Perustelut
Kuivaamonkadun katusuunnitelma nro 1/22066 ja Tehdaskartanonkadun katusuunnitelma välillä paalu 400 - Lielahden kartano nro 1/22067, Hiedanrannan kaupunginosa.
Hiedanrannan pohjoiskorttelien asuinalueen toteuttaminen edellyttää Tehdaskartanonkadun ja Kuivaamonkadun rakentamista. Tehdaskartanonkatu palvelee pohjoiskorttelien asuinalueen lisäksi myös Lielahden kartanoa, jossain määrin Tehdasta sekä nykyisiä teollisuuskiinteistöjä, Kuivaamonkatu puolestaan vain asuinkortteleita. Katusuunnitelmat ovat laadittu asemakaavan mukaisten edellä mainittujen katujen toteuttamista varten. Tehdaskartanonkatu on jo nykyisellään olemassa, mutta sen linjausta ja poikkileikkausta muutetaan asemakaavalla ja katusuunnitelmalla. Tehdaskartanonkadun alkuosuus Lielahdenkadulta paalulle 400 ei sisälly tähän katusuunnitelmaan, vaikka se katualueena sisältyykin asemakaavaan 8793. Sen osalta katusuunnitelma laaditaan myöhemmin, Tehdaskartanonkadun varren täydennysrakentamisen asemakaavamuutoksen 8898 yhteydessä. Kuivaamonkatu on kokonaan uusi katu.
Tehdaskartanonkadun katusuunnitelma koskee Tehdaskartanonkatua paalulta 400 itään Lielahden kartanolle saakka. Katusuunnitelman mukaan Tehdaskartanonkadun asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on ensimmäiset 80 metriä eli paalulta 400 paalulle noin 480 saakka 11,50 metriä ja paalulta noin 500 lähtien 5,50 metriä aina kadun loppuun saakka. Ajoradan molemmissa reunoissa on reunakivet. Kadun molemmilla reunoilla on paalulle 500 asti eroteltu jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie. Kulkumuodot on eroteltu toisistaan kadun pohjoisreunalla ajoratamerkinnöin ja eteläreunalla 3,00 metriä leveällä erottelukaistalla, jossa on puuistutuksia ja monilajista nurmikkoa. Ajoradan ja pyörätien välissä on metrin levyinen kivetty erotuskaista.
Liikennemäärien pienenemisen myötä Tehdaskartanonkatu muuttuu paalulla 500, kun suurin osa autoliikenteestä kääntyy pohjoiskortteleiden pysäköintilaitokseen. Kadun varrella sijaitsevan pysäköintilaitoksen jälkeen Tehdaskartanonkatu muuttuu hidaskaduksi ja pyöräily ohjataan ajoradalle. Paaluvälillä 500–580 ajorata on korotettu. 2,50 metriä leveät jalkakäytävät jatkuvat molemmin puolin kadun loppuun saakka. Tehdaskartanonkatu risteää raitiotien kanssa paalulla 650, risteys on liikennevalo-ohjattu. Raitiotiestä itään kadun varteen on osoitettu kaksi pysäköintipaikkaa, jotka on sallittu kadun pohjoispuolelle rakentuvan kehitysvammaisten asumisyksikön saattoliikenteelle. Paalulta 740 eteenpäin kadun varteen on osoitettu pysäköintipaikkoja, joille on asetettu 30 minuutin aikarajoitus, joka on voimassa kaikkina vuorokaudenaikoina. Kadun erotusalueille on esitetty puuistutuksia ja monilajisia pensasistutuksia.
Katusuunnitelman mukaan Kuivaamonkatu on pihakatu, jossa on asfalttipäällystettyjä, luonnonkivettyjä ja betonikivettyjä osuuksia. Kadulle on osoitettu neljä pysäköintipaikkaa paaluvälille 40–60 ja seitsemän pysäköintipaikkaa kadun loppupäähän. Myös näille pysäköintipaikoille on asetettu 30 minuutin aikarajoitus, joka on voimassa kaikkina vuorokaudenaikoina.
Kuivaamonkadulle on osoitettu monilajisia pensas-/perennaistutuksia sekä puuistutuksia, jotka on erotettu kulkualueista paasikivimuurein.
Katualueilla pintavesien kuivatus hoidetaan pintojen kallistuksin, ja hulevedet ohjataan hulevesiviemäriin tai istutusalueille. Molemmille kaduille rakennetaan uusi katuvalaistus.
Kadut rakennuttaa Tampereen kaupungin omistama Hiedanrannan Kehitys Oy. Katujen esirakentamista tehdään vuosien 2023–2024 aikana ja katujen päällysrakenteet rakennetaan asuinkortteleiden valmistuttua, arviolta 2026–2029.
Kuivaamonkadun ja Tehdaskartanonkadun välillä paalu 400 - Lielahden kartano katutöiden kustannusarvio on yhteensä noin 1 448 000 euroa, josta Kuivaamonkadun osuus on noin 269 000 euroa (164 €/m²) ja Tehdaskartanonkadun välillä paalu 400 - Lielahden kartano osuus on noin 1 089 000 euroa (136 €/m²). Koko kohteen katuvalaistustöiden kustannusarvio on lisäksi noin 90 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 17.8.–15.9.2023. Katusuunnitelmaehdotuksista on tehty yksi muistutus.
Muistutus
Tampereen polkupyöräilijät ry:n näkemyksen mukaan Tehdaskartanonkadun monet ratkaisut tukevat maltillisia ajonopeuksia ja siten katu soveltuu esitetysti ajoratapyöräilyyn.
Tampereen polkupyöräilijät ry muistuttaa, että Tehdaskartanonkadun alkuosassa PLV 400-485 kuivatusta tulisi parantaa, jotta sulamisvedet eivät valu erottelukaistalta pyörätielle.
Tampereen polkupyöräilijät ry on muistutuksessaan esittänyt, että Tehdaskartanonkadun alkuosassa oleva 11,50 metriä leveä ajorata sopii huonosti kyseiseen paikkaan. Tampereen polkupyöräilijät ry on ehdottanut, että viihtyisyyden vuoksi ajoratoja erottavaa keskisaareketta pidennetään tai pyöräteiden leveyttä kasvatetaan ajoradan kaventamiseksi.
Tampereen polkupyöräilijät ry ei muistutuksessaan tyrmää ajatusta Kuivaamonkadusta pihakatuna, mutta kysyy, miten varmistetaan, että ajonopeudet pysyvät alhaisina ja liikennemäärät riittävän pieninä. Tampereen polkupyöräilijät ry myös kysyy, onko tilanteita, joissa katua ajetaan edestakaisin vapaata pysäköintipaikkaa etsien. Tampereen polkupyöräilijät ry kysyy lisäksi, onko katutila turvallinen jalankulkijalle ja pyöräilijälle, erityisesti kadun lopussa, jossa autot peruuttelevat palatakseen takaisin tulosuuntaan.
Vastineet
Katualueilla hulevesien kuivatus hoidetaan ohjaamalla hulevesiä kadun alla olevaan runkoviemäriin. Sulan maan aikaan osa jalkakäytävältä syntyvistä hulevesistä imeytyy jalkakäytävän ja pyörätien välisellä viherkaistalla ja muun muassa tämän vuoksi viherkaista on sijoitettu poikkileikkauksessa tähän kohtaan. Katualueiden pintakuivatus hoidetaan yleisesti ottaen siten, että hulevesiä ohjataan ajoradan suuntaan kohti kadun hulevesiviemäriä eikä tontille päin.
Tehdaskartanonkadun etelä- ja pohjoispuolella sijaitsee toiminnassa olevia teollisuuskiinteistöjä, joille tulee päästä ajamaan Tehdaskartanonkadun kautta pitkillä HCT-rekoilla. Pitkien HCT-rekkojen kääntyminen Tehdaskartanonkadulta tehtaiden pihaan vaatii tilaa, minkä johdosta ajorataa ei ole tehtyjen ajouratarkastelujen perusteella mahdollista kaventaa muistuttajan mainitsemassa kohdassa. Tehdaskartanonkadulle on kuitenkin lisätty pensasistutettava keskisaareke paaluvälille 460–470 tuomaan lisää viihtyisyyttä katuympäristöön ja kaventamaan leveää ajorataa teollisuuskiinteistöjen tonttiliittymien jälkeen.
Kuivaamonkadun pihakadulla liikennemäärät ovat vähäisiä, sillä kadulla on vain kahden asuinkorttelin lyhytaikaista asiointipysäköintiä, liikuntaesteisten ajoneuvoliikennettä tonteille sekä huoltoliikennettä: varsinainen asukaspysäköinti on ennen asuinkortteleita, Tehdaskartanonkadulla paaluvälillä 430–490 sijaitsevassa pysäköintilaitoksessa. Ajonopeuksien pysymistä alhaisina tukee kadun kapea poikkileikkaus ja mutkitteleva ajolinja: suoraa osuutta on kerrallaan enintään 60 metriä.
Kuivaamonkadun pihakadun nopeusrajoitus on kaksikymmentä kilometriä tunnissa. Pihakadulla jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla kadun alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Kadun länsireunalla on tarvittaessa käytettävissä 1,70 metrin betonikivetty alue, jonne pysäköintipaikkojen peruutustila ei ulotu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kuivaamonkadun katusuunnitelma nro 1/22066 ja Tehdaskartanonkadun katusuunnitelma välillä paalu 400-Lielahden kartano nro 1/22067 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta seuraavin muutoksin: Tehdaskartanonkadulle on lisätty pensasistutettava keskisaareke paaluvälille 460–470.
Kuivaamonkadun kunnossapitoluokaksi määrätään 3. Tehdaskartanonkadun kunnossapitoluokaksi määrätään 3. Tehdaskartanonkadun pyöräteiden ja jalkakäytävien kunnossapitoluokaksi määrätään B1.
Katusuunnitelmat hyväksytään ehdolla, että katualueisiin vaikuttava asemakaava nro 8793 saa lainvoiman.
Päätös voidaan maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.