyörätie on suunniteltu liian kapeaksi etenkin, kun Takojankadulla on suuret korkeuserot. Lisäksi muistutuksessa pidetään lumitiloja puutteellisina. Ratkaisuna muistutuksessa esitetään autoliikenteen vähentämistä ja pyöräliikenteen sijoittamista ajoradalle, jolloin katualueen tila riittäisi hyvin muihin tarpeisiin. Mikäli suunniteltuja ratkaisuja ei muuteta, niin muistutuksessa pyydetään kiinnittämään erityishuomiota talvikunnossapitoon.
Muistutuksessa esitetään, että tonttiliittymien kohdalla pyörätien sivuttaissiirtymät poistetaan. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Takojankadun ja Tursonkadun liittymän eteläpuolelle suunniteltua pyöräilijöille tarkoitettua reunakivien madalluskohtaa pidennetään.
Muistutuksessa esitetään, että Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun liittymässä olevaa pyörätien luiskauskohtaa parannetaan ja varmistetaan kohdan pintavesien ohjaaminen pois saumakohdasta sekä lyhennetään pyörätien päälle merkittyä reunakiveä. Muistutuksessa esitetään myös, että Sarvijaakonkatu välillä Takojankatu–Sammonkatu kavennetaan.
Muistutuksessa esitetään, että Sarvijaakonkadun pyörätien ja jalkakäytävän ja Sarvijaakonpolun liittymä korotetaan, koska Sarvijaakonpolun moottoriajoneuvoliikenne johtaa ainoastaan pysäköintilaitokseen.
Vastine muistutuksiin
Takojankadun katusuunnitelma on laadittu uuden asemakaavan mahdollistavan täydennysrakentamisen ja nykyisten katuratkaisujen laatutason parantamisen vuoksi. Tässä yhteydessä ei ole taloudellisesti järkevää pyöräliikenteen kehittämisen vuoksi laajentaa katusaneerausta Sarvijaakonkadulle Rieväkadun ja Sammonkadun suuntiin, eikä näistä katuosuuksista ole siten tehty uusia katusuunnitelmia. Täten Takojankadun pyörätie on katusuunnitelmassa sijoitettu ajoradan eteläpuolelle, jolloin siitä muodostuu luonteva jatke Sarvijaakonkadun nykyiselle pyörätielle. Takojankadulla on muun muassa linja-auto- ja läpiajoliikennettä, joten pyöräliikenteen sijoittaminen ajoradalle ei ole hyvä ratkaisu. Lisäksi Takojankadun pyörätie on aluereittiä, eikä siten väylänä erityisen merkittävä.
Takojankadulle suunnitellun pyörätien leveys on 2,0–2,5 metriä, joka mahdollistaa jalankulusta erotellun ja osittain myös pyöräilyn ajosuunnat erottavan ratkaisun. Pyörätie on aluereitti, eikä siten ole tavoiteltu pääreittien vaatimusten mukaisia mitoitusratkaisuja. Ahtaasta katualueen tilasta johtuen kaikkien osioiden kuten ajoradan, jalkakäytävien, pyörätien, saarekkeiden, pysäköinti- ja viherkaistaleiden sekä lumitilojen leveyksistä on tingitty ohjearvoihin nähden. Ratkaisut ovat kuitenkin toimivia, turvallisia ja viihtyisiä kaikille käyttäjäryhmille.
Takojankadun ja Tursonkadun liittymästä on katusuunnitelmasta poistettu Tursonkadun ylittävä keskisaareke ehdotusvaiheen jälkeen. Kaarteita kyseisessä liittymässä on tiukennettu ja kadunylitysmatkaa pienennetty, ja liittymästä on siten saatu turvallisempi. Takojankadun ja Sarvijaakonkadun liittymä on liikenneturvallisuuden vuoksi aiheellista toteuttaa sekä korotettuna että keskisaarekkeellisena, jotta suojateillä ylitysmatkat eivät muodostu liian pitkiksi.
Sarvijaakonkadulle Takojankadun liittymän pohjoispuolelle on lisätty väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio ehdotusvaiheen jälkeen. Ratkaisulla sujuvoitetaan Takojankadun linja-autoliikennettä ja saadaan siten yhtenevä ratkaisu Tursonkadun liittymän kanssa.
Sarvijaakonkadun pyörätien ja jalkakäytävän ja Sarvijaakonpolun liittymä on ehdotusvaiheen jälkeen muutettu ylijatketuksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tonttiliittymien kohdille alun perin suunniteltuja pyörätien sivusiirtymiä on poistettu. Takojankadun ja Tursonkadun liittymään on katusuunnitelmaan lisätty toinen ylityskohta pyöräilijöitä varten reunakivien madalluksin osoitettuna. Sammonkadun ja Sarvijaakonkadun liittymään esitettyjä parantamistoimenpiteitä toteutetaan, mikäli esimerkiksi vesihuoltotyöt ulottuvat kyseiseen kohtaan. Varsinaisesti ne eivät kuulu tähän katuhankkeeseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Takojankadun katusuunnitelma numero 1/21316 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavien ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin:
Takojankadun ja Tursonkadun liittymästä on poistettu Tursonkadun ylittävä keskisaareke.
Sarvijaakonkadulle Takojankadun liittymän pohjoispuolelle on lisätty väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio.
Sarvijaakonkadun pyörätien ja jalkakäytävän Sarvijaakonpolun liittymä on ehdotusvaiheen jälkeen muutettu ylijatketuksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.
Takojankadun ja Tursonkadun liittymään on katusuunnitelmaan lisätty toinen ylityskohta pyöräilijöitä varten.
Pyörätien sivusiirtymiä on suoristettu.
Väylien geometriaan ja liikenteenohjaukseen on tehty pieniä muutoksia.
Suunniteltu melukaide on poistettu.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.